Gabrielle Aplin - Phosphorescent (2023)

Label: Never Fade

1. Skylight (4:00)
  2. Never Be the Same (3:25)
  3. Good Enough (3:08)
  4. Anyway (3:31)
  5. Wish I Didnt Press Send (3:40)
  6. Take It Easy (3:11)
  7. Don't Know What I Want (2:25)
  8. Call Me (3:28)
  9. Half in Half Out (4:04)
  10. Mariana Trench (3:16)
  11. Don’t Say (3:24)
avatar van coldwarkids
Fijn popplaatje, hoor!

avatar van Marco van Lochem
De nu 31 jarige Engelse zangeres Gabrielle Aplin maakte in 2012 indruk met haar cover van Frankie Goes To Hollywood hit "THE POWER OF LOVE", waarmee ze in meerdere landen een grote hit wist te scoren. De in Chippenham, Wiltshire, England geboren Aplin had op dat moment al een paar EP's uitgebracht en in mei 2013 kwam haar eerste volwaardige album uit, "ENGLISH RAIN". Ze schreef nagenoeg alle songs zelf, meestal in combinatie met derden. "LIGHT UP THE DARK" volgde in 2015, "DEAR HAPPY" in 2020 en beide albums maakten duidelijk dat Aplin een getalenteerde muzikante is. Op haar elfde kreeg ze van haar ouders een gitaar cadeau en het bekende zaadje werd daarmee gepland. Ze ontwikkelde zichzelf, luisterde naar Bob Dylan en Leonard Cohen en groeide langzaam toe naar een op eigen benen staande singer-songwriter.

Haar vierde album ligt sinds begin dit jaar in de winkels, "PHOSPHORESCENT". De titel is de benaming voor "het verschijnsel dat een stof na te zijn belicht in het donker nog een poos blijft nalichten". In 37 en een halve minuut komen tien tracks aan je voorbij in een stijl die folk, pop en dance invloeden heeft. De stem van Aplin is er één die prettig in het gehoor ligt. Ze zingt dan ingetogen, dan weer voluit en altijd in controle. Er wordt aan het begin van “SKYFLIGHT” afgetikt en je wordt daarna in vier minuten meegenomen in een heerlijk, dromerig liedje, met een passend, hypnotiserend ritme en ingetogen zang. Armin van Buuren zou de inspiratie kunnen zijn geweest voor “ NEVER BE THE SAME”, wat een energie, heerlijk tempo en een fijne melodielijn heeft dit liedje. Het tempo gaat omlaag in het sferische “GOOD ENOUGH”, prachtige melodie en prachtig gezongen. Ook “ANYWAY” is een midtempo liedje met een fijne sfeer, “WISH I DIDN’T PRESS SEND” heeft dezelfde sfeer en tempo. Aplin zingt ook in dit nummer ingetogen en de tekst sluit perfect aan bij de titel. Het tekstdeel “I Only Did It 'Cause I'm Overthinking, Lonely, Drunk At 3 A.M., You Should Have Left It On Read, I Really Meant What I Said, When I Was Sober And I Told You I Was Happy That It Came To An End”, we doen allemaal wel eens iets in een vlaag van verstandsverbijstering, al dan niet onder invloed.

In “TAKE IT EASY” gaat het tempo weer omhoog en is de afwisseling in het nummer iets dat goed gedaan is, “DON’T KNOW WHAT I WANT” is weer een ballad, emotioneel en beklemmend. ”CALL ME” begint met toetsen en zang, na een minuut is er een uitbreiding van het instrumentarium en volgt een erg mooi, midtempo liedje. "HALF IN, HALF OUT” is weer rustig, sferisch met een fijne melodielijn, “MARIANA TRENCH” is een beklemmende ballad, op een bepaalde manier dreigend gezongen met passend pianospel. Met het uptempo, modern klinkende “DON’T SAY” eindigt een gevarieerde plaat.

Gabrielle Aplin weet in elk nummer iets van haar zelf te stoppen, de teksten zijn persoonlijk en de sfeer in de liedjes is dat ook. Ik moest af en toe aan Taylor Swift denken, vanwege de opbouw van de nummers én het persoonlijke aspect, toch heeft Aplin ook wel een eigen stijl. Haar zang is daar het belangrijkste onderdeel van, vaak ingetogen, soms uitgelaten, maar altijd in dienst van de liedjes. Een mooi album, absoluut!