The Beatles - Yesterday...and Today [US] (1966)

Alternatieve titel: Yesterday and Today [US]

Label: Capitol

1. Drive My Car (2:30)
  2. I'm Only Sleeping (3:01)
  3. Nowhere Man (2:45)
  4. Dr. Robert (2:15)
  5. Yesterday (2:08)
  6. Act Naturally (2:33)
  7. And Your Bird Can Sing (2:01)
  8. If I Needed Someone (2:24)
  9. We Can Work It Out (2:15)
  10. What Goes On (2:51)
  11. Day Tripper (2:50)
avatar van T.O.
Dit album is toch geen eens uitgekomen in Europa? Bestaat alleen uit nummers van andere albums.

deze elpee stond oorspronkelijk bekend als het zogenaamde butcher-album, een Amerikaanse lp met samenraapsels van het in Engeland al verschenen Help en Rubber Soul, plus 4 nieuwe nummers (3 van de nieuwe plaat Revolver en de single day tripper)

Oorspronkelijk idee (lees Lennon) was om te poseren als slager, met verminkte poppen en stukken bloederig rauw vlees

er waren al duizenden hoezen gedrukt en gespreid toen de eerste verontwaardigde telefoontjes van verspreiders en handelaren binnenkwamen.

te 'far out' voor de Amerikaanse smaak
alle hoezen en al het promotiedrukwerk moesten in een weekend worden vernietigd en vervangen door hier boven uitgebeelde foto

vandaag de dag is een 'slagershoes' een van de meeste gezochte Beatles-verzamelobjecten

avatar van avdj
Hoeveel zijn er nog van over dan? Aangezien je zegt das alles in een weekend vernietigd moest worden.

weet ik niet
om tijd te sparen werd blijkbaar in sommige gevallen de nieuwe hoes gewoon over de slagershoes geplakt
toen dat bekend werd probeerden veel fans de hoes te 'restaureren', door de nieuwe foto er weer af te stomen

avatar van avdj
Haha, leuk verhaal, nog nooit van gehoord

't is echt waar!

ik wou dat ik de originele elpee had
zelfs met deze zou ik voorlopig genoegen nemen, trouwens

avatar van HiLL
Uhm en die hoes met die poppen..die stond nog op de site hier..*ben net wakker*

avatar van Toon1
Toch wel spijtig voor de Amerikanen dat ze indertijd nooit Revolver of Rubber Soul in hun volle glorie hebben kunnen horen. Zo hebben ze de vroege artiestieke vorderingen van the beatles in 1965 en 1966 toch ook niet goed kunnen meemaken, als je hier o.a. "I'm Only Sleeping", "Yesterday", "Act Naturally", "We Can Work it Out" en "Dr.Robert" (voor de eerste keer toen!) op één LP krijgt!

Bob Cremers
Een mooie lp.

avatar van Lennonlover
Ja, het was een toffe hoes vond ik. Moet je ze nu eens zien, die brave broekies. Er werden een heel pak albums vernietigt. katholieken verbrandden de plaat op straat.

Toch even specifiëren: er waren al 60.000 platen gedrukt. De helft werden ongeveer vernietigt. Er waren, neen er zijn (die bestaan allemaal nog steeds want sinds de plaat uitkwam was het al een collectors-item geworden) er dus nog 30.000 over.

De allerlaatste plaat die overbleef met de originele en befaamde "butcher"hoes werd in oktober verkocht.
Hou u vast!
Voor maar liefst: 20 000euro ( 23.000 $) werd de plaat verkocht. Daarmee is het de duurstbetaalde plaat ooit verkocht. Opnieuw een record voor the beatles

avatar van Toon1
Lennonlover schreef:

Hou u vast!

Hé wacht nu kan ik even niet volgen? Er blijven 30.000 platen over maar je even later spreek je van de laatste plaat die over bleef Alvast wel weer een mooi record voor the Beatles .

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Hmmm een aardige geldsom inderdaad . Ik zou deze plaat zelf ook wel bij mijn Beatles collectie willen hebben, het is een behoorlijk goede compilatie van tracks. Ik vrees alleen dat de kans dat ik hem ooit nog tegenkom in de euro bak behoorlijk minimaal is helaas. Of heeft iemand hem hier nog voor een euro te koop? 5 mag ook!

Harald
Lennonlover schreef:

Hou u vast!

Volgens mij is dit verhaal niet echt juist. Okay, mischien is er een gedeelte vernietigt en op de rest hebben ze het nieuwe hoes geplakt. Echt duur zijn alleen de platen met het originale Butcher Cover hoes die op welke manier dan ook in handen van fans zijn gekomen. Tussen de 200 tot 500 euro betaal je voor de plaat met het over het Butcher Cover geplakte nieuwe cover. Fans hebben natuurlijk het nieuwe hoes weggehaalt zodat het originale (Butcher Cover) hoesje meestals en helaas beschadigt is.(peeled version) Dan heb je nog die unpealed version, het nieuwe cover plakt nog stets over het original cover. Maar het zou wel leuk zijn als mijn plaat echt 20 000euro ( 23.000 $) waard zal zijn

EVANSHEWSON
Wàt erop staat is natuurlijk allemaal in orde, maar ik hou niet van die Amerikaanse uitgaven. Die hadden er nooit mogen komen.

