Norman Greenbaum - Petaluma (1973)

Label: Reprise

1. Grade a Barn (3:23)
  2. 5 Pennies (2:37)
  3. Dairy Queen (2:22)
  4. Campin' (2:44)
  5. Petaluma (2:04)
  6. Country Lad (2:31)
  7. The Day the Well Went Dry (2:47)
  8. New Dead Shrimp Blues (2:41)
  9. Crazy over You (2:39)
  10. Japanese Silky (1:43)
avatar van Droombolus
Het roots album wat iedereen zou moeten hebben, maar niemand heeft ..........

I'm going to build a Grade "A" barn for my goats
So I can sell their milk to the folks

Veel aardser hoorde ik het nooit .........

Harald
Gelukkig is deze plaat een aantal jaaren weer als reissue (Edsel) in de handel.

Ry Cooder speeld op deze plaat trouwen Mandoline

Harald schreef:
Gelukkig is deze plaat een aantal jaaren weer als reissue (Edsel) in de handel.

Hmmm Harald........ In 2003 probeerde ik, via een vriendin wiens vriend voor Demon / Edsel in de UK werkt, rechtstreeks aan de CD te komen omdat ik 'm nergens te pakken kon krijgen maar hij bleek toen al weer deleted. Ik had alsnog de mazzel dat ik 'm tegenkwam in een winkeltje in Amsterdam. .....

avatar van willemmusic
Fijn om hier weer oude bekenden tegen te komen die vergeten en veronachtzaamde pareltjes in de niches van de popmuziek afsnuffelen. Ook ik heb hem en hij staat in het rijtje "Vergeten Meesterwerken" in mijn platenkast.

avatar van heartofsoul
Werkelijk prachtig album dat ik gelijk kocht toen ik het in de winkel aantrof. Puur omdat ik Spirit in the Sky zo meesterlijk vond (en vind). Dat het veel meer een rootsplaat is, wist ik toen niet. Heeft zich echter voor mij ontpopt als een favoriet album, lekker relaxt, goede liedjes, fijne musici (Cooder is helaas maar op een paar tracks te horen). Jammer dat het onder de radar gebleven is, wat Mr. Greenbaum verdriet heeft gedaan. Er werden slechts een paar duizend exemplaren van verkocht. Maar ja, we leven in een onrechtvaardige wereld.

avatar van nlkink
Spirit In The Sky was een van mijn favo's toen ik een klein mannetje was. Verstond er geen woord van maar kennelijk zeer catchy voor mijn oren. Heel af en toe komt er op 192TV een videoclipje voorbij van Norman en ik was verrast om te zien dat hij daadwerkelijk een melkboer was. In het clipje is hij gefilmd terwijl hij zijn ronde doet. Dat is ook het enige wat ik van hem ken en zal wel op een ander album staan.
Edit: staat op het album Spirit In The Sky uit 1969, maar dat zullen de liefhebbers hier wel weten.

avatar van potjandosie
kocht deze vroeger bij verschijnen op LP. valt inderdaad in de categorie "vergeten meesterwerken". "a true gem" (een echt juweeltje) zoals men dat in Engeland placht te zeggen met slechts 25 minuten oorstrelende muziek. kende Norman Greenbaum voordien ook als One Hit Wonder en werd destijds compleet verrast door de kwaliteit van dit album. in mijn jeugd grijs gedraaid en mag deze 50 jaar later nog steeds graag opzetten. een heerlijk, heldere productie. kon deze uiteindelijk op cd kopen (1997, Demon Records, manufactured in England), bij een HMV winkel in Edinburgh. Ry Cooder speelt op 4 nummers mee. op "The Day The Well Went Dry" speelt hij slide guitar op de van hem bekende manier. Fritz Richmond van Jim Kweskin's Jug Band speelt op een aantal nummers "tub bass". Cyrus Faryar ook een naam uit die tijd speelt "2nd rhythm ukulele" op het nummer "Campin". uit de liner notes citeer ik vriend Norman"We felt we really had something and I was ready to go out on promotional tours as an acoustic set. But the album flopped. No one at the record company seemed to give a damn about it and it ended up selling less than five thousand copies. It broke my heart because of the three albums, I thought it was my best performance" en gelijk had hij. dit album zou mocht hij nu in 2023 verschijnen, waarschijnlijk als een potentiële countryfolk/roots/americana klassieker worden aangemerkt. bij mijn weten bestonden in 1973 de termen roots/americana nog niet. zoals hier al eerder aangehaald een tijdloos album.

willemmusic schreef:

in de categorie vergeten meesterwerkjes breng ik graag het album "Lost In Austin" uit 1979 van de Amerikaanse singer/songwriter, gitarist Marc Benno onder jouw/jullie aandacht. een heerlijk rootsy bluesrock album. de line up van de band is: Marc Benno: guitar, piano, vocals, Albert Lee: guitar, Eric Clapton: guitars, slide guitars, Jim Keltner: drums, Dick Sims: keyboards, Carl Radle: bass, Dickie Morresey: saxophone. top nummers o.a. Hotfoot Blues, het titelnr. Lost In Austin en Hey There Senorita. staat niet op MuMe. produced by Glyn Johns. ook de 3 albums, t.w. het gelijknamige Marc Benno, Minnows en Ambush die hij begin jaren 70 maakte zijn de moeite van het beluisteren waard. hiervan staat alleen Minnows op de site. hij was een veelgevraagd sessiegitarist in die tijd en speelde o.a. mee op het Doors album L.A. Woman. zijn latere albums vind ik stukken minder.

avatar van RonaldjK
Nou potjandosie, voeg de ontbrekende Marc Benno's toe aan de site! Klik rechtsboven op je naam/logo en vervolgens op 'album toevoegen'.

