Fleetwood Mac - Blues Jam in Chicago Vol. 1 (1969)

Blues / Rock
Label: Blue Horizon

1. Watch Out! (4:20)
  2. Ooh Baby (4:05)
  3. South Indiana [Take 1] (3:21)
  4. South Indiana [Take 2] (3:46)

met Walter "Shakey" Horton

5. Last Night (5:01)

met Walter "Shakey" Horton

6. Red Hot Jam [Take 1] (5:55)

met Walter "Shakey" Horton, Guitar Buddy, Honey Boy Edwards en Willy Dixon

7. Red Hot Jam * (6:02)
  8. I'm Worried (3:46)
  9. I Held My Baby Last Night (5:16)
  10. Madison Blues (4:55)
  11. I Can't Hold Out (4:48)

met J.T. Brown en Willie Dixon

12. Bobby's Rock * (3:59)
  13. I Need Your Love [Take 2] (4:31)
  14. Horton's Boogie Woogie [Take 1] * (3:37)
  15. I Got the Blues (4:55)

met Walter "Shakey" Horton, Otis Spann en S.P. Leary

Harald
Fleetwood Mac: Jeremy Spencer (vocals, guitar, slide guitar); Danny Kirwan (guitar, singer), Peter Green (vocals, guitar),John McVie (bass guitar), Mick Fleetwood (drums) nodigten volgende blues legenden en giganten: Otis Spann (vocals, piano), David "Honeyboy" Edwards, Buddy Guy (guitar), Walter "Shakey" Horton (harmonica), J.T. Brown (tenor saxophone), Willie Dixon (acoustic bass guitar), S.P. Leary (drums) op 1 januarie 1969 in het Chess Ter-Mar Studios, Chicago, Illinois voor een Jam session uit en namen in "een dag" deze fantastischen songs voor het album "Fleetwood Mac in Chicago" op. Deze plaat is Historie en voor mij zeker de beste "Black/White /blues jam aller tijden. Peter Green's Fleetwood Mac, die mischien beste blanke blues band allertijden makten een session met de besten zwarten blues muzikanten aller tijden....en it works!

Absolute highlights zijn de opener "Watch Out" ( Peter heeft de blues nie alleen begrepen...he had the blues), "I Got the Blues," met the great Otis Spann on piano en "Red Hot Jam" met Buddy Guy en David "Honeyboy" Edwards on acoustic. (by the way David "Honeyboy"Edwards had met Keith Richards en super concert in mei 21, 2004 at the Box Cafe Southport Conecticut)

Van deze plaat bestaan helaas verschillende versies zowel op plaat als ook op cd. Sommige hebben minder of meer nummers, orignal was deze plaat een dubbel plaat als ook dubbel cd maar het zijn ook enkele versies b.v. Vol 1 en Vol 2. Deze session kwam ook onder verschillende titeln in de handel Dit is wel een beetje iritant.

avatar van George
Ja , het is allemaal een beetje verwarrend : de uitgave Blues Jam in Chicago. Ik ben in het bezit van de dubbelcd , waardoor ik wel een paar bonustracks mis.
Er valt genoeg te genieten van deze ook historisch gezien belangwekkende sessie. Met name voor Peter Green fans een must. Toch ben ik niet zo overenthousiast als Harald is over deze plaat. Het spel blijft hiervoor teveel binnen veilige grenzen. Logisch ook wanneer je naar het tijdsbestek kijkt waarin de opnames plaatsvonden en naar de musici die voor het eerst met elkaar samenspeelden.
Maar nogmaals er valt genoeg te genieten van deze colloboratie tussen de blanke en zwarte blues uit de jaren zestig.

avatar van indana
Om nog iets aan de verwarring bij te dragen, dit album zit ook in de The Complete Blue Horizon Sessions, een 6 CD box set. Dit is dan CD 4.

EVANSHEWSON
Ik ken deze niet, maar uiteraard is mijn interesse alweer eens gewekt voor iets dat er op papier al zeker biezonder lekker uitziet!

avatar van Rarara
wat ik met name jammer vindt is dat op mijn dubbelcd vanaf Red Hot Jam een irritante 'tik' er door heen komt. het lijkt een fout maar het gaat geheel in ritme van de muziek dus ik denk dat de opname slecht is gedigitaliseerd. niemand opgevallen?

Die tik is volgens mij gewoon de aanslag van de snaren van de contrabas.

avatar van Paulus_2
Het kenmerkende gitaarwerk van Danny Kerwin en Peter Green is goed tot uitstekend. Daar waar de slidegitaar van Jeremy Spencer klinkt, krijgen we de eenvormige gitaarblues die nogal is geinspireerd op het werk van Elmore James.
Okay, het klinkt alsof er een coverband aan de gang is, maar hierin spelen wel Kerwin & Green en die nummers van dit album zijn zeer goed te pruimen. Prima initiatief van Peter Green of eigenlijk Mike Vernon, Fleetwood Mac's producer, om de heren mee te nemen naar de Stax studio's en ze te laten jammen met de Stax artiesten. Stax, welke blueslegendes speelden daar niet?
Overigens kende Peter Green Otis Spann al, omdat hij met Fleetwood en Spann door de UK had getoured.
Fijn album en hoort thuis in het muziek-archief van de British-Blues liefhebbers.
Vooral Volume2, dat klinkt nog een stukje beter dan Volume 1.
Ik heb beide losse CD's met alle bonustracks.

Wie spelen er van de Stax stal mee op dit album.
Walter "Shakey" Horton (harmonica)
Buddy Guy en "Honey Boy" Edwards (gitaar)
J.T. Brown (tenorsax)
Otis Spann (piano)