Dans Dans - 6 (2022)

4. Palm (7:35)
  5. Cascade (9:29)
  6. Schaduw (6:30)
avatar van -SprayIt-
Wolk heeft het hele weekend op repeat gestaan hier

avatar van spoiler
Korte en bondige plaat van Dans Dans. Daarom is deze heerlijk weg te luisteren.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dans Dans - 6 - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Dans Dans - 6
De Belgische band Dans Dans levert ook met 6 weer een buitengewoon fascinerend instrumentaal album af, dat eenvoudig schakelt tussen benevelende passages en ruw gitaargeweld

Zink was in de lente van 2021 mijn eerste kennismaking met de muziek van de Antwerpse band Dans Dans en het was er een die naar veel meer smaakte. Ik heb maar zelden iets met instrumentale muziek, maar de bonte mix van invloeden en de intrigerende dynamiek maakten van Zink een album om te koesteren. Ook op haar zesde album 6 staat Dans Dans weer garant voor bloedstollend mooie en angstaanjagend dynamische muziek. Het Belgische drietal kan prachtig ingetogen spelen, maar gooit de remmen ook met enige regelmaat volledig los, wat fraaie spanningsbogen oplevert. Ook 6 is weer een wonderschone soundtrack waarbij je zelf de beelden mag bedenken.

Ik heb over het algemeen niet zo heel veel met instrumentale muziek, maar ik was bijna anderhalf jaar geleden erg onder de indruk van Zink, het vijfde album van de Belgische band Dans Dans. Op Zink hield de band uit Antwerpen de luisteraar in een bijna een uur durende wurggreep vol torenhoge spanningsbogen en een bont palet aan invloeden. Zink werd hier en daar in het hokje jazz(rock) geduwd, maar invloeden uit de rock, psychedelica, blues en filmmuziek speelden een minstens even belangrijke rol op het album.

Dans Dans keert deze week terug met haar zesde album, dat de eenvoudige titel 6 heeft meegekregen. De Belgische band stond vanwege de coronapandemie het afgelopen anderhalf jaar weinig op het podium, waardoor veel tijd in de studio kon worden doorgebracht. Die tijd had de band echter niet nodig, want 6 stond al na drie dagen in de studio op de band.

Bert Dockx (gitaar), Fred Lyenn (bas) en Steven Cassiers (drums) hebben hun sporen in de Belgische popmuziek inmiddels ruimschoots verdiend, maar ze varen ook dit keer zeker niet op de routine. De band noemt 6 op haar bandcamp pagina het meest ongefilterde, spontane en punk album tot dusver, maar objectief beschouwd zijn de verschillen met voorganger Zink niet heel groot.

De band opent haar nieuwe album betrekkelijk ingetogen met een subtiel maar ook inventief spelende ritmesectie en natuurlijk de beeldende gitaarlijnen van Bert Dockx. Dans Dans maakt ook dit keer muziek die onmiddellijk de aandacht trekt en de fantasie stevig prikkelt, maar zeker in de openingstrack is de muziek van de band uit Antwerpen wat minder dynamisch dan op Zink.

Die dynamiek keert terug in de tweede track, die langzaam maar zeker transformeert in een stevige rocksong vol spetterend gitaarwerk. Het is de eerste track waarin de ruwe energie van de drie dagen in de studio nadrukkelijk aan de oppervlakte komt en waarin de betovering van Zink terugkeert.

Ondanks het feit dat de band maar uit drie muzikanten bestaat, gebeurt er van alles in de muziek van Dans Dans. Aan de andere kant zorgt het beperkte instrumentarium ook voor veel open ruimte in de muziek op 6, wat het beeldende karakter van de muziek van Dans Dans versterkt.

Ik heb normaal gesproken een voorkeur voor songs met een kop en een staart en vocalen, maar Bert Dockx, Fred Lyenn en Steven Cassiers houden me ook dit keer op het puntje van de stoel. Dans Dans is ook dit keer een meester in het opbouwen van spanningsbogen en dynamiek. Uiterst ingetogen passages kunnen binnen een paar noten genadeloos ontsporen in gitaargeweld, maar Dans Dans kan minstens net zo snel terugkeren naar dromerige klanken. De Belgische band maakt ook dit keer filmische muziek waarbij het goed wegdromen is, al is de kans dat je een paar keer ruw wordt wakker geschud levensgroot.

Met name het prachtige gitaarwerk op het album dringt zich makkelijk op, maar vergeet ook zeker niet te luisteren naar de geweldig spelende ritmesectie, die de fraaie gitaarloopjes en ruwe uithalen voorzien van een solide basis. Zink was bijna anderhalf jaar geleden mijn eerste kennismaking met de muziek van Dans Dans, waarna ik het hele oeuvre van de Belgische band oppikte. Het is een oeuvre waarin het deze week verschenen 6 met de beste albums mee kan. Fascinerend album. Erwin Zijleman

avatar van Chameleon Day
Erg fijn dit! Amalgaam van slow core, post-rock, jazz, krautrock en een snufje jaren 70 prog. Fraaie dynamiek. In je luie stoel met een Rochefort 10 of een krachtige rood. Dat is het.

avatar van Venceremos
Op dit moment eet ik een bak yoghurt en klinkt het even fraai.

avatar van Chameleon Day
Venceremos schreef:
Op dit moment eet ik een bak yoghurt en klinkt het even fraai.

Ik zou er een glas dessertwijn bij nemen…