Rare Earth - Get Ready (1969)

Rock / Soul
Label: Motown

1. Magic Key (3:50)
  2. Tobacco Road (7:10)
  3. Feelin' Alright (5:00)
  4. In Bed (3:00)
  5. Train to Nowhere (3:20)
  6. Get Ready (21:30)
avatar van Jord
Met de veeeeeeeeeel te lange versie van Get Ready erop.
Doe mij de versie van 2:45 maar!

JonnieBrasco
Klopt, ik heb trouwens nog nooit een versie van langer dan een kwartier mooier gevonden dan de normale versie ...

Stallone
Totaal niet mee eens. Al die solo's maken het nummer juist erg goed (behalve die drumsolo, die duurt te lang).

avatar van IMPULS
De lange Get Ready-versie is best goed, maar om daar nu nog regelmatig warm van te worden....
De andere titels zijn ongelooflijk zwak.

Ben het niet eens met de vorige schrijvers. Get Ready is een schitterend mooi lang nummer en de drumsolo is prachtig. En dan te bedenken dat het nummer helemaal niet live is opgenomen, terwijl dat wel zo lijkt. Het nummer Get Ready behoort zeker een hoge klassering te krijgen in de vele hitlijsten die aan het eind van een jaar gemaakt worden.

Sietse
met name Get Ready ret dit album als je het mij vraagt. Erg mooi nummer en ik wil juist wel de lang versie horen...die korte is te kort.

De LP heb ik nog steeds: Een zeer goede persing met een prachtig warm geluid uit de motwon studio's wonderbaarlijk genoeg ...

Oorspronkelijk ook alleen maar gekocht omwille van de lange versie van Get Ready (mag ik u bij deze ook de originele Temptations-versie warm aanbevelen?) en aanvankelijk ook een beetje teleurgesteld in de rest van de nummers. Maar het zijn groeiers hoor, geef ze een kans!

Dr. Robert schreef:

Prachtig dat Get Ready, één elpeekant lang !
Die fantastische tempowissel; het nummer begint héél psychedelisch en traag, zweverig en dan plots... enkele versnellingen hoger. Het blijft een klassieker.

Die psychedelische intro... dan stonden die hippiemeisjes met hun lange gewaden en hun patsjoelie op de kleren, wat te heupwiegen... en sexy te wezen, zo ging dat toen op die fuiven !

Ook Tobacco Road, Feelin' Alright, eigenlijk alles op deze klassieke rockplaat, uit 1969 ook alweer !

4.5 stars.

* * * * 1/2

Sheplays
Wat betekent patsjoelie, EVANSHEWSON?

Ik ben ook menig keer uit mijn dak gegaan op Get Ready. Heerlijk op gedanst, zelfs nog ver na 1969!

EVANSHEWSON
Hey Sheplays, Patsjoelie of Patjoelie, ik ken de juiste schrijfwijze niet, was een soort reukwater op basis van "kamelenpies" die in de seventies erg IN was, hippiemeisjes sprenkelden dat op hun gewaden en dat had een doordringende aparte geur, maar geen zeikgeur hoor!
Beetje neigend naar wierook, dacht ik.

Ik kan het niet zo gauw gegoogeld krijgen, misschien schrijf ik het niet juist ?

Mààr dat is het in elk geval!

Patchouli, volgens mij.

Sheplays
@herman

Dat schijnt te kloppen! Het staat op die manier ook hier beschreven!

EVANSHEWSON schreef:
Beetje neigend naar wierook, dacht ik.

Mààr dat is het in elk geval!

Zie je wel, inderdaad ; zo stond het omschreven op Wikipedia :

Werd vroeger in de flower power periode vaak gebruikt om de geur van cannabis te verdoezelen.
Patchouli is een van de populairste geuren in wierook.
Het wordt nog vaak in associatie gebracht met freaks en hippies.

Ik had enkel geen idee over de schrijfwijze.

