Maan - Leven (2022)

Label: 8ball

1. Sowieso Overhoop (3:02)
  2. Beetje bij Beetje (3:12)
  3. Blijven Slapen (2:50)

met Snelle

4. Duizend Kleine Stukjes (3:01)
  5. Adem (3:40)

met Fresku

6. Beloof Je Dat (3:58)
  7. Misschien (2:50)
  8. Stiekem * (3:23)

met Goldband

9. De Brief (3:18)
  10. Gepaste Afstand (2:57)
  11. Naar de Maan (3:08)

met De Jeugd van Tegenwoordig

12. Nee Is Nee (2:58)

met Bente

13. Leven (2:14)
Ik ben persoonlijk niet de grootste fan van Maans muziek, maar nadat "Naar De Maan" en "Sowieso Overhoop" waren uitgebracht, twee singles die een nieuw geluid introduceerden, had ik enige hoop voor dit album. "Leven" vond ik niet bijster interessant of sterk als lead single, maar is in het geheel van dit album een van de beste nummers. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

Jammer genoeg is de rest van het album nogal een sleur van saaie, zoetsappige ballads en een paar willekeurige radiohits (wat draagt "Blijven Slapen" in hemelsnaam bij?). Oftewel: je standaard Maan album. Niets spannends, geen vooruitgang. Dat is extra jammer deze keer, omdat er wel meer aandacht besteed lijkt te zijn aan het vormen van een consistent visueel pakket.

Een misser!

Dit album weet mij niet te pakken. Het is allemaal wat braaf, met weinig uitschieters. Misschien is "saai" nog wel de beste samenvatting. Vaak dwalen mijn gedachten weg en dat is geen goed teken. Ook al heeft ze een mooie stem, de liedjes zijn het gewoon net niet. Waarom ze hits scoort met middelmatige liedjes snap ik niet helemaal.

Omdat ik de singles ‘Naar de maan’ en ‘sowieso overhoop’ weliswaar luchtige maar aanstekelijke nummers vind wilde ik deze plaat echt een kans geven.
Maar er is simpelweg niet doorheen te komen. Het is allemaal zo bedacht. Het moet een persoonlijk album zijn maar het voelt nergens doorleefd of authentiek. De ballads zijn van het niveau Marco Borsato/John Ewbank, geveinsd, pretentieus en pathetisch.
Het is allemaal van een ondraaglijke lichtheid met als dieptepunt het nummer ‘leven’, dat zoals iemand anders hierboven al beschreef desondanks positief afsteekt tegen de rest.
En hoezo is ‘Blijven Slapen’ hier weer gerecycled nadat het oorspronkelijk op het album van Snelle verscheen?

Als je het afzet tegen de tekstuele vindingrijkheid van Froukje, de doorleefdheid van S10 en het kunstenaarschap van Eefje de Visser, is dit allemaal zo flinterdun. Maan heeft een goede stem en ziet er goed uit en heeft goede energie. We kunnen haar muziek dus prima duiden als simpel vermaak. Maar dan ook graag zonder de pretentie dat het echt ergens over gaat. Want door die pretentie slaat ze de plank wat mij betreft volledig mis.

bangbang schreef:
Als je het afzet tegen de tekstuele vindingrijkheid van Froukje, de doorleefdheid van S10 en het kunstenaarschap van Eefje de Visser, is dit allemaal zo flinterdun. Maan heeft een goede stem en ziet er goed uit.
Met Froukje heb ik niks, van S10 krijg ik spontaan jeuk en wat ik met Eefje de Visser aan moet? I don't know!
Nee, dan Maan: een lekkere Hollandse meid die goed kan zingen en leuke liedjes maakt. Op deze rustige zondagmiddag klinkt, via Spotify, "Leven" door de speakers. Vrouwtje en ik worden vrolijk van wat Maan ons laat horen.

avatar van Juul1998B
1,5
Hapslik popmuziek gemaakt zonder enig gevoel erin. Gemaakt om geld te verdienen.
Maan heeft een prima stem maar leent zich helaas uit om dit soort rommel.te produceren

MarkF schreef:
Waarom Maan hits scoort met middelmatige liedjes snap ik niet helemaal.
Ik snap wel waarom Maan aan de weg timmert.

avatar van dix
dix
Hans Brouwer schreef:
.. een lekkere Hollandse meid ...

