Randy Newman - Little Criminals (1977)

Label: Reprise

1. Short People (2:57)
  2. You Can't Fool the Fat Man (2:46)
  3. Little Criminals (3:06)
  4. Texas Girl at the Funeral of Her Father (2:43)
  5. Jolly Coppers on Parade (3:49)
  6. In Germany Before the War (3:42)
  7. Sigmund Freud's Impersonation of Albert Einstein in America (2:53)
  8. Baltimore (4:05)
  9. I'll Be Home (2:48)
  10. Rider in the Rain (3:54)
  11. Kathleen (Catholicism Made Easier) (3:37)
  12. Old Man on the Farm (2:13)
avatar van bertus99
Madjack71 schreef:
Goed in elkaar stekende popliedjes met een twist, dat kun je met een gerust hart over laten aan Newman. Zijn naam zal voor een latere generatie voor een groot deel verbonden blijven met Toy Story en Monster & Inc. Voor mij is de waardering voor de liedjes van Newman gekomen vooral door de Muppet Movie. Maar dat alleen zou hem veel te kort doen. Hij heeft idd. veel moois op zijn naam staan waaronder dit Little Criminals.

Oh... ik hoor dan niet tot de generatie waar jij het over hebt, maar Toy Story en Monster & Inc zeggen mij niets. Van de Muppets heb ik wel een vaag beeld, maar wat heeft Randy daar dan mee te maken. Ik ken Randy's platen allemaal, dat is waar ik hem van ken en waarvoor latere genereaties hem ook zouden moeten kennen.

avatar van Stijn_Slayer
Wat Madjack71 zegt, is wel waar. Ik betwijfel wel of men hem bij naam kan noemen, maar dat waren razend populaire films. Ik houd niet van dat soort muziek en het is een ambacht i.p.v. een kunstvorm, maar het waren geen slechte scores.

avatar van De buurman
Stijn_Slayer schreef:

Soms, heel soms, gaan ambacht en kunst samen.

avatar van AOVV
Mooie plaat van Randy Newman, één van die artiesten waar je naar luistert omwille van de teksten. Die zijn erg, erg goed, ik kan zijn wat cynische gevoel voor humor wel appreciëren. Bovendien heb je ook schitterende sfeerschetsen, zoals 'In Germany Before the War' of 'Texas Girl at the Funeral of Her Father'. In dat laatste nummer herken je ook het talent van Newman om filmmuziek te maken.

avatar van SemdeJong
Sommige leden vinden 3 hele goede nummers op een album voldoende om het gehele album een hoog cijfer te geven. Alleen op het openingsnummer Short People verdient dit album al een mooi cijfer maar gelukkig is er meer moois onder de zon.

Het album is alweer 38 jaar oud maar klinkt nog heerlijk. Van Short People gaan we naar You Can't Fool The Fat Man en daarna het uptempo nummer Little Criminals. Texas Girl at the Funeral of Her Father begint met prachtige strijkers voordat Randy er met stem en piano bijkomt. Buiten de bijzondere titel van het nummer is het oom prachtig en broos. Jolly Coppers on Parade klinkt weer wat vrolijker.

In Germany Before the War zing Randy over de Peter Lurten AKA the Monster of Düsseldorf. Bij dit nummer lopen de rillingen over je rug. Bij Sigmund Freud's Impersonation of Albert Einstein heb je even de tijd om tot je zelf te komen om daarna weer te gaan luisteren na het wat opgewektere Baltimore. Rider in the Rain is eigenlijk een country meezinger. Kathleen (Catholicism Made Easier) heeft een beetje een Blues sfeer. Old Man on the Farm sluit na 38 minuten het album waardig af en ik kom tot de conclusie dat ik toch echt vaker naar de muziek van Randy moet luisteren. Een prachtig album waarin de songwriter diverse over droevige maar ook mooie onderwerpen zingt en zijn stem begeleid met een mooi pianospel.

Jammer dat Randy al een tijdje niets nieuws heeft uitgebracht!

avatar van De buurman
Wel grappig dat je Baltimore wat opgewekter vindt. Vind het zelf één van Newmans mooiste, maar ook meest melancholieke liedjes die hij ooit maakte. Het enige lichtpuntje is het moment waarop de verteller besluit nooit meer terug te zullen keren....

Eervolle vermelding voor die backing vocals van Glenn Frey en J.D. Souther.

avatar van SemdeJong
Het lastige van Randy,s songs is dat je je soms echt in de teksten moet verdiepen om ze te kunnen begrijpen. Baltimore is muziekaal opgewekter dan het voorgaande liedje. Ik was Randy een beetje vergeten. Gelukkig heb ik hem weer gevonden.

avatar van Apple Juice
Wat een heerlijke plaat is dit!
Muziekaal geweldige nummers met voldoende afwisseling.
Tekstueel een heerlijke luisterplaat die nooit verveelt.

avatar van Joey Ramone
Wist nooit waar "In Germany before the war: over ging. Toen deze CD opnieuw aanschafte in het kader van die had ik vroeger als LP ook las ik hier waar het over ging. Hoe duister wordt het nummer als je dit weet.....