Siv Jakobsen - Gardening (2023)

Noorwegen
Folk / Pop
Label: The Nordic Mellow

1. Small (3:43)
  2. Romain's Place (3:44)
  3. Most of the Time (4:23)
  4. Birthday (4:07)
  5. Bad by Design (3:42)
  6. Bad by Design [Reprise] (0:55)
  7. Tangerine (3:05)
  8. Blue (4:29)
  9. Sun, Moon, Stars (4:35)

met Ane Brun

10. Gardening (4:43)
  11. Gardening [Reprise] (0:45)
  12. The Bay (2:42)
avatar van Lura
De eerste zaadjes van wat Gardening zou worden, kwamen onverwachts op in de geest van Siv Jakobsen, onwelkom zelfs. Terugkerend naar een stad welke ze ooit haar thuis noemde, waren haar geest en lichaam overweldigd door herinneringen - zowel fysiek als emotioneel - die haar terugbrachten naar een tijd die ze in gedachte allang had begraven.

Terwijl ze langs haar oude, bekende plekjes liep, kwamen herinneringen aan een destructieve en moeilijke relatie opborrelen en rezen die als monsterlijk onkruid uit haar verleden op. Diens wortels waren blijkbaar nog niet uitgeroeid en prikte plotseling door de kieren van haar bewustzijn, vijf jaar na dato.

“Het was bijna alsof ik in een tijdmachine zat en opeens voelde het alsof ik in het verleden was. Ik voelde verward over hoe laat het was, welk jaar het was en wie ik was, herinnert ze zich. Het waren een paar verwarrende dagen, ik voelde me overweldigd en behoorlijk bang, alsof ik duizeligheid had of zoiets. Dus ik besloot: OK, ik moet dit uitzoeken.”, aldus Jakobsen.

En zo geschiedde, met als gevolg een album vol breekbare, intieme en op een na zeer persoonlijke songs. Blue is niet persoonlijk en gaat over een gewelddadige relatie. Ze benaderde lokale songwriters en producers Simen Mitlid en Hans Olav Settem om mee samen te werken. Door in Oslo te blijven kon ze een beroep doen op haar muzikale vrienden, denk hierbij aan strijkers, blazers, contrabas tot aan de traditionele Noorse hardangerviool aan toe.

Op afstand leverden vanuit in Brighton Emma Gatrill (This Is The Kit, Nick Cave, Lucy Rose) en Marcus Hamblett (Laura Marling, James Holden, The Staves) bijdrages. Alle meewerkende muzikanten kregen totale vrijheid en dat is het eindresultaat absoluut ten goede gekomen. Sun, Moon, Stars is een duet met Ane Brun. Gardening is Jakobsen’s meest ambitieuze en persoonlijke album geworden, niets minder dan een prachtplaat.

Siv Jakobsen live:

16-02 BRUSSEL : Botanique - Witloofbar
18-02 AMSTERDAM : Paradiso

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Siv Jakobsen - Gardening - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Siv Jakobsen - Gardening
De Noorse muzikante Siv Jakobsen maakte al twee wonderschone albums, maar legt de lat op het subtiel maar bijzonder fraai ingekleurde Gardening, mede door haar prachtige stem, nog wat hoger

The Nordic Mellow en A Temporary Soothing van Siv Jakobsen waren allebei albums die bij eerste beluistering een onuitwisbare indruk maakten, maar die na een lange winter toch wat ondergesneeuwd bleken. Het deze week verschenen Gardening zou wel eens langer mee kunnen gaan. Gardening is, net als zijn twee voorgangers, prachtig ingekleurd met onder andere strijkers en blazers, maar klinkt toch net wat aardser, waardoor de songs van de Noorse muzikante nog wat meer impact hebben. Die impact wordt verder vergroot door de prachtige zang van Siv Jakobsen, die met veel gevoel, precisie en schoonheid haar persoonlijke songs vertolkt op dit bijzonder mooie album.

Siv Jakobsen heeft zich na een dagje tuinieren in de warme zomerzon laten fotograferen voor de cover van haar nieuwe album. Het levert misschien niet de meest charmante foto op, maar het gaat natuurlijk om de muziek. Die muziek was dik in orde op de eerste twee albums van de Noorse singer-songwriter.

Zowel op The Nordic Mellow uit 2017 als op A Temporary Soothing uit 2020 maakte Siv Jakobsen indruk met een mooi en veelkleurig geluid met invloeden uit de Britse en Amerikaanse folk en invloeden uit de muziek zoals die wel vaker wordt gemaakt in Scandinavië. Beide albums werden gemaakt met ervaren producers, respectievelijk Matt Ingram (Laura Marling) en Chris Bond (Ben Howard), en dat hoorde je in het prachtige geluid.

Siv Jakobsen excelleerde op beide albums bovendien als zangeres, met een stem die herinnerde aan grote folkzangeressen uit het verleden en gelouterde ijsprinsessen uit het heden. Het leverde twee albums op die uitstekend dienst deden als soundtrack voor lange winteravonden, maar die, zeker achteraf bezien, wel wat meer aandacht en waardering hadden verdiend.

De vorige twee albums van Siv Jakobsen verschenen aan het begin van de herfst, terwijl Gardening midden in de winter verschijnt. Ook op haar nieuwe album maakt Siv Jakobsen muziek die het uitstekend doet in het huidige seizoen, maar Gardening is ook klaar voor de lente en de zomer. De muzikante uit Oslo verliet haar thuisbasis Oslo dit keer niet en werkte voor de afwisseling niet met producers van naam en faam, maar met twee lokale producers, Olav Settem en Simen Mitlid.

