Phoenix - Alpha Zulu (2022)

Frankrijk
Label: Glassnote

1. Alpha Zulu (2:52)
  2. Tonight (4:06)

met Ezra Koenig

3. The Only One (3:29)
  4. After Midnight (3:11)
  5. Winter Solstice (3:56)
  6. Season 2 (2:47)
  7. Artefact (3:24)
  8. All Eyes on Me (3:04)
  9. My Elixir (3:32)
  10. Identical (5:02)
avatar van Zwammer
Mooie albumcover. De Tonight single met Ezra Koenig klinkt vertrouwd: poppy, uptempo en lichtvoetig.

avatar van Voorprogramma!

Voorprogramma! schreef:
Winter Solstice
prachtig nummer.

Doet me denken aan Rome van het album Wolfgang Amadeus

In tegenstelling tot mijn opmerking bij Arctic Monkey's laatste album vind ik Winter Solstice wel een lekker nummer. Tonight vind ik echter niets.

avatar van SOAD
Wel een leuk album dit. Hoor soms wat invloeden van The Strokes en Daft Punk voorbij komen, zo lijkt het. De gitaar is wat op de achtergrond geraakt of soms amper te horen. Dit mag de pret niet drukken. Lekker ongecompliceerd doen wat ze al jaren doen. Eenvoudige, goed in het gehoor liggende popliedjes maken. Op zijn tijd ook helemaal niks mis mee.

avatar van Juul1998B
Leuke popliedjes die makkelijk in het gehoor liggen. Helaas wordt het nergens spannend en verschillen de nummers ook niet zo van elkaar.
Een krappe voldoende!

Deze muziek klinkt alsof het op een laptop is gemaakt. Er zit weinig dynamiek in. Het lijkt op Justin Bieber en K-Pop geïnspireerd. De dancy nummers zijn zeer luchtig. Ik las een raving review maar kan hem niet helemaal plaatsen. De zang is bubblegum pop. My Elixir is het eerste nummer dat mijn gevoelens raakt. Ik hoor er wat Orchestral Manoeuvres in the Dark in.

avatar van SilverGun
De losse singles deden me niet zoveel, alleen Winter Solstice kon me wel bekoren. Maar als totaalplaatje stijgt dit album toch boven m’n verwachtingen uit. De tracks zijn consequent goed en hebben hun plaats en de relatief korte speelduur werkt in het voordeel van de plaat. De langere uitvoering van Identical is ook beter dan de eerder uitgebrachte versie voor de soundtrack van On the Rocks, met een fijne toevoeging van wat smaakvolle gitaar in de extra coupletten.

Komt zeker wel in m’n top 10 van dit jaar terecht verwacht ik.

avatar van remcodurez
Vandaag deze eens integraal opgezet omdat ik in het verleden wel kon genieten van hun luchtigheid.

De productie is zeker niet verkeerd en het luistert voor een groot deel goed weg. Maar tekstueel en op vlak van rijm is het soms toch zo ondermaats (vb After Zulu of Season 2) dat het 'cringe' wordt.
Daarbij doet het me denken aan Bloc Party laatste worp, waar ik eenzelfde gevoel kreeg.

enkele meevallers zijn:
-After Midnight