Jimmy Smith - Root Down (1972)

Alternatieve titel: Live!

Jazz / Funk
Label: Verve

1. Sagg Shootin His Arrow (7:09)
  2. For Everyone Under the Sun (5:56)
  3. After Hours (7:45)
  4. Root Down (7:44)
  5. Let's Stay Together (6:30)
  6. Slow Down Sagg (6:43)
fredpit
Aanrader voor de liefhebbers van "groovy and funky"

Yeah baby !!

avatar van dj maus
Uiteraard ontdekt dankzij the Beastie Boys. En het titelnummer is meteen ook the bomb.

De versie van Let's Stay Together mag er ook wezen.

wijsneus
fredpit schreef:
Aanrader voor de liefhebbers van "groovy and funky"

Mmmmmm, dat ben ik dan blijkbaar niet. Erg drukke muziek, en dat getetter hou ik niet zo van.

Zijn oudere jazz-platen bevallen mij een stuk beter, wsch ook omdat ik daar mee opgegroeid ben dankzij mijn muzikale vader.

Ik ben bekend geraakt met Jimmy Smith omdat mijn vader vroeger altijd keek naar de ZDF Jazz Club. De muziek van Jimmy Smith raakte mij meteen, en het opgenomen VHS bandje heb ik nog vaak geluisterd.

Root Down is heerlijke funk en onmogelijk om stil bij te zitten. Ook Sagg Shootin His Arrow is een heerlijk funk nummer. Alleen al voor deze twee nummers moet je deze plaat kopen.

avatar van deef.
Majestatisch.

Waanzinnige live jazz-funk plaat van organist Jimmy Smith met zijn uitstekende band. Arthur Adams speelt erg fijn op de gitaar, Wilton Felder uitstekend op de bas, Buck Clarke swingt op de percussie en Paul Humphrey ramt op de drums. Het bekende hoogtepunt is Root Down, maar alles wat op deze plaat staat is echt erg goed. Echt erg funky kan je zeker ook zeggen. Het swingt werkelijk de pan uit. Laat ik dan nog openingsnummer Sagg Shootin' His Arrow & slotsong Slow Down Sagg noemen. De Sagg songs doen het ook goed dus.

In dit geval is trouwens de cd een aanrader, om precies te zijn deze:
Jimmy Smith - Root Down Live! (CD, Album) at Discogs
Hier vind je vrijwel het complete concert op, zonder edits op tracks 1, 4 & 6. En een bonus alternatieve versie van Root Down. Het concert is trouwens in één keer opgenomen op 9 februari 1972 in de Bombay Bicycle Club in Los Angeles. Zo doe je dat dus!