menu

Big Joanie - Back Home (2022)

mijn stem
3,30 (5)
5 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Kill Rock Stars

  1. Cactus Tree (2:59)
  2. Taut (2:43)
  3. Confident Man (3:20)
  4. What Are You Waiting For (2:48)
  5. In My Arms (3:22)
  6. Your Words (3:42)
  7. Count to 10 (2:38)
  8. Happier Still (2:40)
  9. Insecure (3:20)
  10. Today (3:47)
  11. I Will (4:25)
  12. In My Arms [Reprise] (3:00)
  13. Sainted (4:57)
totale tijdsduur: 43:41
zoeken in:
avatar van Poles Apart
4,0
Een stap vooruit na het veelbelovende, maar nog wat lichte debuut. Deze bevalt goed en werkt verslavend. Eindejaarslijstje ☑️.

avatar van erwinz
4,0
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Joanie - Back Home - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Big Joanie - Back Home
De Britse band Big Joanie heeft wortels in de punk en een diepe liefde voor postpunk, maar het drietal uit Londen sleept er op Back Home van alles bij, wat een fascinerend album oplevert dat maar groeit en groeit

Big Joanie debuteerde een jaar of vier geleden aardig met het wat onevenwichtige Sistahs. Op haar tweede album Back Home zet de Britse band een reuzenstap. Back Home is een album waar het etiket postpunk op wordt geplakt, maar het tweede album van Big Joanie is echt veel meer dan dat. Het drietal uit Londen verwerkt op haar nieuwe album tal van invloeden en kan zowel uit de voeten met donkere postpunk als met melodieuze songs vol andere invloeden. In muzikaal opzicht overtuigt Big Joanie onmiddellijk, waarna het nog even wennen is aan de zang, die uiteindelijk toch een van de sterke wapens van de band blijkt. Fascinerend album, dat het met een beetje geluk ver gaat schoppen.

Back Home van de Britse band Big Joanie verscheen een paar weken geleden en het is een album dat ik na een eerste schifting opzij heb gelegd. Met pijn in het hart overigens, want in muzikaal opzicht vond ik het tweede album van het drietal uit Londen direct fantastisch. Over de zang was ik minder te spreken en dit zorgde er uiteindelijk voor dat het album niet door de selectie kwam. Back Home van Big Joanie is kennelijk een album dat even moet rijpen, want toen ik het album er deze week weer bij pakte stond de zang me veel minder tegen dan bij eerste beluistering en inmiddels vind ik de zang op het album zelfs sterk.

Big Joanie is een bijzondere band, die bestaat uit drie zwarte vrouwen met een liefde voor postpunk, wat normaal gesproken een nogal wit genre is. Bij beluistering van Back Home hoor je flink wat invloeden uit de postpunk zoals die aan het eind van de jaren 70 en het begin van de jaren 80 werd gemaakt, maar Big Joanie is zeker geen dertien in een dozijn postpunk band die is blijven steken in het verleden.

De Britse band laat zich immers niet alleen inspireren door postpunk, maar verwerkt ook invloeden uit de punk, new wave, Krautrock, lo-fi, Riot-grrrl en indierock in haar songs, die af en toe ook nog eens voorzichtig tegen de pop aan schuren. Het levert een fascinerend album op met een aantal ruwere uptempo songs, maar ook een aantal songs waarin flink gas wordt teruggenomen.

De wat ruwere songs hebben meestal genoeg aan gitaar, bas en drums en verwerken vooral invloeden uit de postpunk, terwijl de wat meer ingetogen songs wolken synths toevoegen. Het zijn songs die soms rauw en stekelig klinken, maar Big Joanie kan op haar tweede album ook uit de voeten met verrassend melodieuze songs.

Met de diepe bassen, strakke drums en rafelige gitaren staat de band uit Londen met één been in de postpunk, maar je hoort op Back Home ook het punkverleden van de band en hoort verder dat er volop wordt rondgeneusd in omliggende genres. De songs op het album zijn aansprekend en in muzikaal opzicht vind ik Back Home echt heerlijk, maar de zang is er ook nog.

In eerste instantie vond ik de vlakke en op het eerste gehoor wat geknepen zang een zwak punt van de muziek van Big Joanie, maar het is zang die bij enige gewenning aan kracht wint en het is bovendien zang die zorgt voor evenwicht in het dynamische geluid van het Londense drietal. Ik vind de zang op Back Home daarom steeds beter, zeker wanneer het drietal er mooie koortjes aan toevoegt, maar het hele album staat vol groeibriljanten.

Het is knap hoe Big Joanie begint bij de basis van de punk en de postpunk, maar er bijna achteloos van alles bij sleept. De songs van de Britse band zitten vol energie en vaart, maar laten ook een verrassende drang tot experimenteren horen, waardoor de postpunk af en toe compleet naar de achtergrond verdwijnt om een paar noten later toch weer op te duiken.

Zeker bij herhaalde beluistering valt verder op hoe urgent de songs van het feministische drietal klinken, waarbij het niet zoveel uitmaakt of wordt gekozen voor donkere postpunk of voor bijna zonnige klanken met een randje pop. Ik liet het album bijna liggen, maar inmiddels vind ik dit spannende en dynamische album er absoluut een voor de jaarlijstjes. Erwin Zijleman

Gast
geplaatst: vandaag om 15:40 uur

geplaatst: vandaag om 15:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.