Pieter Paal
Die lange versie van 'Get ready' op die halve plaatkant, laat de nummers van de andere zijde totaal verbleken.
Zelfs Smokey Robinson heeft nooit een betere versie dan deze gemaakt.

avatar van Gert P
Speciaal voor dat lange nummer maar die is ook geweldig.

EVANSHEWSON
Je hebt het Vlaamse bandje Get Ready, maar dat heeft hier verder niets mee te maken...

Dit hier is een klassieker van naar mijn weten de enige blanke band op dit label!

avatar van joko16
pfffff da's lang gelden!

Zeker in de tijd geplaatst een gewaagd werkje met name dan hetlange nummer Get Ready. Lekker hard uit de speakers blijft het nog steeds een opwindend nummer. Niet alles hoeft in 2.45 te orden afgeraffeld en zeker dit nummer niet.
Bijna 40 jaar uit dus er zal volgend jaar wel een de luxe uitgave komen geremastered en al. Ben benieuwd.

avatar van kareltjemusic
Get ready is een fantasties nummer.
Het was in die tijd nogal ongewoon om een nummer te maken wat de hele kant van een lp in beslag nam.
Rare Earth was inderdaad één van de weinige blanke groepen op Motown.
De rest van het album is on intersant

(off topic) Meatloaf heeft nog een duet gezongen op Motown.
En niet lachen, de Cats hebben een single op Motown gehad.

avatar van Bulldozer
Get Ready................
Wat een geweldige drive in dat nummer. Dit is gewoon heerlijk luisteren zonder dat het gaat vervelen.
Ik heb vanmiddag dit nog eens beluisterd en niets meer dan lof.

Kant 1 kan me gestolen worden, maar Get Ready is iets bijzonders. Bewijs? Het is zowat 20 jaar geleden dat ik het voor het laatst gehoord heb en toch kan ik riff en melodie zo oproepen.
padadadada da, padadadada da
Wohohohoho, get ready, get ready
Wohohohoho, get ready, for here I come.

Onverwoestbaar.

avatar van heicro
Iedereen heeft het over "Get Ready" en terecht, dit is een legendarisch nummer.
Aanrader: Op 20th Century Masters - the Millennium Collection staan nog een paar sublieme lange nummers ala "Get Ready" zoals "(I Know) I'm Losing You" en "Ma".

avatar van Mille Vinyl
heb deze lp pas gekocht speciaal voor de lange versie van Get ready !!!!

avatar van "H."
Puur jeugdsentiment. Samen met vrienden op je zolderkamer plaatjes draaien. Heel af en toe komt ie nog een langs en dan ben ik altijd weer zo terug in deze tijd (jaja dat is lang geleden). Melancholie ten top!

avatar van Rinus
Alleen al voor "Get Ready" uiteraard. Zo'n fantastisch nummer, nep-live, maar zo goed gedaan. En erg goed opgenomen. Volgens mij was Rare Earth echt wel een vreemde eend in de Motown bijt. Was de enige "witte" band volgens mij, die ook nog eens rock speelde op een label, dat alleen maar soul deed.

avatar van Broem
Heerlijk nummer Get Ready. Was het album bijna vergeten. Op de draaitafel ermee.

avatar van Alicia
Sheplays schreef:

en nog verder...

Niet te missen op echte dansfeesten en partijen:
Get Ready!

avatar van gaucho
Rinus schreef:

Ja, volgens mij was het (in elk geval voor lange tijd) zo'n beetje de enige blanke band bij Motown. Best uitzonderlijk in 1969.
Overigens staat de originele uitgave van dit album niet op Motown, maar op het Rare Earth-label, zoals de hierboven afgebeelde hoes ook laat zien. Van Wiki: "Ze waren de eerste band die werd toegewezen aan Motowns nieuwe label speciaal voor witte rockbands. Het was de band zelf die met het idee kwam dit nieuwe label "Rare Earth" te noemen." En zo geschiedde. Het label bestond trouwens maar kort. Latere herpersingen van deze plaat verschenen wel op het Motown-label.

