Genesis - Mama (1983)

Label: Vertigo

1. Mama [Long Version] (7:27)
  2. It's Gonna Get Better [Long Version] (6:27)
avatar van FrodoK
Hoezeer ik meer vermeldingen van Genesis ook toe kan juichen: kan deze wel op de site? Dit is toch gewoon een single, met 2 non-album tracks?

avatar van gaucho
De mannen van Genesis hebben de spelregels voor plaatsing op deze site even goed bekeken. En ze waren zo slim om het woordje EP op het label te zetten. En dan is het toegestaan. Helemaal volgens de regels dus, maar ik vind het ook allemaal een beetje vergezocht.

Die aanduiding EP komt overigens alleen op de Nederlandse release voor, en niet op alle andere releases elders in de wereld. Dat maakt deze vermelding extra discutabel.
En hoe komt dat? Omdat de Nederlandse tak van de firma Phonogram (dus ook Polydor en Vertigo) er begin jaren tachtig de wat merkwaardige gewoonte op nahield om veel gewone 7" en 12" singles met twee nummers die toevallig wat langer duurden, als EP te brandmerken (alleen op het label). Uit mijn hoofd schieten me voorbeelden te binnen van Dire Straits, Level 42, Mai Tai, Kirsty MacColl, Killing Joke, Frida en en er zijn er veel meer. Let wel: opvallend in al deze gevallen is dus dat alleen de Nederlandse release die singles als E.P. kenschetst. Elders in de wereld kom je die vermelding niet tegen.

De discussie over wat er aan singles of EP’s op mag, wordt elders ook al gevoerd. Hoog tijd dat de regels op dit punt wat worden aangescherpt.