Darling West - Cosmos (2023)

Noorwegen
Country / Folk
Label: Jansen

1. Cosmos (4:23)
  2. Light Ahead (3:32)
  3. Still Here (3:38)
  4. Old Man (3:33)
  5. Will I Ever Know (3:39)
  6. Oh Love (3:49)
  7. Till Night Turns to Day (4:44)
  8. Wild Dreams (4:01)
  9. Prelude (1:29)
  10. Echoes (3:49)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Darling West - Cosmos - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Darling West - Cosmos
Darling West wordt onder het kopje Nordicana geschaard, maar op Cosmos blijkt de band uit Oslo ook niet vies van Amerikaanse Westcoast pop, wat een bijzonder aangenaam, maar ook knap album oplevert

De Noorse band Darling West draait inmiddels al een aantal jaren mee, maar de vorige albums van de band overtuigden me niet volledig. Het deze week verschenen Cosmos heb ik al wat langer en na wat eerste aarzelingen is het album me steeds dierbaarder geworden. Op Cosmos verwerkt Darling West net wat minder invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en net wat meer uit de Amerikaanse Westcoast pop en met name van Fleetwood Mac en het resultaat mag er zijn. Cosmos is een mooi en fantasierijk album met een bijzonder fraaie instrumentatie, aansprekende songs en zeker ook de mooie en bijzondere stem van Mari Sandvær Kreken. Ik ben om.

Noorwegen en Americana gaan de afgelopen jaren verrassend goed samen, wat de zogenaamde Nordicana scene heeft opgeleverd. Het leverde de afgelopen jaren een stapeltje prachtige albums op van met name The Northern Belle en Silver Lining, maar ook de band Darling West moet niet worden onderschat. De band uit Oslo bracht de afgelopen tien jaar vier studioalbums en een livealbum uit en daar wordt deze week een vijfde studioalbum aan toegevoegd.

Waar The Northern Belle en Silver Lining me vrijwel onmiddellijk wisten te overtuigen met hun muziek, heb ik wat meer energie moeten steken in de muziek van Darling West. Waarom dat zo is kan ik niet goed uitleggen, want ook Darling west maakt op zich albums die makkelijk tot de verbeelding spreken en die goed in mijn muzikale straatje passen.

Het geldt ook weer voor het deze week verschenen Cosmos, dat bijzonder aangenaam opent met een toegankelijke popsong die het geluid van Fleetwood Mac uit de jaren 70 combineert met Amerikaanse rootsmuziek en waarin de prima zang van Mari Sandvær Kreken centraal staat. Het zijn invloeden die terugkeren in de meeste songs op het album, dat dit keer zwaarder tegen de Amerikaanse Westcoast pop dan tegen de Amerikaanse rootsmuziek aanleunt.

Het wat meer pop georiënteerde, hier en daar stevig door Fleetwood Mac beïnvloede en ook wat zonniger klinkende geluid van Darling West overtuigt me kennelijk wat minder makkelijk dan de wat melancholischere en meer roots georiënteerde muziek van de andere Nordicana bands uit Oslo, maar na een paar keer horen raak ik steeds meer gecharmeerd van Cosmos en zeker wanneer de lentezon zich voorzichtig laat zien komt het album makkelijk tot leven.

Darling West vertrouwt voor een belangrijk deel op de zang van Mari Sandvær Kreken, die beschikt over een mooi en karakteristiek stemgeluid en bovendien over een stem die het goed doet in de zwoele roots- en Westcoast pop die Darling West maakt. Het is een stem waarvoor ik niet direct smolt, maar ik vind de zang op Cosmos bij iedere luisterbeurt mooier.

Ook in muzikaal opzicht laat Darling West interessante dingen horen. De band uit Oslo maakt bij oppervlakkige beluistering lekker in het gehoor liggende popsongs met een hang naar het California van de jaren 70, maar de prima muzikanten van de band kiezen zeker niet voor de makkelijkste weg en hebben Cosmos niet alleen fraai maar ook zeer inventief ingekleurd.

Liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek kunnen het album waarschijnlijk net iets minder waarderen dan de vorige albums van de Noorse band of de albums van de eerder genoemde andere bands uit het hoge noorden, al heeft Darling West de invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek zeker niet verloochent op haar nieuwe album.

De zang van Mari Sandvær Kreken blijft voor mij het sterkste wapen van Darling West, maar sinds ik het album een paar keer met de koptelefoon heb beluisterd, valt me ook steeds meer op hoe mooi en gevarieerd de instrumentatie op het album is, met de strijkers van de momenteel zeer gewilde Rob Moose in twee tracks als kers op de taart. Ik heb de muziek van Darling West tot dusver laten liggen, maar nu ik Cosmos steeds mooier begin te vinden, ga ik ook de rest van het oeuvre van de Noorse band er eens bij pakken. Erwin Zijleman