Instant Funk - Witch Doctor (1979)

Funk / Soul
Label: Salsoul

1. Slap, Slap, Lickedy Lap (7:12)
  2. Witch Doctor (5:51)
  3. I Had a Dream (5:51)
  4. Bodyshine (7:15)
  5. It's Your Love on My Mind (4:33)
  6. I Want to Love You (4:10)
  7. Scream and Shout (4:00)
avatar van Rhythm & Poetry
Reijersen's stem doet mij er aan denken dat ik deze nog moet beluisteren, zal deze spoedig eens opzetten.

avatar van Reijersen
En ik zal nog eens een berichtje achterlaten. Mijn 3,5 bewijst dat ik het me zekers wel bevalt.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik ben niet enthousiast over deze plaat, met name de hoofdzanger komt op mij te overdreven over waardoor ik vanaf minuut 1 aan hem erger. Jammer, want de instrumentale begeleiding mag er zeker zijn, de achtergrondzang is ook goed te pruimen; daardoor is het geen zware onvoldoende.

avatar van sq
sq
Ik vind het toch wel mooi hoor; dat jullie de moeite nemen om deze vergeten funk op te pakken. Ik heb dit album zelf niet maar ken de belangrijke nummers door en door. Dit is de sound van Bunny Sigler, de man die de zwaarste funk tot dan op de plaat zette. Bunny Sigler is afkomstig uit de Philadelphia Soul, en gaf de Philly-sound mede vorm. Instant Funk is meer een anonieme groep gebleven, en als ik ze insla in wikipedia vind ik nog wel een lijstje van soul/discovocalisten waarvoor zij de studiomuziek speelden.

Het album Witch Doctor is zelf compostorisch geen hoogstandkje, omdat er werd voorgeborduurd op de succesvolle voorganger uit met wereldhit I ´ve Got My Mind Made Up. Wat het echter bijzonder maakt is de grove bottebijl funksound, die op dit album verder is geperfectioneerd. R&P heeft gelijk met zijn diagnose van ´overdreven´; in die zin is dit vocaal ook geen soulplaat. Het is allemaal maximaal gericht op effect wat hier is gedaan. en dus van een magnitude die ik van platen die ouder zijn dan deze in elk geval niet kende.

avatar van klaezman
Deze 'foute funk' kan mij wel bekoren. Het is niet fout natuurlijk, maar op een bepaalde manier wel. De Village People zijn nooit ver weg (zodra het daar in de buurt komt, haak ik ook af). Blame it on the disco. Ik ben blij dat sq me dit feestje heeft laten meemaken.

De stem van de zanger jaagt mij juist helemaal niet weg. Vind het wel prettig klinken. De basloopjes (With Doctor en Bodyshine) hebben m'n hart gestolen, daar luister ik graag naar. Volgens mij was ik ook één van de weinigen die 100% Pure Poison laatst kon waarderen. De gedateerde sound is niet zo vreselijk. De enige ergernis die ik merk tijdens het luisteren is dat de nummers zo lang duren.

De sound van Bunny Sigler inderdaad: vette funk van - what's in a name - Instant Funk. En ook mij kunnen de basloopjes op de titelsong en Bodyshine zeker bekoren, net als de uitstekende percussie en ritmes.