Solomon - It's All Downhill from Here (2023)

Label: Cloud 9

1. Beautiful Drifter (3:37)
  2. Oceans (3:47)
  3. Lay It Down (3:56)
  4. Nobody Knows (4:08)
  5. Polly (4:09)
  6. Life Line (4:51)
  7. The Actor (3:28)
  8. Run (You've Got To) (3:48)
  9. The Box (4:22)
  10. Memories (4:51)
avatar van Lura
In 2018 startte zanger Koen de Witte de Maastrichtse alternatieve rockgroep Solomon. Koen had daarvoor Culturele en Maatschappelijke Vormgeving gestudeerd aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Hierna verhuisde hij voor werk naar Maastricht, waar hij onder andere event manager bij Kaleido werd. In 2018 kwam echter steeds meer de focus op zelf muziek maken te liggen.

Het vijftal begon een goede live reputatie en een sterk groeiende fanbase op te bouwen. 5 maart 2021 verscheen in eigen beheer hun EP Endless. De ambities voor hun debuutalbum All Downhill From Here waren nog een stuk hoger. Zo volgde zanger de Witte vorig jaar een creatieve cursus aan The Playground Residence in Berlijn, waar hij Anneke Van Giersbergen tegen het lijf liep.

Net als bij Endless maakte de band gebruik van de diensten van de tweevoudig grammy-genomineerde Britse producer en mixer Christopher Elms - mede bekend door zijn werk met Alison Moyet, Ben Howard en Björk -, die het album samen met de Witte produceerde, het mixte in zijn studio in Stockholm en het daar een finishing touch gaf. De master werd gemaakt door Tim Debney die onder anderen werkte met Thom Yorke, Mumford & Sons, Bastille en Keane.

Solomon probeert haar eigen weg te bewandelen in het Alternative/Indie-genre, tussen internationale acts als Elbow, Bon Iver, The National, Editors, Radiohead en Madrugada. Door de warme zang van de Witte moest ik regelmatig aan de laatste groep denken, die in Sivert Høyem een fantastische zanger hebben.

All Downhill From Here is een avontuurlijke en persoonlijke weergave van de muzikale reis die Solomon de laatste jaren heeft afgelegd, met alle ups en downs, zijwegen, vergezichten en terugblikken. Verpakt in sfeervolle, melancholische songs, die je als luisteraar de ruimte bieden naar je eigen reis te kijken en die, uiteindelijk, altijd troost en hoop zullen bieden. Het zou me niet verbazen als Solomon met hun debuutalbum internationaal gaan doorbreken.

Solomon live:

21-01 Groningen : Noorderslag Festival

Behoorlijk sfeervol album. Zit duidelijk in de hoek van The National en Editors. Elbow is zeker ook geen verkeerde naam om te noemen en ik snap Madrugada ook wel.

De strijkers spreken me aan en dat in combinatie met de zang is toch echt dé plus van dit debuut.

Een album dat wel eens flink onder m'n huid zou kunnen kruipen. Dat moet ik uiteraard nog wel gaan meemaken dan, maar zo voelt het nu in elk geval al wel.

avatar van Fluvver
Dit is voor mij wel de grootste talentvolle band van Nederland op dot moment. Ik hoor ze echter nergens op de radio ofzo (op KinkFM) na.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
2 Keer met de popronde gezien, en toen zag je al wat een potentie deze band heeft. Nieuwe aanwinst voor het clubcircuit.

Toch wel de verassing van dit prille muziekjaar, zou alleen af en toe wat steviger mogen klinken

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Goeie plaat toffe stem, live ook erg goed, dus ga ze vooral zien.

avatar van Nicolage Rico
MarcoB schreef:
Toch wel de verassing van dit prille muziekjaar.

Ja, ze zijn on fire.

avatar van Litmanen1
Ze blijven maar komen, goede Nederlandse bands. Ik denk dan aan Klangstof, Lewsberg (beiden bestaan al een tijdje overigens), maar meer recentelijk Robin Kester, Loupe en ook Solomon. Er zijn waarschijnlijk nog een aantal die ik vergeet of niet heb opgepikt.

Solomon vindt wat mij betreft een fijne balans tussen luisterliedjes en wat steviger werk en soms een combinatie ervan. Het is afwisselend en houdt je aandacht. Koen de Witte heeft een prettige volle stem en het gitaarspel is evenals de piano verfijnd.
Het knappe is dat er wat mij betreft geen slecht nummer op deze plaat staat en het me moeite kost om mijn favoriete nummers te noemen.
Ik heb pas onlangs het album op vinyl aangeschaft en ervoor het album expres sporadisch geluisterd op de streaming om er nu pas echt voor te gaan zitten en dat bevalt me prima.

Helaas heb ik ze in Zoetermeer net gemist maar als ik de kans krijg, ga ik ze live zien.