menu

Faten Kanaan - Afterpoem (2023)

mijn stem
3,93 (15)
15 stemmen

Verenigde Staten
Electronic / Neoklassiek
Label: Fire

  1. Fin Août, Début Septembre (1:58)
  2. Trenchcoat (2:12)
  3. Ard Diar (3:24)
  4. Ebla (4:58)
  5. Florian Court (2:46)
  6. Snowing (0:34)
  7. Domari's Lamp (1:26)
  8. Votive (3:40)
  9. La Smorfia (3:59)
  10. Castling (1:45)
  11. Falconers (1:11)
  12. Cascando (4:06)
  13. Storm Signal (2:09)
totale tijdsduur: 34:08
zoeken in:
avatar van Lura
4,0
De mysterieuze componiste Faten Kanaan groeide gedeeltelijk op in het Midden-Oosten (Syrië, Palestina, Jordanië en Libanon) en in Walsrode, precies in het midden gelegen tussen Hamburg, Bremen en Hannover. Tegenwoordig woonachtig in Brooklyn, New York.

Veel is er verder niet over haar bekend. Aangezien ze veel gebruik maakt van repetitieve structuren zoals in het moderne minimalisme en haar muziek verder doorspekt wordt door Barok invloeden neem ik aan dat Kanaan klassiek geschoold is. Daarnaast gebruikt ze contrapunt als verhalend instrument om muziek te creëren die mysterieus, smoezelig en diep melodieus is.

Vooral het mysterieuze element maakt haar muziek bijzonder aantrekkelijk voor mij. Vanaf de eerste beluistering werd ik dan ook meteen het instrumentale Afterpoem ingezogen. Verder laat zich de muziek moeilijk omschrijven, behalve dat die uniek is.

Kanaan over haar intenties met muziek : "I find pleasure in music as a language that nudges and hints. There's a potential that lives in things left unsaid... meanings drifting in and out of focus... hovering like spirits. It's a romantic and earnest album... of yearning for lost places and people, while still looking out at the world with tenderness and humour".

Bron : Music that needs attention - musicthatneedsattention.blogspot.com

avatar van deric raven
4,0
Het modern minimalisme van de neoklassiek semi-geschoolde Faten Kanaan overstijgt het tastbare woordengebruik. Sterker nog, ze dicht puur met haar emoties, zonder hier verbale uitingen aan te verbinden. Het verloren taalbegrip vervaagt en heeft geen gesproken waardeoordeel meer. Ondanks dat je klanken wel kunt vastleggen, klinken deze nooit exact hetzelfde, ook hierbij speelt expressie en impressie een bepalende rol. Een indrukwekkende poëet laat de luisteraar imaginaire beelden bij de voordracht schetsen, en haalt de kracht uit de soberheid van de vertolkingen. De uit Brooklyn afkomstige componist wekt dezelfde bezieling op. Het vertrouwde gestudeerde absorptievermogen van Faten Kanaan is een unieke kwaliteit. Er zit zoveel herkenning in haar werk, maar het valt echter totaal niet te herplaatsen.

De kamervullende Afterpoem klankbekleding is daarom net wat luchtiger, dromeriger, misschien zelfs wel tastbaarder. Stadse straattaal van de verlegen binnenvetters, die hun emoties niet te koop aanbieden, maar deze liever voor zichzelf verborgen houden. De puurheid van het toetsenwerk haalt men veelal uit een traditioneel instrument als de piano. Faten Kanaan dwingt daarnaast juist synthesizers en keyboards af om die diepste gevoelens van het menselijke karakter bloot te geven. Een geschenk welke zich in een dertiental gevarieerde korte verfijnde muziekstukken openbaart. Het filmisch sacrale Fin Août, Début Septembre heeft dezelfde titel als de gelijknamige rolprent. Het definitieve afscheid van een personage die in de herfst van zijn leven sterft. Het oude barokke overlijdt en de verstilde treurnis gaat langzaam in een nieuw bestaan over. Eigenlijk sluit het winterse Snowing hier nog het mooiste op aan.

Toch zijn er weldegelijk de nodige invloeden hoorbaar. In Trenchcoat zoekt het minimaal geschoolde klassieke talent het grijze popgrensgebied op, een verwarrende overgangsfase die op Afterpoem een aangenaam aromatisch sensitief vervolg krijgt. De muzikale omlijsting heeft raakvlakken met de duistere jaren tachtig illustraties. Ze verkent de herstructurerende kneedbare wereld van Anne Clark in de treurende tienerromantiek van Ebla, de neerslachtige Enya triestheid in het dromerige Domari’s Lamp en haar transformatie naar de mediterende folky Votive ambient, en een soort van ingetogen Brian Eno en Daniel Lanois demo versie van Where The Streets Have No Name in het bevlogen Florian Court. Ambitieuze spelbrekers die zich voornamelijk op sfeerbepaling oriënteren, maar die in de kleurrijke jaren tachtig zich verbeten aan die diepzwarte zekerheid vastklampen.

Scheppend muziekarchitect Faten Kanaan speelt met de elementen en verslechtert dus die scheidingslijn. Afterpoem werpt een gothic lijntje uit, waarachter beladen depressies zich vragend schuilhouden. De missing link tussen postpunk en neoklassiek, minder tijdsgebonden, maar weer wel universeel. Elegant statig als een eeuwenoude kathedraal, maar ook breekbaar eenzaam. Kleine twinkelende nachtmelodietjes voor het slapen gaan. Insomnia wangedrochten als het bevreemdende Cascando welke je juist rusteloos wakker houden. Geïllustreerde schemergebied gevalletjes, hypnotiserend doorzagend, bijna snurkend, dromerig bevredigend. Het minder complexe Afterpoem is een artistieke volgbare kunstervaring, die nergens die intensieve muziekbeleving afdwingt.

Faten Kanaan - Afterpoem | Eigentijds | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van herman
4,0
Interessante plaat, vol korte flarden muziek die dan weer feeëriek klinkt en dan weer sinister. Ergens deed het me wel denken aan Brian Eno's ambientalbum Music for Films, dat ook een soort allegaar is van sfeerschetsen en alle kanten op gaat. Hier lopen de stukken wel meer in elkaar over en is er soms ook een bepaalde frivoliteit te horen die me dan eerder aan Yann Tiersen's oude speeldoosmuziek doet denken.

avatar van -SprayIt-
4,0
Florian Court, veeg me op. Ik begin op een 4*, de hele dag op repeat, dit kan meer gaan worden! Het doet me af en toe ook wat denken aan Oneohtrix Point Never, denk ik.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:45 uur

geplaatst: vandaag om 07:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.