Waarom dan zo'n lelijke foto gebruikt voor de hoes. Dit is toch geen porum.

avatar van ZAP!
Ze lijkt daar op (een jongere) Heidi Klum.

avatar van StefanK
Boola schreef:
(wat draagt "Blijven Slapen" in hemelsnaam bij?).

Lijkt me vrij simpel dat ze die op het album heeft gezet, die is namelijk bekroond met platina en heeft op #1 staan. Anderzijds kun je je dan wel afvragen waarom "Niks Is Heilig" de tracklist niet gehaald heeft, want dat is toch ook best wel een hit geweest, terwijl "Nee Is Nee" met Bente dat weer niet was en die staat wel op het album.

Al met al vind ik het een fijne plaat al hadden er wat mij betreft best nog wat meer nieuwe liedjes bij gemogen. Maan heeft zelf gezegd dat ze zo'n 40 demo's voor dit album heeft gemaakt en toch is daar maar een kleine selectie van op het eindresultaat terecht gekomen. Oké, het gaat uiteraard bij de meeste artiesten zo, maar het zou gewoon fijn zijn als we eens getrakteerd zouden worden op een album met zo'n 16 liedjes. Zeker in een tijd dat soms meer dan de helft van een plaat al op voorhand wordt uitgebracht, voordat het album uiteindelijk verkrijgbaar is. Kijk bijvoorbeeld naar Taylor Swift en Beyoncé. Die kondigen een plaat aan en droppen meestal slechts 1 single om de boel op te warmen. De perfecte spanningsboog naar een albumrelease toe. Maar ja, we leven nou eenmaal in een tijd dat alles snel moet en geduld bijna een vies woord lijkt te zijn geworden...

Hans Brouwer schreef:
Ik snap wel waarom Maan aan de weg timmert.

Vertel!

bangbang schreef:

Precies dit. Deze 3 artiesten zijn echt van een hoger niveau. Ze hebben allen een unieke sound/style en qua lyrics en emoties is het ook geloofwaardiger.

ZAP! schreef:
Ze lijkt daar op (een jongere) Heidi Klum.

Is de hoes misschien wat voor Verzin er een tekst bij: - MusicMeter.nl ? Of was deze zin van jou al voor deze hoes..

Vertel!
Het is een aantrekkelijke vrouw die leuke liedjes zingt. Maan op de radio? Volumeknop omhoog!
Maan geeft mij energie en is bepaald geen zangeres waar ik moe van word.
Als Maan naar de maan wil bied ik aan om, als gedistingeerde 64 jaar oude man, haar te begeleiden op de reis daar naar toe.
Maan, één voorwaarde vooraf: het wordt geen enkele reis want hier op aarde willen de meeste bewoners nog veel meer van je zien en horen...

Maan geeft mij energie en is bepaald geen zangeres waar ik moe van word.

Ik denk dat het vooral simpele liedjes met eenvoudige melodieën zijn en het daarom een groter publiek aanspreekt. Iets waar veel jongeren zich in herkennen. Qua lyrics en sound is het vaak echt middelmatig. Haar stem en looks zijn goed. Ondanks dat weet het mij niet te overtuigen. We hebben echt veel betere vrouwelijke artiesten in dit land.

Maan geeft mij energie en is bepaald geen zangeres waar ik moe van word.

Fair enough. En voor wat betreft Sowieso Overhoop en Naar De Maan kan ik dat zeker meevoelen. Maar we hebben het hier over haar nieuwe album en niet over hoe ze eruit ziet en haar goede energie. Het album als geheel is middelmatig en zelfs ondermaats. Het klinkt bijeengeraapt en haar ballads zijn slaapverwekkend. Ze had er beter aangedaan een consequent dansbaar album te maken als je het mij vraagt. Ongecompliceerde commerciële popmuziek. Volgens mij zijn we het daar gewoon eens ::)

Haar grote voorbeeld Dua Lipa doet dat toch echt beter. Die leverde zonder pretentie ongecompliceerde feelgood muziek in een samenhangend geheel met een van de sterkste popplaten ever.

Het is juist de pretentie van diepgang en doorleefdheid die het zo onverteerbaar maakt. Ze is daar gewoon te licht voor. Ik geloof het gewoon allemaal niet. Het klinkt bedacht en gemaakt.

Jammer, gemiste kans!

