Gabriels - Angels & Queens (2023)

R&B / Soul
Label: Atlas Artists

1. Offering (3:09)
  2. The Blind (4:16)
  3. Angels & Queens (3:19)
  4. Taboo (3:09)
  5. To the Moon and Back (3:27)
  6. Professional (4:01)
  7. We Will Remember (3:49)
  8. Remember Me (3:50)
  9. If You Only Knew (4:12)
  10. Love and Hate in a Different Time (3:48)
  11. Glory (2:44)
  12. Great Wind (3:59)
  13. Mama (5:14)
  14. Love and Hate in a Different Time [Greg Wilson & Ché Wilson Remix] * (4:00)
  15. Blame [Live at Glastonbury] * (3:23)
  16. Great Wind  [Live at Glastonbury] * (5:58)
  17. Professional  [Live at Glastonbury] * (3:56)
  18. We Will Remember [Live at Glastonbury] * (4:16)
  19. Spanish Harlem [Live from Maida Vale] * (2:40)
  20. Blame * (2:50)
  21. Bloodline * (3:49)
  22. One and Only * (3:11)
  23. Stranger * (4:32)
  24. Innocence * (3:38)
  25. In Loving Memory * (2:53)
  26. Loyalty * (2:36)

met Ashley Sade

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Glory

Zo goed als Blame zal het wel nooit meer worden, dat was ook wel zo'n liedje dat je maar eens in je leven maakt, maar verkeerd klinkt dit niet.

avatar van Kos
Kos
Ik zal ze zondag zien op North Sea Jazz. Ben benieuwd, op het podium klinkt t net wat lekkerder dan uit de studio vind ik.

avatar van peterjames777
Zo jammer van de nieuwe opname van Love and Hate in a Different Time. Deze versie klinkt een stuk gladder en is daardoor minder opzienbarend.

avatar van Minneapolis
Erg interessante plaat!
Ja, wel eens over Love and Hate in a Different Time denk ik, maar The Blind vind ik beter dan met dat irritante ritme van de EP. In vergelijking met die Love and Hate EP is de cd soms nogal bass-heavy (bijvoorbeeld het eind van Professional waar wel het vervelende vervelende wapper geluidje van de EP weg is).
Wel jammer dat de Deluxe cd 21 en niet 26 nummers bevat.
Het toffe In Loving Memory (met de sample van I only have eyes for you) staat er bijvoorbeeld niet op.

avatar van Kos
Kos
Was echt geweldig trouwens op North Sea Jazz.

avatar van vigil
Dit is wel een plaat waar (denk ik) een hoop mensen naar uitkeken. Ik in ieder geval wel en op voorhand waren de verwachtingen hoog, erg hoog zelfs. Misschien zelfs wel "plaat van t jaar" achtige gedachtes gingen door mijn hoofd.

En komt dat uit? Aan mijn cijfer kan je dat eigenlijk wel zien...

De deluxe editie heeft ook nog de nodige fantastische opnames van de op de BBC uitgezonden show van Glastonbury 2023.

avatar van Venceremos
Door dat constante geschuif met releasedatum en veel materiaal wat al op EP te beluisteren viel, is hij me juist ontschoten. Als de rest van de productie net zo glad is als de nieuwe versie van 'Love and Hate' dan geloof ik het wel.

avatar van Zwaagje
Een positieve recensie in OOR en een 5* beoordeling in De Volkskrant triggeren mij om het album een kans te geven. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar merk wel dat ik het album vaak op zet. Wordt dit een groeier voor mij? We gaan het zien. Voorlopig regelmatig op repeat.

Recensie: Gabriels - Angels & Queens (album) | OOR

Voor het voltooide tweeluik ‘Angels & Queens’ van Gabriels is de kwalificatie meesterwerk bedacht ★★★★★ DPG Media Privacy Gate - volkskrant.nl

avatar van Dr. Winston O'Boogie
Een plaat waar ik reikhalzend naar uitkeek. Op releasedatum dan ook meteen gekocht op NSJ. Twee dagen later na het geweldige NSJ optreden meteen een tweede LP gekocht voor de aangekondigde signeersessie
Nu ruim een maand later weet de plaat nog altijd veelvuldig de weg naar mijn draaitafel te vinden. De stem van Jacob Lusk is weergaloos op elk nummer. Het gevoel van de plaat gaat van verstilde ontroerende schoonheid naar onbedwingbare drang tot vreemde dans bewegingen en alles wat daar tussen zit.
Enige minpuntje is de 'disco' versie van Love and Hate. Die is toch echt minder dan de originele versie. Half puntje aftrek daarvoor.

avatar van Cor
Cor
Wat een fijne R&B / Soulplaat. Soms een beetje het gevoel alsof Marvin Gaye de jaren '20 is ingestapt. Hier en daar is ook Sault niet ver weg. Maar dit is een fijne gevarieerde plaat, waarin zelfs de disco versie van 'Love And Hate' niet detoneert. Originele arrangementen, prachtige stem, kundig gemusiceerd.

Dim
Ik had aanvankelijk een 3,5 klaarstaan voor deze aardige soulplaat, waarbij de zang soms net wat te overheersend aanwezig is. Maar na het beluisteren van de bonustracks heb ik er een halfje bijgedaan, Blame tot en met Loyalty zijn stuk voor stuk erg fraai.