Via MusicMeterWiki - wiki.musicmeter.nl vind je meer info over dit soort en andere MuMe-zaken.

avatar van potjandosie
bedankt voor je tip RonaldjK en had daar al eerder naar gekeken. was het maar zo simpel maar voor mij (man 66 jaar oud) niet zo bekend met het digitale gebeuren, toch wel een flinke opgave. liep daar eerder op vast. ik ga daar hulp bij zoeken.

Ook dank, pjd.
Marc Benno, waar ken ik die naam toch van?

Asylum Choir II, met Leon Rusell !!
Hij is te vinden op Spotify, maar tot mijn verbazing ook op Marktplaats.
Gauw proberen.

Ook dank, pjd.
Marc Benno, waar ken ik die naam toch van?

Asylum Choir II, met Leon Rusell !!
Hij is te vinden op Spotify, maar tot mijn verbazing ook op Marktplaats.
Gauw proberen.

de solo albums van Marc Benno en dan met name "Lost In Austin" zijn vele malen beter dan de samenwerking met Leon Russell. persoonlijk vind ik dat album Asylum Choir een draak van een plaat.

avatar van Joshua68
potjandosie schreef:

Marc Benno - Lost in Austin (1979) - MusicMeter.nl
Voilà

avatar van potjandosie
thanks Joshua68. hulp uit onverwachte hoek was mij al eerder door een medegebruiker aangeboden. Top! As they say "With a little help from my MuMe friends". inmiddels het album Lost In Austin van commentaar voorzien.

avatar van Joshua68

Deze en zijn voorganger staan sinds vandaag op Spotify!

Opa Greenbaum port Oma met zijn wandelstok: "Mama mama take a look !"

avatar van Lura
Deze en zijn voorganger staan sinds vandaag op Spotify!

Ook sinds gisteren te koop in de hoogst mogelijke digitale kwaliteit : Norman Greenbaum Discography - Download Albums in Hi-Res - Qobuz

Deze en zijn voorganger staan sinds vandaag op Spotify!

Mooi, al helemaal in Hi-Res, maar die oldies zijn het leukst om op knisperend vinyl te draaien, met de (klap)hoes in de hand bij de foto's of teksten weg te dromen en wakker te worden als de plaatkant afgelopen is, om hem dan zo snel mogelijk om te draaien...
Ik ben ervaringsdeskundig, heb ze alle drie op vinyl (ik zal wel niet de enige zijn!) en zie ze nog wel eens tweedehands in de bakken.

willemmusic schreef:
die oldies zijn het leukst om op knisperend vinyl te draaien.

Heb ik vandaag maar gedaan. Plaatkant 1 op de draaitafel en de naald laten zakken.
Ik zet me in een zetel, Greenbaum komt meteen ter zake:

I'm goin to build a grade A barn for my goats
So I can sell their milk to the folks
Who wanna get healthy, who wanna live right
I got the supply

Klaphoes open. Binnenin een boekwerk met foto's van het Greenbaumgezin en veel foto's van geiten. Songteksten, (niet zo heel diepgravend) en een stripverhaal over het lied Petaluma.
Luisterend naar de muziek kwam ik al lezend veel te weten.
Zo was Petaluma de hoenderhoofdstad van de wereld, inmiddels ingehaald (Barneveld?), toen Greenbaum er neerstreek en een boerderij begon. Met één geit, een vrouwtje. Vond-ie zielig, kocht er nog een bok bij en toen kwamen er nog veel meer! Zoveel dat alles naar een grotere boerderij moest en daar liep de geitenfokkerij zo uit de hand, dat geitenmelkerij lonend was. Maar verkoop mocht alleen van een 'grade "A" barn', en zo deed Greenbaum wat in het eerste couplet staat, en de handel liep voorspoedig:

I'm takin my royalties
And puttin them into this goat dairy
I am what I am, a singin milkman am I

Een varken (voor de Canned Ham!), talloze kippen en een boerderijhond volgden.
Evenzoveel ideeën voor liedjes. Simpele liedjes op niet al te moeilijke folkmuziek.
Maar wat mooi uitgevoerd door rasmuzikanten! Ik wordt er altijd vrolijk van.
De opgewekte toon van Greenbaums gezang en teksten maakt het nog pastoraler.
Luisterplezier!
Wat zet ik op het tafeltje naast mijn fauteuil?
In ieder geval een glas Greenbaum's Diary grade "A" raw goatmilk en een hardgekookt ei.
De plaat omgedraaid, het eitje gepeld.
Eigenlijk houd ik helemaal niet van geitenmelk... ik neem er een biertje bij, een Lagunitas IPA.
En wat zie ik als ik nasmakkend op het blikje kijk? Hun brouwerij staat in Petaluma!
Luisterplezier compleet!

avatar van potjandosie
haha geweldig verhaal willemmusic. zoals droombolus hierboven ooit over dit album "Petaluma" opmerkte "het rootsalbum wat iedereen zou moeten hebben, maar niemand heeft...... "het blijft hier 1 van de best bewaarde geheimen op MuMe. zou toch fijn zijn als er op MuMe een soort van centraal meldingspunt zou zijn voor dit soort vergeten meesterwerkjes. er zijn er heel wat zeker uit de seventies. Hobo's Lullaby van Arlo Guthrie is er ook zo 1. achteraf lijkt het wel of er in die tijd iedere maand 4 a 5 classic albums uitkwamen.