If I Were a Carpenter (1994)

Label: A&M

1. American Music Club - Goodbye to Love (3:12)
  2. Shonen Knife - Top of the World (3:56)
  3. Sonic Youth - Superstar (4:08)
  4. The Cranberries - (They Long to Be) Close to You (2:41)
  5. Bettie Serveert - For All We Know (3:28)
  6. Dishwalla - It's Going to Take Some Time (4:17)
  7. Sheryl Crow - Solitaire (4:44)
  8. Johnette Napolitano en Marc Moreland - Hurting Each Other (4:12)
  9. Redd Kross - Yesterday Once More (3:59)
  10. Babes in Toyland - Calling Occupants of Interplanetary Craft (4:08)
  11. Cracker - Rainy Days and Mondays (3:45)
  12. Matthew Sweet - Let Me Be the One (3:26)
  13. 4 Non Blondes - Bless the Beasts and the Children (4:19)
  14. Grant Lee Buffalo - We've Only Just Begun (3:51)
Pieter Paal
Covers van Carpenters-songs door artiesten van nu (1994), verschenen op het A&M-label waar ook alle Carpenters-songs op uitgebracht werden. Ik ben hier vooral nieuwsgierig naar de versies van The Cranberries, Sheryl Crow, Sonic Youth (lawaaimakers) en Cracker.

avatar van likeahurricane
Sonic youth komt met een hele ingetogen versie van superstar. Cranberries blijven dicht bij het orgineel. Cracker is echt weer Cracker. Lijkt een beetje op de oude "camper van beethoven".

khonnor
the carpenters... altijd al een zwak voor gehad... de sacharine druipt er vanaf, maar onder al dat glazuur lagen soms wondermooie pop-songs verborgen: superstar, goodbye to love, top of the world, we've only just begun...

spijtig dan ook dat ze gevierd werden met deze wel heel wisselvallige verzamelaar: kutversies van cranberries, babes in toyland en 4 non blondes staan broederlijk naast fabeltastisch mooie versies van sonic youth, grant lee buffalo en ook wel american music club...

typisch jaren 90 product waar men nog niet zo goed was in het onderscheid maken tussen kwaliteit en absolute bollocks

toch een 2.0, al was het maar voor de geweldige sonic youth versie van superstar

avatar van Tony
Ook ik (h)erkende de kwaliteit van The Carpenters songmateriaal, die verpest werd door de mierzoete productie. Wat een uitkomst was het dus toen dit eerbetoon uitkwam, met bijdragen van Grant Lee Buffalo, Cranberries en onze eigen Bettie Serveert!! Erg vaak gedraaid destijds en erg veel plezier aan beleefd destijds, maar echt een product van dat moment. Nu komt het allemaal niet meer zo goed over, veel bands bestaan niet eens meer en er staan inderdaad een paar draken op, die me haast naar de originelen doen verlangen. Toch maar niet, hou het op 3 sterren...

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Leuke cd, maar Shonen Knife is toch echt wel verschrikkelijk, als je geen Engels kunt, zing dan ook niet in het Engels!

avatar van ThisCharmingMan
Absoluut een van de betere tribute albums. Vooral de uitvoeringen van Sonic Youth en Bettie Serveert zijn geweldig!

CD toen gekocht, overweeg om de vinyl (7 singels) te kopen.

Sonic Youth prachtige ingetogen uitvoering van Superstar is misschien wel de beste cover ooit gemaakt (ze hebben op Goo ook een tribute voor Karen gemaakt) maar ik ben dan ook een grote SY fan.
Grant Lee Buffalo is ook prachtig en steekt het prachtige origineel naar de kroon, AMC mooi, die van Concrete Blonde zangeres Johnette Napolitano is heerlijk.
Niet alles is goed (Bettie, 4 non blondes, babes in toyland bv zijn niet zo).

Omdat die andere tracks zo waanzinnig goed zijn een 4