Navarone - V (2023)

2. Friends (2:18)
  3. Heroes Someday (3:11)
  4. Green Lights (3:16)
  5. Question Why (3:02)
  6. The End of the World (3:28)
  7. Keep on Running (3:23)
  8. Wire (3:33)
  9. Come What May (4:01)
  10. Stakes (3:24)
  11. Break Away (3:24)
  12. Can't Love (2:53)
avatar van OzzyLoud
Wat ik al maanden vreesde is met het uitbrengen van het album V waarheid geworden . Navarone wil een veel meer commerciëler koers varen. Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de deal die ze met Sony gesloten hebben. En dat hoeft niet persee slecht te zijn. Maar alles wat je van Navarone gewend was vind je op V niet meer terug. Namelijk vaak heel progressieve harde rock met veel creativiteit. Meesterlijke stukken die vaak lang uitgesponnen waren met veel oog voor detail en enthousiasme. Nu worden 12 tracks in nog geen 40 minuten geperst. Bestaande uit maar liefs 4 ballades ( Heroes Someday, Wire, Come what May, en Can't Love), 5 lichte (pop)rock nummers (Divided, Friends, Green Lights, Stakes en Break Away, en dan zijn er nog 3 tracks die een beetje in de buurt komen van het Navarone van weleer (Question Why, The End Of The World en Keep On Running).
Zijn dat dan allemaal waardeloze nummers? Nee en dat maakt het nou zo lastig. Zoals gezegd het is niet wat je van hen gewend bent. Productioneel is er niets op aan te merken en Merijn van Haren zingt weer als de beste zanger van Nederland. Afzonderlijk zijn het best aardige tracks maar bij elkaar heeft het te weinig ballen. Wel is het zo dat veel nummers te kort zijn want als je er net een beetje begint in te komen is het alweer afgelopen. Opvallend vind ik het nummer Friends wat geschreven is door Jacqueline Govaerts (Krezip), het korste nummer van de plaat is zeer catchy en zit gelijk in je hoofd. Dat zouden ze eigenlijk als single uit moeten brengen. Want de eerdere 7(!) nummers van de plaat die ze hebben uitgebracht, heeft vrijwel niets opgeleverd.
Al met al is het voor mij een teleurstellend album geworden. Daarentegen gun ik ze alle succes met de plaat want dat verdienen ze wel! Intussen koester ik hun eerdere 4 albums als ware meesterwerken.

avatar van Marco van Lochem
De uit Nijmegen afkomstige rockband Navarone heeft zijn vijfde album uitgebracht, toepasselijk getiteld "V". Het vijftal bestaat uit Robin Assen (drummer), Kees Lewiszong (gitarist), Merijn van Haren (zanger), Roman Huijbreghs (gitarist/zanger) en Bram Versteeg (basgitarist) en werd in 2008 opgericht. De naam werd mede door Golden Earring zanger Barry Hay bedacht en de heren maakten indruk met hun hardrock, alternatieve rock en een vleugje progressieve rock. De stem van Van Haren is er één waar ik geen genoeg van kan krijgen, indrukwekkend, powerful en met een eigen geluid.

Na een debuut EP in 2009, verscheen het eerste officiële album van Navarone in 2012, "A DARKER SHADE OF WHITE", waarop het ruim tien minuten durende, indrukwekkende "SAGE" te vinden is. Twee jaar later wordt het goed ontvangen "VIM AND VIGOR" uitgebracht, waarna het drie jaar duurt alvorens "OSCILLATION" verschijnt. Ook dit album wordt door de fans omarmd. De EP "LOUD AND CLEAR" vult de periode tussen albums drie en vier op. Dat vierde album verschijnt eind november 2018, "SALVO" getiteld, en is ook weer een meer dan prima schijfje. De groep trad op in het voorprogramma van onder andere de Golden Earring en Bon Jovi en op Pinkpop. Tevens waren ze te zien in The Voice en trad Van Haren af en toe op met The Analogues.

Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat de band de tijd en inspiratie vond voor een nieuw schijfje, maar die is er nu dan. Waar de inspiratiebronnen bij bands als Led Zeppelin, Deep Purple, AC DC, Pink Floyd, Rage Against The Machine en Soundgarden te vinden waren, heeft Navarone nu voor een iets andere aanpak gekozen. De nummers werden door de band zelf geschreven, soms in samenwerking met producer Gordon Groothedde, die bekend is van zijn werk met Krezip en Nick & Simon. Dit geeft al aan dat de richting op “V” anders is dan op voorgaande albums, liedjes die op de piano gecomponeerd zijn en minder gitaar georiënteerd zijn. Twaalf nummers, 39 minuten fijne muziek, dat van start gaat met subtiel pianospel, maar na ruim 20 seconden valt de band in en blijkt dat “DIVIDED” een lekker rock liedje is. Het korte “FRIENDS” is geschreven door Krezip frontvrouw Jacqueline Govaerts en Groothedde en is een poppy liedje, pakkend, maar niet echt Navarone. Bij het begin van “HEROES SOMEDAY” moest ik meteen aan Queens “WE ARE THE CHAMPIONS” denken. Het pianospel, de opbouw en de melodielijn lijken wel heel erg op die klassieker. Van Haren laat in dit nummer wel horen waarom hij, wat mij betreft tot de beste zangers van ons land behoort. Het modern klinkend “GREEN LIGHTS” volgt deze pianoballad op, waarmee Navarone opnieuw duidelijk maakt dat ze een andere richting op zijn gegaan. Het is een aardig liedje, niets meer, maar ook niets minder. Het met een vervormde stem opgeluisterde “QUESTION WHY” is wel meer rock gericht, maar heeft ook weer een modernere aanpak. Het doet mij denken aan bands als Imagine Dragons, zonder dat ze het kopiëren. “THE END OF THE WORLD” is een pakkend nummer, lekker ritme en een goed refrein.

In het heerlijke “KEEP ON RUNNING” is Supertramp niet ver weg, doordat het van die band bekende orgeltje er prominent in zit. “WIRE” is weer een ballad, akoestische gitaar en een ongelofelijk prettige melodie. De mondharmonica is een geweldige toevoeging en het nummer werkt naar een prachtig slot toe. Hoogtepunt van het album wat mij betreft! In “COME WHAT MAY” zitten mooie vocale harmonieën, waardoor de vergelijking met Queen niet ver weg zijn. Het is mooie midtempo ballad, met een smaakvolle gitaarsolo. “STAKES” is ook weer een midtempo track, met fijne gitaarpartijen, een beetje Kensington-achtig. “BREAK AWAY” is weer een ballad, zij het een wat stevigere variant. “CAN’T LOVE” is een soort kampvuur-achtig nummer, klein gehouden en prima gemusiceerd en gezongen.

“V” is een Navarone anno 2023 plaat geworden. De oorspronkelijke inspiratiebronnen hebben plaatsgemaakt voor modernere acts, waardoor de band een behoorlijke gedaanteverwisseling heeft ondergaan. Toch zit er ook dit album wel degelijk Navarone ingrediënten, zoals de zang en de pakkende melodieën. Persoonlijk vind ik het wel gewaagd dat een band dit doet, ik juich het ook wel toe, omdat ze zich op deze manier blijven ontwikkelen. Of de fans het allemaal waarderen is een vraag die voorlopig open blijft, maar ik vind “V” een erg goed album geworden, die ik regelmatig opzet en die mij blijft bekoren.

avatar van MartijnW
Als fan vanaf Vim & Vigor moest ik erg wennen aan de eerste singles en was ook ik in eerste instantie teleurgesteld toen ik het album de eerste paar keer draaide. Waar was de groove, de inderdaad mooie lang uitgesponnen progressieve nummers en vooral de fijne knallers. Toch moet ik zeggen dat het album groeit, er staan prachtige nummers op zoals Heroes Someday en Wire. Afgelopen vrijdag heb ik ze live mogen bewonderen in Doornroosje (probeer ze ieder jaar één a twee keer live te zien) en was een beetje bang dat ook dat wat softer zou zijn. Niets was minder waar, ze knalde nog net zo hard als voorheen. De nieuwe liedjes pasten prima in de setlist en zorgde soms zelfs voor wat kippenvel. Overigens zijn The End of the World en Question Why live ook erg fijn.