Plains - I Walked with You a Ways (2022)

Country / Pop
Label: ANTI-

1. Summer Sun (2:32)
  2. Problem with It (3:32)
  3. Line of Sight (3:37)
  4. Abilene (3:03)
  5. Hurricane (3:34)
  6. Bellafatima (3:45)
  7. Last 2 on Earth (2:53)
  8. Easy (2:35)
  9. No Record of Wrongs (3:07)
  10. I Walked with You a Ways (2:55)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Plains - I Walked With You A Ways - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Plains - I Walked With You A Ways
Touren zat er door de coronapandemie even niet in voor Katie Crutchfield en Jess Williamson, die daarom als het gelegenheidsduo Plains maar een bijzonder fraai countryalbum vol geweldige harmonieën maakten

Ik heb zowel Katie Crutchfield, beter bekend als Waxahatchee, als Jess Williamson hoog zitten, maar I Walked With You A Ways, het debuutalbum van Plains, heeft mijn toch hoge verwachtingen makkelijk overtroffen. Beide singer-songwriters zijn als solomuzikant behoorlijk veelzijdig, maar als Plains omarmen Katie Crutchfield en Jess Williamson vooral de countrymuziek. Producer Brad Cook heeft samen met een aantal gelouterde muzikanten gezorgd voor een mooi en intiem rootsgeluid, waarna de twee singer-songwriters uit het diepe zuiden van de VS alleen maar de sterren van de hemel hoefden te zingen. En dat doen ze. En hoe. Verrassend sterk album.

Plains is een gelegenheidsduo dat bestaat uit de Amerikaanse singer-songwriters Katie Crutchfield uit Alabama en Jess Williamson uit Texas. Katie Crutchfield maakte als Waxahatchee vijf uitstekende albums, waarvan het in 2020 verschenen Saint Cloud wat mij betreft de beste is. Het album haalde uiteindelijk zelfs de top vijf van mijn jaarlijstje over 2020 en is sindsdien nog wat plaatsen gestegen ook. Jess Williamson bracht in hetzelfde jaar het uitstekende Sorceress uit, al sla ik Cosmic Wink uit 2018, ook al een album dat mijn jaarlijstje haalde, nog net wat hoger aan.

Beide singer-songwriters hadden na de release van hun laatste albums in de lente van 2020 grootse plannen om op tournee te gaan, maar de coronapandemie gooide roet in het eten. Een gedeelde liefde voor countrymuziek bracht Katie Crutchfield en Jess Williamson bij elkaar en heeft uiteindelijk geleid tot het debuutalbum van Plains.

De muziek van Plains omarmt de door beiden geliefde countrymuziek stevig en klinkt duidelijk anders dan de muziek die Katie Crutchfield en Jess Williamson in hun uppie maken. Het veelzijdige geluid van zowel Waxahatchee als Jess Williamson is op I Walked With You A Ways verruild voor een wat eenvormiger geluid dat inderdaad vooral invloeden uit de countrymuziek bevat.

Het debuutalbum van Plains werd gemaakt met multi-instrumentalist en producer Brad Cook, die overigens ook het prachtige Saint Cloud van Waxahatchee produceerde. Brad Cook haalde zijn broer en eveneens multi-instrumentalist Phil Cook naar de studio en deed verder een beroep op prima muzikanten als drummer Spencer Tweedy, violist Libby Rodenbough en gitarist Alex Farrar in zijn studio in Durham, North Carolina.

Katie Crutchfield en Jess Williamson zijn met hun akoestische gitaar te horen op het album, maar mogen vooral schitteren als zangeres. I Walked With You A Ways heeft zich zoals gezegd vooral laten beïnvloeden door oude countrymuziek, maar het debuutalbum van Plains klinkt naast authentiek ook zeker eigentijds. Brad Cook heeft het debuutalbum van het gelegenheidsduo sfeervol en betrekkelijk ingetogen ingekleurd, met een hoofdrol voor vaak fraai en meestal subtiel snarenwerk.

Het meeste vuurwerk komt echter van de stemmen van Katie Crutchfield en Jess Williamson, die individueel prachtig klinken, maar elkaar ook op bijzonder fraaie maar ook eigenzinnige wijze versterken. Het vooral door country beïnvloede geluid is de twee op het lijf geschreven, waardoor I Walked With You A Ways me onmiddellijk te pakken had.

Het is een album dat vervolgens alleen maar mooier wordt, want zowel de zeer sfeervolle instrumentatie als de prachtige zang op het album winnen nog lang aan kracht, met de wonderschone harmonieën van Katie Crutchfield en Jess Williamson als kers op de taart. We zijn wanneer het gaat om harmonieën natuurlijk behoorlijk verwend in dit genre, maar de harmonieën van Plains zijn niet alleen met grote regelmaat goed voor kippenvel, maar klinken ook bijzonder.

Ik ga er van uit dat Katie Crutchfield en Jess Williamson na het debuutalbum van Plains weer gewoon aan de slag gaan met hun eigen carrières en dat is ook iets om naar uit te kijken, maar I Walked With You A Ways is echt veel meer dan een tussendoortje en schreeuwt wat mij betreft om een vervolg. Erwin Zijleman