Ron Sexsmith - The Vivian Line (2023)

Canada
Label: Ronboy Rhymes

1. Place Called Love (2:39)
  2. What I Had in Mind (3:13)
  3. Flower Boxes (2:25)
  4. Outdated and Antiquated (3:08)
  5. Diamond Wave (3:04)
  6. Powder Blue (2:50)
  7. One Bird Calling (2:15)
  8. Country Mile (2:47)
  9. This, That, and the Other Thing (2:12)
  10. A Barn Conversion (2:12)
  11. When Our Love Was New (3:17)
  12. Ever Wonder (3:08)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ron Sexsmith - The Vivian Line - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ron Sexsmith - The Vivian Line
Ron Sexsmith wordt over het algemeen niet gerekend tot de grootheden binnen de popmuziek, maar ook de songs op The Vivian Line zijn weer van een niveau waarvan de meeste songwriters alleen maar kunnen dromen

Ik ben inmiddels een kleine dertig jaar fan van de Canadese singer-songwriter Ron Sexsmith en hij heeft me echt nog nooit teleurgesteld. Ook zijn nieuwe album The Vivian Line laat weer goed horen dat de Canadese muzikant behoort tot de allerbeste songwriters en niet misstaat in een rijtje met de grootheden uit de popmuziek. De songs op The Vivian Line zijn zeer sfeervol ingekleurd, met hier en daar flink wat strijkers en blazers, en dat past prachtig bij de stem van Ron Sexsmith, die nog altijd een uitstekende zanger is. Het is zo langzamerhand bijna vanzelfsprekend dat de Canadese muzikant albums vol memorabele popsongs aflevert, maar wie doet dit Ron Sexsmith na?

Ron Sexsmith is misschien niet meer zo productief als in zijn jongere jaren, maar voor een masterclass songwriting ben je bij de Canadese muzikant nog altijd aan het juiste adres. Ik heb inmiddels een flinke rij Ron Sexsmith albums in de kast staan en het zijn albums waartussen ik met geen mogelijkheid zou kunnen kiezen, ook niet als het echt zou moeten, al zou ik onder zware bedreiging waarschijnlijk uitkomen bij Cobblestone Runway uit 2002 en Retriever uit 2004. De Canadese muzikant schrijft songs van een niveau dat alleen de allergrootste songwriters is gegeven en heeft inmiddels een enorme lijst prachtsongs op zijn naam staan.

Ook op het deze week verschenen The Vivian Line staat weer een dozijn memorabele popliedjes en het zijn stuk voor stuk popliedjes die het unieke stempel van Ron Sexsmith dragen. De Canadese muzikant heeft zijn voormalige thuisbasis Toronto verlaten en is teruggekeerd naar Ontario, waar hij opgroeide. Voor het opnemen van The Vivian Line toog hij echter naar Nashville, Tennessee, waar hij samenwerkte met multi-instrumentalist en producer Brad Jones, die als bassist was te horen op een aantal vroege Ron Sexsmith albums.

Ron Sexsmith heeft na een stuk of vijftien prachtalbums nog lang niet dezelfde status als songwriters als Paul McCartney, Elvis Costello, Ray Davies, Harry Nilsson en Randy Newman, om er een paar te noemen, maar ze zouden zich stuk voor stuk niet schamen voor de songs die Ron Sexsmith inmiddels een kleine dertig jaar schrijft. Ook The Vivian Line staat weer vol met songs die je direct bij de eerste keer horen dierbaar zijn en die ook na talloze keren horen nog niet vervelen.

Ron Sexsmith en Brad Jones hebben The Vivian Line behoorlijk vol maar ook zeer smaakvol ingekleurd. Met name door de strijkers en de blazers doet het af en toe wat barok aan, maar het is ook een album vol tijdloze popliedjes zoals de hierboven genoemde grootheden ze een aantal decennia geleden maakten.

The Vivian Line is zoals gezegd een typisch Ron Sexsmith album en dat betekent ook dat de songs op het album zeker niet eenvormig klinken. The Vivian Line is een behoorlijk gevarieerd klinkend album met het niveau van de songs en de smaakvolle inkleuring als constanten. Ook in vocaal opzicht doet het nieuwe album van de Canadese muzikant niet onder voor zijn vroegere werk. De stembanden van Ron Sexsmith zijn nog niet aan slijtage onderhevig en voorzien de songs op The Vivian Line van een inmiddels herkenbaar en karakteristiek geluid.

Het nieuwe album van Ron Sexsmith is een ontspannen klinkend album, maar de Canadese muzikant maakt zich er zeker niet makkelijk van af. Ook The Vivian Line klinkt direct bij eerste beluistering bekend of zelfs vertrouwd, wat hier en daar misschien ten koste gaat van de urgentie. Heel erg vind ik dat niet, want wat zijn de songs van Ron Sexsmith weer mooi en tijdloos. Het zijn songs die zich direct genadeloos opdringen, zeker als je een zwak hebt voor de muziek van de Canadese muzikant, maar er valt ook altijd wel wat moois en bijzonders te ontdekken in de songs van Ron Sexsmith.

In vrijwel al mijn recensies van de albums van Ron Sexsmith roem ik de nagenoeg perfecte popliedjes die hij bijna achteloos uit zijn mouw lijkt te schudden. Het is niet anders op The Vivian Line, dat sinds mijn eerste beluistering ook nog eens flink is gegroeid. Het lijkt zo makkelijk als je Ron Sexsmith aan het werk hoort, maar wat is het ontzettend knap. Erwin Zijleman

avatar van Culture VBJ
Ron Sexsmith is een ambachtsman, die zelden of nooit teleurstelt. Dit nieuwe album - zijn 17e alweer - kan zich moeiteloos meten met zijn beste werk. Het openingsnummer Place Called Love is zomaar een van zijn mooiste liedjes! Het album is smaakvol gearrangeerd en geproduceerd. Veel aandacht zal het waarschijnlijk niet krijgen en de jaarlijstjes zal het nauwelijks bereiken. Maar… Ron Sexsmith biedt opnieuw topkwaliteit! Waarvan akte!

avatar van Tonio
Wat is dat toch met Ron Sexsmith? Ik hou van veel soorten muziek, maar hecht vooral veel waarde aan het schrijven van een goede song. En dat is slechts weinigen gegeven. Ik ben het dan ook volledig eens met erwinz, die Ron op hetzelfde niveau inschat als onder anderen Paul McCartney, Elvis Costello, Ray Davies, Harry Nilsson en Randy Newman. Zelf voeg ik daar van harte nog Paul Simon aan toe.

Maar ondanks dit uitzonderlijke talent heeft Ron in al die jaren maar een kleine schare volgelingen gekregen, en dat is jammer. Maar hij heeft weinig uitstraling, want hij is een aardige bescheiden man.

Ook dit album staat weer propvol met de mooiste liedjes. Na een paar keer beluisteren denk ik dat dit wel eens tot zijn beste albums gaat behoren. De tijd zal dat gaan uitwijzen.