Tangerine Dream - Cleveland - June 24th 1986 (2005)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Voiceprint

1. Pilots of Purple Twilight (7:44)
  2. Stratosfear 86 (4:40)
  3. Akash Deep (13:14)
  4. Beneath the Waves (3:14)
  5. Zen Garden (5:19)
  6. Scuba Scuba (4:39)
  7. Coloured Rain (4:11)
  8. Piano Medley (4:33)
  9. Dolphin Dance (7:27)
  10. The Velvet Garden (2:02)
  11. Ride on the Ray (11:06)
  12. Going West (5:28)
  13. Yellowstone Park (6:05)
  14. Underwater Twilight (4:27)
  15. Legend Leftover (3:58)
  16. Unicorn Theme (6:21)
avatar van Gerards Dream
De meeste live albums die ik van Tangerine Dream ken zijn opgebouwd uit tracks die op het reguliere werk niet te horen zijn. Op dit album is daarvan van afgeweken en dat is best aangenaam om te horen. Zaken die normaal bekend zijn uit de studio hebben nu net een andere drive waardoor het allemaal fris overkomt of interesant is zelfs.

Het begin van het bekende Stratosfear doet spannend aan. Ook het slagwerk voegd hier het nodige toe. Daarnaast spreekt mij aan dat het wat losser overkomt dan ik gewend ben. Verder mogen de wat onbekender zijnde tracks er ook wezen. Dit houdt de spanning er goed in wat me het gevoel geeft er echt bij te zijn. En een concert bijwonen van Tangerine Dream geeft een gevoel om u tegen te zeggen. Een show waar al snel ogen en oren te kort schieten. Kortom; op dat punt is Cleveland een heerlijk album.

Wel is het jammer te noemen dat de productie wat hol klinkt wat het luisteren via die stereo in de huiskamer wat minder maakt. Dit wordt wel goed gemaakt door de bijzondere uitvoeringen van bekende stukken en zeer fraaie nieuwe muziek die er tussen zit. Met andere woorden ik had er graag bij willen zijn op 24 juni 1986 daar in Cleveland.

tangmaster
Het hol klinken van deze produktie komt omdat voiceprint de tengerine tree opname heeft gebruikt. Vault 4 bevat de TD archief opname.

tangmaster schreef:

Dat hol klinken klopt zeker nu heb ik een ander van Voiceprint in de cd-speler zitten en heb ik weer sterk het gevoel of ik naar iets zit te luisteren uit The Bootleg Box Set Vol. 1. Een paar microfoons in de zaal dus zonder dat daar enige controle op is.

tangmaster
Gerards Dream schreef:

Even recht zetten want dit klopt niet wat je zegt. Althans niet helemaal.
Er is een serie fan opnamen terecht gekomen in de Tangerine Tree & Leaves serie die je kunt zien op Voices In The Net. Die zijn zonder kosten onderling doorgestuurd naar de DieHard fans en ook Edgar Froese heeft daar exemplaren van gehad. Edgar en Jerome besloten een aantal van die opnamen op te nemen in de Bootleg box vol. 1 & 2.
Een klein betje opgepoetst in Berlijn en toen door Sanctuary uit gebracht.
De Voiceprint uitgaves komen uit die zelfde serie on opgepoetst op CD gezet. In overleg met TD. Alleen het verschil zit hem in het feit dat de Bootleg Boxen opnamen zijn uit de Tree serie en de Voiceprint uitgaves uit de Leave serie komen. De Leave serie waren mindere opnamen dan uit de Tree serie. Wat je dus hoort zijn opnames gemaakt door fans. En dat is de reden van het hol klinken. Deze werdt door TDI uitgebracht in de Vault 4 box alleen daar komt de opnamen uit de officiele TD archieven.

avatar van Gerards Dream
Hoe dan ook. Dergelijke producten hadden toch nooit zo op de markt mogen komen. Bij het zien van de titel en de inhoudsopgave ga ik er van uit dit kan heel goed zijn. En de naam van het label moet er niet toe doen. Tangerine Dream heeft immers een goede naam als het om live-albums gaat. Ik noem een Encore of Ricochet. Encore had wel wat ruis, maar is wel een historisch album geworden van de band.

In dat kader is The Bootleg Box Set een ander verhaal voor mij. Bij het zien van dat bijzondere doosje is al een bepaald beeld ontstaan: Wat ziet dat er vreemd uit? Hierdoor is al een merkwaardig beeld op het netvlies ontstaan. Daarnaast is het woord "Bootleg" gebruikt waardoor ik althans de verwachting laag had ingesteld. Door die verwachting viel de inhoud best wel mee al is de productie zo zo.

Als het werklijk zo is dat dit afkomstig is uit de Tangerine Tree & Leaves serie, is dat een slechte zaak te noemen. Die zaken zijn voor de zware fans (lees een tangmaster en gerards dream), maar niet voor de normale burger die via het net een live-album van Tangerine Dream in huis haalt. Daarin zie ik voor mezelf een functie om daar kritisch over te schrijven op de MusicMeter. Dat maakt voor mij onderdeel uit van mijn verantwoordelijkheid hier tegenover de andere gebruikers van deze pracht site. Dat maakt dit album en andere albums op het label Voiceprint minder geschikt voor iemand die een echt goed live-album van de band in huis wil halen en mocht op dat label wel iets goeds verschijnen zal ik daar wel voorzichtig mee omgaan hier op de site.