Zakenman Fred Gehring vertrok bij het moederconcern van Tommy Hilfiger om zijn droom te verwezenlijken, het drummen in een Beatles tribute band. Het mocht echter niet zo maar een tribute band worden, het moest een speciale zijn. Met muzikant Bart van Poppel besprak hij het idee en samen gingen ze voor de ultieme Beatles tribute band. Eén die louter gebruik maakt van authentieke instrumenten en die alles nauwkeurig naspeelt. De jacht op instrumenten werd geopend en mede bandleden werden benaderd. De van Powerplay bekende zanger en gitarist Jan van der Meij, multi-instrumentalist Diederik Nomden en gitarist Jac Bico maakten de line-up compleet.
The Beatles stopten eind 1966 met live optredens en vanaf dat moment waren ze louter en alleen in studio's te vinden. The Analogues, ze noemen zich zo omdat ze alleen analoge instrumenten gebruiken, richten zich op die periode, te beginnen met de "MAGICAL MYSTERY TOUR", die ik in mei 2016 mocht aanschouwen. Wat een belevenis, wat een kwaliteit, het smaakte naar meer. Dat kregen we met een tour waarin "SGT. PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB" gespeeld werd, gevolgd door "THE WHITE ALBUM" en tenslotte "ABBEY ROAD". Zelfs Engeland was niet veilig voor de groep, die inmiddels op één belangrijke plek was gewijzigd. Wegens gehoor problemen kon Jan van der Meij niet meer optreden en zijn plaats werd ingenomen door de van Moke bekende Felix Maginn. Doordat Van der Meij de rauwere Paul McCartney partijen zong en er binnen de band niemand dat over kon nemen, werden enkele gastzangers ingehuurd om per optreden een paar keer op het toneel te verschijnen.
In 2020 zou de cyclus afgesloten worden met "HELLO GOODBYE" en zouden ze een aantal concerten verzorgen waarin ze John Lennon, dat jaar 40 jaar geleden vermoord, zouden eren. Onder andere een optreden in Carré stond op het programma. Corona en de dan weten we wat daarvan terecht is gekomen. "HELLO GOODBYE" werd uitgesteld, de Ziggo Dome concerten hebben inmiddels plaatsgevonden, helaas werd de ode aan John Lennon helemaal gecanceld. Van enkele van de individuele leden is er in het verleden eigen muziek verschenen. Van Nomden verscheen bijvoorbeeld eind vorig jaar een prachtig solo album en de vijf heren hebben de coronaperiode gebruikt én inspiratie gevonden om gezamenlijk een album op te nemen met louter origineel materiaal.
Onder de titel "THE ANALOGUES SIDESHOW" krijg je in ruim 45 minuten dertien gevarieerde tracks voorgeschoteld. Het door Maginn geschreven “PATIENCE” opent het feest, want dat is het! Uptempo, heerlijk gitaarwerk en natuurlijk een Beatles sfeertje. Nomden schreef en zingt “SAY THAT YOU WILL”, een prachtig nummer, met subtiel toetsenwerk en die fantastische stem van Nomden, het eerste hoogtepunt, waarbij de gitaarsolo de spreekwoordelijke kers op de taart is. Van Poppel is mede verantwoordelijk voor “DON’T FADE AWAY”, een sixties track, prachtig gitaarwerk en een lekkere melodielijn. Opnieuw van de hand van Diederik Nomden is “NOTHING HURT ME TODAY”, dat fijne arrangementen heeft en een opgewekt ritme. “PAWN IN YOUR POCKET” is weer door Felix Maginn geschreven. Hij zingt het op een Oasis achtige manier en het is een echte meezinger met een hoofdrol voor de fiddle, bespeeld door Rens van der Zalm. Jan van der Meij schittert in “DAMNED IF YOU DO”, een nummer dat is geschreven door Gehring. Midtempo met smaakvolle vocale arrangementen.
“TURNED INTO SAND”, mede geschreven voor Jac Bico, heeft een iets andere sfeer, maar is ongelofelijk pakkend. De melodie en het ritme zijn fantastisch en het pakt je vanaf het eerste moment, hoogtepunt van het album! “GOODFOOT” heeft een Beatles sfeertje, pakkend en je kunt hier bijna niet stil bij blijven zitten. Maginn schreef het en het zou niet misstaan op een Paul McCartney, of misschien zelfs een George Harrison album. Dat laatste komt voornamelijk door het geweldige, Harrison-achtige gitaarspel. Het mede door Bart van Poppel geschreven “CAN’T FIGURE YOU OUT” is een nummer dat een druilerige dag in een zonnige dag kan veranderen. Wat een heerlijk en vrolijk liedje! Van der Meij krijgt de spotlight in het McCartney-achtige “MAGNETIC FIELDS”, een prachtig klein liedje. “THROUGH THICK AND THIN” is weer mede door Jac Bico geschreven, Nomden zingt het en het is een sferisch midtempo liedje met een fijne melodielijn, waarbij je getrakteerd wordt op een mooie pianosolo. De uptempo rocker “YEAH YEAH YEAH” is een Maginn compositie, met strakke gitaarriffs, heerlijke solo en is een prachtige prelude richting het laatste nummer. Dat is het schitterende “STILL WAITING”, geschreven door Van Poppel en Maginn. Fenomenaal toetsenspel, prachtige melodie, strijkers arrangementen waarbij de Beatles nooit ver weg zijn, weer een hoogtepunt op dit album, waarvan ik geen genoeg kan krijgen.
De optredens met muziek van The Beatles leek voor The Analogues in de nabije toekomst een afgesloten boek, maar de coronaperiode heeft wat dat betreft iets positiefs voortgebracht, ze gaan ermee door! Er staan nog tot en met mei volgend jaar concerten gepland en wat mij betreft zouden ze de bühne op kunnen gaan met eigen werk. Misschien in combinatie met Beatles klassiekers, het zou perfect naast elkaar passen. Eén van de beste albums van 2022, dat staat voor mij nu al vast en eentje die ik niet als een sideproject zou willen bestempelen, daarvoor zit er te veel kwaliteit in.