The Visual - A Night by the Shore (2022)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Stolen Moments (3:45)
  2. Radio Silence (3:45)
  3. Water Runs Deep (4:19)
  4. It's Simple and It's Plain (4:06)
  5. Flying Angels (3:59)
  6. Hungry for Your Love (5:29)
  7. Better Off (3:25)
  8. The Shore (3:07)
  9. Tide (5:26)
avatar van Lura
In 2017 was Mink Records er als de kippen bij om The Visual te contracteren. Dat het label een goede neus voor nieuw talent heeft bleek trouwens doordat het al een jaar eerder een van Neerlands grootste talenten, Pitou, wist vast te leggen. The Visual is een alternatieve formatie rondom het Amsterdamse duo Amor van Rij (songwriter/zang/gitaar) en Timon Persoon (synths/elektronica), opgericht door Amor in 2017.

De twee ontmoetten elkaar aan het Conservatorium van Amsterdam. Buiten de lessen om schiepen ze op organische wijze een geheel eigen vocabulaire. Zo componeerde het duo denkbeeldige soundtracks voor bestaande filmscènes; Van Rij droeg de poëzie van Sylvia Plath voor over de experimentele geluidsspinsels van Persoon. Ze deelden samen als het ware een afgebakend universum, waarin vrije expressie – los van muziektheorie en kaders – het belangrijkste uitgangspunt was.

Na het succesvolle album Moments Of Being (2019) groeit The Visual verder vanuit het dromerige, donkere geluid waarmee de band hoge ogen gooide bij onder andere 3voor12 en het Britse NME. Op hun tweede album The Spirit Of Age (2021) klinkt de band grilliger en dynamischer, met sporadische uitspattingen die niet zouden misstaan op een plaat van Nick Cave of Wolf Alice. De sound laat evengoed meer warmte, sensualiteit en lichtheid binnen.

Toegevoegd aan de bezetting zijn nu gitarist Django Trienes en drummer Christophe Claeys (Balthazar, Mark Lanegan, Sylvie Kreusch). Zelf omschrijven ze hun muziek kernachtig als pop noir. Hun inmiddels derde album A Night by the shore kwam dankzij crowdfunding tot stand en het is een wederom een behoorlijk ambitieus project geworden.

Er verschenen al enkele singles. De laatste is Flying Angels, Amor’s referenties waren Marvin Gaye en ABBA : simpel, hoopvol en opbeurend. Het nummer werd trouwens in een vloek en een zucht geschreven.

Het album is in de Robot Studios in Gent opgenomen door de bekende studio engineer Pieterjan Coppejans (Eefje de Visser, Sylvie Kreusch) en is gemixt door Amerikaanse Grammy Award winnende producer en mixer Darrell Thorp (Foo fighters, Beck, Radiohead, Paul McCartney). De master werd gemaakt in de legendarische Abbey Road Studios en het album zal op vinyl en CD verschijnen.

Zoals altijd vormt de prachtige stem van Amor voor mij de kers op de taart in hun dromerige muziek. A Night by the Shore voelt als een warme deken, waarmee ik de gemakkelijk de winter ga doorkomen.

The Visual live:

13-11 TILBURG : Hall of Fame