StefanK schreef:

Ik snap ook heus wel dat ze "Blijven Slapen" op het album heeft gekwakt voor de streams, maar ik vind het weinig bijdragen aan het album qua verhaal en geluid. "Blijven Slapen" komt qua stijl vrijwel niet overeen met haar recente singles. Dat is de reden waarom ik het jammer vind dat het nummer op dit album staat en niet gewoon "met rust" gelaten is.

Sidenote: ik gok dat "Nee is Nee" op het album staat omdat deze 13 miljoen streams heeft verzameld op Spotify.

MarkF schreef:
Dat zal het zijn: "hou het simpel"; "alles draait om de eenvoud". Het verklaart vast waarom ik de muziek van Maan apprecieer.

avatar van ZAP!
meneer schreef:
Niet speciaal. Vind het zelf niet een hoes die uitnodigt tot lollige teksten, maar dat is soms ook de uitdaging in dat topic...

Maan tegen 3voor12: “ Ik heb net een album uit dat een hoofdstuk afsluit, nu wil ik juist een alternatievere kant op, iets minder dat commerciële. Ik word vet geïnspireerd door artiesten als Goldband, S10, Froukje, De Jeugd en Fresku, muzikaal mag het allemaal iets minder braaf, ik wil gewoon béúken.”

100% eens. Blij dat ze het zelf inziet. Het mag allemaal wel iets minder braaf en zoetsappig.

Zoals ze er zelf over praat is dit een tussenalbum, eentje waar ze zelf amper in gelooft maar die op tijd klaar moest zijn voor haar Ziggo Dome concert.

De toegevoegde track Stiekem maakt het album overigens duidelijk beter. Maan moet gewoon vrolijke popliedjes maken en die vervelende Marco Borsato erfenis van zich afschudden. Maar ze is ook geen s10 of froukje, ze moet gewoon haar eigen ding doen met iets meer peper in d’r reet.

S10? Uh-oh, dat gaat Hans niet trekken! Dan is het gedaan met die maanreis

avatar van meneer
Ah ! Nu snap ik waarom Hans Brouwer zo aan het vitten is bij het laatste album van S10. Hij is een Maan fan . Meer het Borsato type dus.. . En dan is Maan vet geïnspireerd door Stieneke

Heerlijk dit !

aERodynamIC schreef:

S10? Uh-oh, dat gaat Hans niet trekken! Dan is het gedaan met die maanreis

Ja wie brengt hem het slechte nieuws? Voorzichtig graag haha

Ja wie brengt hem het slechte nieuws? Voorzichtig graag haha

Misschien wordt die 5* dan ook wel 1*. Willen we Maan dat wel aandoen?

Heerlijk dit !
Meneer, wat is heerlijk?

Meneer, wat is heerlijk?

Dat je een beetje geplaagd wordt.

meneer schreef:
Dat je een beetje geplaagd wordt.
Meneer, zangeres Maan is alles behalve een plaag. Maan en ik gaan niet voor niets samen naar de maan..

‘Hilversum… We have a problem..’. Maar veel plezier daar samen ‍❤️‍

avatar van Koenr
Toch een beetje de Led Zeppelin van de lage landen, die Maan

Boola schreef:

Gisteren ontving maan platina voor dit album. Wonderlijk omdat de plaat hard onderuit ging in de albumlijsten. Nu 'Stiekem' is toegevoegd leeft het weer een beetje op, maar platina???

De belangrijkste reden is dus omdat Blijven Slapen op het album staat. De formule volgens het NVPI is dat elke 2150 album-streams gelijk staat aan 1 download/verkoop.

Met bijna 60 miljoen streams draagt Blijven Slapen dus maar liefst 27.500 exemplaren bij aan het aantal downloads/verkopen, goed voor instant goud. De andere single-hits Sowieso Overhoop, Naar de Maan, Stiekem, Nee is Nee en Leven zijn met 45 miljoen streams samen ook goed voor goud (> 20.000). Samen dus 47.500 en dus platina. De overige albumtracks hebben nauwelijks significante streams.

Nog steeds een knappe prestatie dus maar het haalt het idee van een platina album behoorlijk onderuit.

Ik ken daarbij ook geen enkel ander voorbeeld van een single die op twee albums verschenen is. Blijven Slapen verscheen al in 2021 op Lars van Snelle. Op mij komt het over als een boekhoudkundige truuk, temeer omdat ik het nummer helemaal niet vind passen op dit album.

Nouja, een kniesoor die er om maalt. Maan kan weer een succes bijschrijven.