3JS - Watermensen (2007)

Label: Artist & Company

1. Net Alsof (3:36)
  2. Kom (3:31)
  3. Het Goeie Leven (3:13)
  4. Mijn Dorp (3:53)
  5. Onschuldig (3:43)
  6. Verlangen (4:40)
  7. Jij Lacht (En de Schaduw Verdwijnt) (3:09)
  8. Ouderdom (3:53)
  9. Tinteling (3:37)
  10. Het Licht in Je Ogen (3:16)
  11. Manos de Dios (3:38)
  12. Eén met de Bomen (3:08)
  13. De Zomer Voorbij (3:39)
  14. Het Wiegelied (4:13)
  15. Watermensen (6:01)
avatar van kaztor
M'n buurman is hier idolaat van.

Ik niet.

Ik krijg hier ook behoorlijk de kriebels van. En niet in de positieve zin van het woord.

avatar van linda1971nl
Een heerlijke cd! Ik krijg er gelukkig wél positieve kriebels van. Eén met de bomen is de nieuwe single, ik hoop dat ze hiermee wat meer (landelijke) bekendheid gaan krijgen.

avatar van Wauzzer
even voor de liefhebbers: de nieuwe single heet "De zomer voorbij".

avatar van linda1971nl
De single ná "Eén met de bomen" was "Watermensen". Inmiddels zijn de heren druk bezig met hun nieuwe cd die na de zomer verwacht wordt.

Een CD met heel veel variatie, maar toch een eigen sound. Ze laten zich beïnvloeden door veel muziekstijlen, zowel de Volendamse palingsound als door volc, pop, rock en "vreemdere" muziekstijlen zoals reggae, bluess en latin. Over het algemeen zijn het rustige liedjes met veel traditionele volksmuziek-invloeden met driekwartsmaat. Er is goed over de arrangementen nagedacht, wat onder andere blijkt uit de strijkers en andere ethnische instrumenten. Het album heeft een aantal erg gevoelige nummers, maar deze zijn niet te kwalificeren als smartlappen. Je hoort dat ze dicht bij hun muziek staan en dat het met veel liefde gemaakt is. Daarom een juweeltje.

avatar van linda1971nl
Er is een vijfde single van deze cd getrokken, "Wiegelied". De officiële videoclip staat op YouTube:

avatar van kaztor
Wat zijn nou eigenlijk watermensen?

avatar van Epitaph
De 3js .

rodneyVL
Een band die veel verder gaat dan huisvrouwenentertainer Jan Smit. Al zijn de teksten soms van het niveau "er-valt-bijna-een-vullin-uit-mijn-mond", een syndroom waaraan zoveel Nederlandse acts lijden, de arrangementjes zijn heerlijk, eigenlijk zijn de liedjes ook gewoon heerlijk. Volendam wordt toch een soort Dublin op deze manier....veel muzikale mensen.

rodneyVL
kaztor schreef:
Wat zijn nou eigenlijk watermensen?

Wat dacht je van wij, Nederlanders?

Nathan1988
Je kan iets tegen de palingsound hebben die BZN, Jan Smit en consorten spelen, maar de 3JS hebben hier toch echt iets neergezet wat niet echt puur Volendams is. Meer originaliteit, betere teksten en goed (zoniet perfect) gebruik van instrumenten. Ik hou er niet zo van, maar de kwaliteit en originaliteit is van zeer hoog niveau. 3,5*

avatar van VanDeGriend
Berichten verwijderd

TheArtfulDodger
Wat heeft die zanger toch een ongelooflijk irritante stem zeg. En hij komt altijd zo arrogant op mij
over. En dan ook nog zo agressief reageren op die grap van Theo Maassen, werkelijk beneden
alle peil!

Voor het eerst op dit forum en lees wisselende commentaren op deze CD. Wie vaker luistert zal merken dat dit gewoon een erg sterk album is van de groep die eigenlijk maar één fout heeft gemaakt in hun carriere: meedoen met het songfestival. Verder hebben ze het nadeel dat ze uit Volendam komen. Door een toch gerenomeerd blad als Muziekkrant Oor werden ze toch al snel serieus genomen. En dat is terecht. Vergelijk de idiote teksten van een Blof ("Hier ben ik veilig, dit is mijn kerk" en dat honderden keren achter elkaar) met die van deze groep.... Hoe sentimenteel die ook af en toe zijn, op een of andere manier gaat er veel meer zeggingskracht vanuit. Onnederlands goed, las ik ooit in een recensie. Ach smaken verschillen.
Begenadigd zanger is hij ook en nee zeker niet irritant. Een zinsnede uit het nummer "Mijn Dorp"..."Dat zeggen oma's dan" zal bij sommigen leiden tot tenenkrommen, maar dit is gewoon een Iers aandoende wals, en toch ook een van mijn favoriete nummers, samen met "Net alsof".