Zeker, de lange versie (meer dan 20 minuten!) was destijds een sensatie. Veel gedraaid op fuiven (een echt sixties-woord ) en partijen. Ik heb de plaat al jaren, en ook de CD, een oude uitgave die ook het daaropvolgende album Ecology op 1 schijfje bevat. Anno 2014 zet ik de lange uitvoering niet graag meer op, merk ik wel. Na een minuut of 10, en zeker bij die drumsolo, houd ik het wel voor gezien.

Iedereen heeft het er maar over dat die nummers op kant 1 niets voorstellen, maar daar ben ik het niet mee eens. Ze hebben weliswaar niet dezelfde impact als Get ready, maar mogen er toch zeker zijn. Vooral Tobacco road en Feeling alright (toegegeven, allebei covers van destijds best bekende nummers) tonen de band op z'n best. En zeker zanger (en drummer!) Peter Hoorelbeke, die een machtig stemgeluid heeft, dat op deze nummers prima tot zijn recht komt.

avatar van Dibbel
Ja, Get Ready. Onvergetelijk nummer.
Toevallig draaiden ze eergistermorgen op Radio 2 nog de eigenste versie van Smokey Robinson zelf.
Maar deze blijft onovertroffen.
Herinneringen aan zweterige schoolfeestjes (werd in 1976 ook nog een keer uitgebracht), lange autobaanritten en vakanties met veel bier komen weer boven.
Geweldig dat spiegedeliese begin, het onvergetelijke refrein en dan om de beurt een solerend instrument, uitmondend in de drumsolo (een van de weinigen die ik wel aan kan horen).
Klassieker.
Ook kant 1 is helemaal niet verkeerd.
Gloedvolle versie van Tobacco Road en In Bed is ook een heel aardig nummer.
De versie van Feelin' Alright van Dave Mason is op zijn eigen manier zeker zo goed als de veel bekendere versie van Joe Cocker.
Opvallend aan deze groep is ook het uit duizenden herkenbare scheurgitaarwerk, het strakke gedrum en het enigszins maniakale toetsenwerk.
En wat klinkt dit nog lekker knallend en helder uit de speakers, zo na 45 jaar

Morgenmiddag na het werk nog een keer.
Achter in de tuin in de zon met unnen halve liter bier en het volume op burengerucht.
Het is tenslotte weer lente.

Op vinyl en CD en 4 sterren natuurlijk.

avatar van Reijersen
De lange, zeer lange, titeltrack neemt alle aandacht op zich. Maar ook die andere vijf songs mogen er zijn.
1. Magic Key – ik hoor hier toch ook wel een beetje Rolling Stones in terug. Misschien meer rocky dan dat je soul verwacht in eerste instantie.
2. Tobacco Road – superfijne groove door dit hele nummer. Of dat nou door de piano, door de gitaar of door de sax komt. Dan vergeet ik het orgel ook nog.
3. Feelin’ Alright – bekend nummer wordt zeer fijn uitgevoerd. Meezingen gebeurd sowieso.
4. In Bed – bluesy, rocky, maar ook wel wat poppy nummer. Zit wel een lekker randje op.
5. Train to Nowhere – is eigenlijk gewoon echt pop/rock te noemen
6. Get Ready – de bekende hit, een ijzersterke hit ook nog steeds. Geweldige muziek dit.

Ik heb hem maar weer eens uit de kast gehaald Get Ready blijft toch een heerlijk nummer.
Vroeger kwam ik in discotheek "de Ponderosa" daar werd hij bijna elke zaterdagavond in zijn geheel gedraaid.

avatar van Henk R
De full version is echt geweldig, mensen die alleen de korte versie willen horen hebben nooit goed geluisterd. Het is heel jammer dat de single om commerciele redenen zo kort is gemaakt, een versie van circa 7 ä 8 minuten met het fantastische intro en een deel van de drumsolo er in was een topklassieker geworden.