Waarom kon men gewoon niet uitgeven wat in Engeland werd uitgebracht ?

Domme dwaze Amerikanen, een volk zonder veel cultuur, heb dat altijd al gevonden.

Pieter Paal
Amerikaanse verzamelaar met bij elkaar geraapt spul.
Wat vreemd is, is dat de nummers 'I'm only sleeping', 'Dr. Robert' en 'And your bird can sing' al op dit album verschenen, terwijl 'Revolver' nog in Engeland moest uitkomen.
De Amerikaanse versie van 'Revolver' heeft daardoor maar 11 tracks.
Amerikanen hebben iets met 11 tracks, bij The Byrds is dat ook al zo.

avatar van gijs van e.
Pieter Paal schreef:

Ja dat is raar, want stel nou dat je even op vakantie ging in Amerika, dan kon je deze kopen en dan kon je lekker in terug in Engeland zeggen dat je unreleased tracks had.

avatar van Elvis Hitchcock
ettettummu schreef:

te 'far out' voor de Amerikaanse smaak

Later zijn alle 4 Beatles vegetarier geworden. Deze hoes is gemaakt voordat ze vegetarier werden.

The Oath
Vreemd, ik had de dode-baby's hoes toegevoegd en iemand heeft hem weer gewijzigd?

Vreemd ja, dit is de aangepaste cover.

avatar van Broem
Kwam deze lp tegen in een vinyl bak en rekende mezelf al rijk toen ik ging Googlen. Jammer genoeg heb ik de usa versie uit 1971 van het Apple label. Niet veel waard. Daar gaat m'n vette bonus. Dan leg ik 'm zelf maar op de draaitafel. Ben benieuwd.

Waarom staat dit album tussen de reguliere albums, en niet tussen de verzamelaars? Want dat is het in feite toch gewoon?

avatar van rkdev
Omdat er verschil zit tussen de reguliere albums in de US en de albums zoals wij ze in Europa kennen. Dit is een US album en voor hun was dit het nieuwe Beatles studioalbum (en dus geen verzamelaar).

avatar van Rogyros
Maar Rubber Soul en Help! zijn ook uitgebracht in Amerika (zag ik op wikipedia) en hier staan ook nummers op van deze twee albums. Dus in die zin is het wel weer wat verzamelachtig.

Rogyros schreef:

Precies!

avatar van rkdev
Rogyros schreef:
De US releases van deze albums hadden een compleet andere tracklisting dan de UK versies. De liedjes die hier op 'Yesterday...and Today' staan, hadden daarom in de US nog niet op een Beatles album gestaan.

avatar van devel-hunt
Deze hoes, de zogenaamde butcher hoes, hoort niet op deze site thuis.
De plaat is oorspronkelijke met een andere hoes verschenen.
De butchers hoes is een collectors item die voor veel geld op veilingen te koop is. Men vond de hoes te onsmakelijk en te satanisch. Het was 1966.
Uiteindelijk is de lp met een andere hoes op de markt verschenen.
Er zijn wel een aantal proef persingen geweest en per ongeluk zijn er een paar in de winkels verschenen, die onmiddellijk weer terug werden getrokken.
Maar ik lees dat hier al genoeg over is geschreven.
Maar als MuMe consequent is, hoort deze hoes hier niet thuis. Dit is namelijk niet de oorspronkelijke hoesfoto maar een afgekeurde nooit uitgebrachte.

rkdev schreef:

Toevallig (?) komt er een box uit met de US albums waarbij wordt beschreven waarom de US albums afweken van de Europese releases.

"De band had echter net als in de UK veel problemen om een platenmaatschappij te vinden nadat Capitol ze in eerste instantie had afgewezen. Al snel moest deze maatschappij bakzeil halen en brachten ze tussen 1964 en 1970 een aantal albums uit die flink afwijken van de Britse uitgaves. Er wordt met name afgeweken van het principe dat singles niet op het album mogen staan; alle US releases schrappen een aantal tracks ten faveure van die singles en er worden een paar speciaal voor de Amerikaanse markt bestemde verzamelaars uitgebracht. De bekendste daarvan is Yesterday & Today - niet zozeer om de inhoud als wel om de beroemde slagershoes die rap werd vervangen"

De quote is afkomstig van: http://www.platomania.eu/etalage/list/id/2086?utm_campaign=[Mania]+Nieuwsbrief+Week+03&utm_medium=email&utm_source=Mania+Mailing

Dus regulier album.. tja.. je zou toch zeggen dat de originele release de basis moet zijn,en alles wat daar van afwijkt toch een soort verzamelaar is?

Prince heeft 1999 ook uitgebracht als dubbelaar en als enkelaar.. alleen de enkele staat niet op MuMe om (volgens mij) die reden..

avatar van Faalhaas
Het wordt er niet overzichtelijker op met dit soort rare, waarschijnlijk door autisten toegepaste, regeltjes.

avatar van scop
IK HEB HEM, helaas alleen met de nieuwe hoes. (das dan wel weer jammer:) )