Het heeft geen gevolgen gehad voor de kwaliteit van het geluid op Gardening, want ook het derde album van de Noorse muzikante valt op door een bijzonder mooi geluid en een fraaie productie. Siv Jakobsen vond de inspiratie voor haar nieuwe album nadat vervelende persoonlijke herinneringen weer aan de oppervlakte waren gekomen, wat een intiem en persoonlijk album oplevert.

Ondanks het feit dat Gardening werd opgenomen in het hoge Noorden, klinkt Gardening wat folkier en aardser dan de vorige twee albums. Siv Jakobsen kiest op haar derde album vooral voor ingetogen en betrekkelijk langzame songs. Voor de inkleuring van haar songs deed ze deels een beroep op de Britse multi-instrumentalisten Emma Gatrill (Laura Marling, Rozi Plain, This Is The Kit) en Marcus Hamblett (Laura Marling, Rozi Plain, The Staves) die vanuit Brighton onder andere strijkers en blazers toevoegden aan de songs op Gardening en hierin de vrije hand kregen.

Gardening doet wel wat denken aan This Is The Kit en Rozi Plain, maar het blijft ook onmiskenbaar Siv Jakobsen. De subtiele maar bijzonder mooie accenten zorgen voor een prachtig geluid, waarin de stem van Siv Jakobsen uitstekend tot zijn recht komt. De Noorse muzikante zingt vooral zacht en ingehouden, maar iedere noot is raak, waardoor de persoonlijke songs hard binnen komen.

Gardening is een logisch vervolg op The Nordic Mellow en A Temporary Soothing, maar het album voegt ook iets toe aan het oeuvre van Siv Jakobsen, dat nog beperkt van omvang is, maar van een indrukwekkend hoog niveau. Vrouwelijke singer-songwriters sneeuwen deze week op de krenten uit de pop wat meer onder dan normaal, maar dit wonderschone album kan ik echt niet laten liggen. Erwin Zijleman

Tijdens de wereldse stilstand groeit het onkruid in je hoofd gestaagd door. Zo ook bij de Noorse singer-songwriter Siv Jakobsen. Om haar geheugen te ordenen geeft ze het verleden een passend plekje vlak bij haar innerlijke afsluitbare tuinhekje. De weg naar de buitenwereld ligt in het verschiet, de tijd is gekomen om grote stappen te maken. In het midden van de kern ontwikkelen zich nieuwe gewassen, plooibaar en jong. Het emotionele tuinieren is begonnen, Gardening deelt dat proces met de geliefde luisteraars. Ze staat er gelukkig niet alleen voor. Hans Olav Settem en Simen Mitlid zorgen voor de muzikale omlijsting, de smetteloze productie en het begrijpende weerwoord. Sofie Mortvedt, Sunniva Shaw, Emma Gatrill en Marcus Hamblett staan voor de klassieke folk elementen garant. Het overige ingetogen werk verrichten gitarist Fredrik Svabø en percussionist Oliver Hardaker.

Na een korte tournee keert Siv Jakobsen huiswaarts. De betrouwde plek in de betrouwde stad heeft een bevreemdende afstandige uitwerking op de singer-songwriter. Ze stapt haar zelfgeschilderde schilderij binnen, maar de kleuren zijn vervaagd en donker. De beklemmende angst heeft de overhand en sluit zich opnieuw om haar keel. Ook al bezit Romain’s Place opbeurende oplichtende structuurlijnen, beeldende harptwinkelingen en prachtig griezelig sober gitaarspel, noodgedwongen parkeert ze zichzelf weer op dat passieve nulpunt. Most of the Time vliegt ze doelloos botsend in haar gedachten rond, net zolang totdat de scheurende littekens ontsnappende uitgangen creëren. Het jaar verspillende Birthday heeft een wrang bittere nasmaak. Zelfs de verwachte geluksmomenten vallen negatief uit.

Gardening is een hardnekkig relatieverslag, welke nu een kort gewiekte plek in het leven van Siv Jakobsen opvraagt. Een relatie die haar bijna moordend naar de strot grijpt, slaafs ketent en alle levensvreugde bij haar wegneemt. Het gaat niet meer om winnen en verliezen, maar om mentaal escapisme. In Small gooit ze de deur definitief achter zich dicht. Lieflijk vergevensgezind zingt ze haar ex in Blue toe, grootst in het kleinhouden van de song. Waarom de gehate wederhelft pijnlijk kleineren? Uiteindelijk ligt er bij Siv Jakobsen ook een groot schuldbesef, die een langdurige periode niet sterk genoeg is om de ellende achter zich te laten. Tangerine perst alle schoonheid uit de zangeres, ze voelt zich vies en misbruikt. Hoe triest is het dat je jezelf als verrot uitgeknepen stinkend fruit beschouwt.

In Bad by Design neemt het houden van een andere afslag. In alle eenvoud wordt Siv Jakobsen weer verliefd op het leven. Een bepalend hoopvol omslagpunt, de omkeerbare keerzijde van het bestaan, groener en puurder. Eigenlijk mist ze een berustende moederfiguur die de zin in het leven een positieve wending geeft. Ervaringsdeskundige Ane Brun laat haar in Sun, Moon, Stars met de oneindigheid van het sterrenstelsel kennismaken. Dromen krijgen pas waarde als ze zichtbaar zijn en de grijze wolken doorbreken. Een storm ontwikkelt zich vanuit een licht briesje en kan getemperd afgeremd worden. Pas als hemellichamen elkander kruizen ontstaat er een bevredigende gepassioneerde oerknal. We naderen de lente, de eerste zaadjes overwinteren de strenge kou en construeren groeiambitie. Ondanks het zwaarmoedige karakter straalt Gardening vooral genoeg optimisme en dynamiek uit.

Siv Jakobsen - Gardening | Roots | Written in Music - writteninmusic.com