Tangerine Dream - Live in America 1992 (2006)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Eurotrend

1. Two Bunch Palms (4:43)
  2. Dolls in the Shadow (2:45)
  3. Treasure of Innocence (3:42)
  4. Oriental Haze (4:48)
  5. Graffit Street (5:27)
  6. Backstreet Hero (4:15)
  7. Phaedra (3:47)
  8. Love on a Real Train (3:19)
  9. Hamlet (4:52)
  10. Purple Haze (3:18)
  11. Logos (5:04)
CorvisChristi (crew)
Dit is eigenlijk simpelweg een overbodige release. Het bevat de muziek van de TD-video Three Phase die later als Live in America '92 op DVD is verschenen.
De video was toentertijd tegelijk uitgebracht met 220 Volt Live, die later een completere re-release zou krijgen met het verschijnen van de live-registratie Arizona. Deze CD's zijn overigens een stuk completer dan deze.
Misschien alleen interessant als je de video of de DVD niet hebt, anders volledig overbodig.

tangmaster
Overbodig nee het is de eerste losse cd uitgave van de originele Three Phase video uit 1993. Ja er is een combi op de markt DVD + Cd getiteld live in America 1992, maar deze klinkt erg super. Dat 220 volt live vergeleken wordt met Arizona Ja, maar deze niet want het album bevat stukken die niet voorkomen op Arizona.

CorvisChristi (crew)
Ja, da's waar, wat je zegt, Arizona bevat een andere tracklisting, maar bij mij heerst toch het gevoel dat hier sprake is van uitmelking. Die DVD + CD heb ik overigens, echter waarom zou je de CD opzetten als je er de beelden van de DVD bij hebt? En als je die zat bent, dan zet je toch gewoon de TV uit? OK, dat laatste is een beetje flauw.
Alleen als je voor het muzikale gedeelte gaat, is deze wellicht de moeite waard, zoniet, kies dan voor de DVD + CD-uitgave.

CorvisChristi (crew)
Deze CD heb ik weliswaar niet in de uitvoering zoals hierboven vermeld en afgebeeld, maar heb ik gecombineerd in een speciale DVD + CD-uitgave. Ondanks mijn kritiek hierboven van alweer wat jaartjes geleden, heb ik vanochtend toch maar eens de CD opgezet.

Het klopt wel wat tangmaster zegt: de productie van deze show die rechtstreeks op CD is gezet, klinkt werkelijk geweldig.

De CD laat zich beluisteren als een compilatie van hoogtepunten van zowel de 220 Volt Live- als het Arizona-album en is leuk om de revue te laten passeren als je een keer geen zin hebt om de volledige live-show van genoemde albums te beluisteren. Daarbij bevat deze CD weer materiaal die niet op 220 Volt Live of Arizona staat, namelijk "Dolls in the Shadow", "Phaedra" en "Logos". Echter maakten deze nummers volgens mij officiëel geen onderdeel uit van de live-set, maar stonden deze apart als video-clip (tezamen met die van "Treasure of Innocence") op de Three Phase-video.

Uiteindelijk kom ik tot de volgende beoordeling, betreffende het muzikale materiaal van dit album en degene die er bijhoren:

- Live in America 1992 (CD) 3,5
- Live in America 1992 (CD + DVD) 3,5
- 220 Volt Live 3,5
- Arizona Live 1992 4,0

De DVD is overigens de originele Three Phase video uit 1993.

Arizona is puur als live-album gezien wel de meest complete live-registratie en geef ik dan ook de hoogste score.

Conclusie: al met al is het toch leuk om middels dit album terug te komen op de tournee die TD toentertijd deed in Amerika. Ik heb mijn kritische mening dan ook bijgeschaafd wat af te lezen viel uit mijn vorige berichten. Echter blijf ik erbij: wil je dit album hebben, kies dan echt voor de DVD + CD-uitgave.