The Zombies - Different Game (2023)

Label: Red House

1. Different Game (4:57)
  2. Dropped Reeling & Stupid (3:52)
  3. Rediscover (3:58)
  4. Runaway (3:17)
  5. You Could Be My Love (3:48)
  6. Merry-Go-Round (4:24)
  7. Love You While I Can (3:18)
  8. I Want to Fly (4:16)
  9. Got to Move On (3:54)
  10. The Sun Will Rise Again (3:27)
avatar van ranboy
Single Love you while I can weet mij nog elke keer te raken, tot mijn eigen verbazing.

avatar van Marco van Lochem
The Zombies is één van de nog maar weinig actieve bands die al in de eerste helft van de jaren zestig opgericht werd én die toen ook al succesvol waren. “SHE’S NOT THERE” was een grote hit in 1964, “TELL HER NO” uit hetzelfde jaar scoorde voornamelijk in de Verenigde Staten goed. Het uitblijven van het grote succes zorgde ervoor dat de band in de tweede helft van de jaren zestig uit elkaar ging. Het in april 1968 verschenen “ODESSEY AND ORACLE” werd redelijk ontvangen, maar groeide qua waardering het afgelopen decennia uit tot een waar meesterwerk. De band was dus al gestopt toen de single “TIME OF THE SEASON” in de V.S. een hele grote hit werd.

De belangrijkste leden van The Zombies zijn zanger Colin Blunstone en toetsenist en zanger Rod Argent, die na het uiteenvallen van de band hun eigen weg gingen. Blunstone heeft een aantal interessante solo albums gemaakt en Argent richtte een band op die zijn naam droeg. Met die band, Argent dus, maakte hij meerdere prima albums en één fenomenaal goed nummer, de klassieker "HOLD YOUR HEAD UP". Daarna bracht hij enkele solo albums uit, was al muzikant en producer betrokken bij diverse artiesten, waarna in 2001 met Blunstone, het onder hun eigen naam uitgebrachte "OUT OF THE SHADOWS", verscheen. Tussendoor werden er nog een paar albums gereleased onder de naam The Zombies, maar in 2004 verscheen "AS FAR AS I CAN SEE", het begin van het tweede leven van de band. Diverse tournees, nog enkele albums en met de bezetting Blunstone, Argent, drummer Steve Rodford (wiens vader Jim ook een aantal jaren lid was van The Zombies), gitarist Tom Toomey en bassist Søren Koch namen ze een nieuw album op, "DIFFERENT GAME".

Het album heeft een speelduur van 39 minuten en je krijgt tien nummers te horen die de veelzijdigheid van The Zombies laat horen. "DIFFERENT GAME" is een opener die meteen laat horen welke kwaliteiten de band heeft. Veelvuldig samenzang tussen Blunstone en Argent, een heerlijke slepende track met een prachtige melodielijn. Het tempo gaat omhoog in "DROPPED REELING & STUPID" waarin het genieten van die weergaloze stem van Blunstone, die nog steeds even mooi en karakteristiek klinkt. Het toetsenspel is eveneens mooi. In "REDISCOVER", een melodische ballad, zijn het de arrangementen die de aandacht opeisen. Vooral de achtergrondzang is erg mooi gedaan, de toetsensolo is de kers op de taart! "RUNAWAY" is een bluesy ballad, prominent toetsenspel, enkele gitaarsolo’s die iets meer voorin de mix hadden mogen zitten, maar verder een lekker nummer. "YOU COULD BE MY LOVE" is ook weer een ballad, sfeervolle arrangementen verhogen de emotionele lading van het nummer.

Het tempo gaat weer omhoog in "MERRY-GO-ROUND" dat opgeluisterd wordt met smaakvolle gitaarriffs. Mooie samenzang van de twee leiders van The Zombies is de basis van "LOVE YOU WHILE I CAN". Een mooi nummer met een fijne melodie. De orkestrale ballad "I WANT TO FLY" was ook al te vinden op "AS FAR AS I CAN SEE" en deze nieuwe versie voegt niets nieuws toe, het is en blijft een prachtig liedje. Een pakkend ritme in "GOT TO MOVE ON", mondharmonica, een bluesy feel en het toetsenspel is weer een genot voor de oren. De ingetogen manier van zingen door Blunstone in het slotakkoord "THE SUN WILL RISE AGAIN" geeft deze ballad het juiste karakter. Akoestische gitaar en subtiel orgelspel, een prachtig einde van "DIFFERENT GAME".

Met dit album bewijzen Colin Blunstone en Rod Argent, beiden 77 jaar, dat ze nog lang niet versleten zijn en dat ze hetgeen ze al jaren doen, nog steeds kunnen en dat ook nog steeds met veel kwaliteit. Het is bij elke song genieten van de vocale capaciteiten van Blunstone, Argent laat zijn Hammond orgel regelmatig heerlijk klinken en de drie mede Zombies zorgen ervoor dat alles klinkt zoals je dat van deze legendarische band mag verwachten. Ze doen dus niets anders dan voorheen, ze spelen geen "DIFFERENT GAME", en dat is maar goed ook.

avatar van dynamo d
Slap album, geen enkel nummer maakt indruk op me. Jammer!