Ruston Kelly - The Weakness (2023)

Folk
Label: Rounder

1. The Weakness (3:27)
  2. Hellfire (4:02)
  3. St. Jupiter (2:21)
  4. Let Only Love Remain (3:50)
  5. Michael Keaton (3:19)
  6. Mending Song (3:49)
  7. Dive (2:15)
  8. Breakdown (3:03)
  9. Holy Shit (3:27)
  10. Better Now (3:07)
  11. Wicked Hands (4:36)
  12. Cold Black Mile (3:30)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ruston Kelly - The Weakness - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ruston Kelly - The Weakness
De Amerikaanse muzikant Ruston Kelly heeft een mooi en bijzonder album gemaakt, dat geen moment klinkt als een folk- of countryalbum, maar stiekem toch een echt Amerikaans rootsalbum is

Ruston Kelly keert na het einde van zijn huwelijk met Kacey Musgraves terug met een bijzonder album. The Weakness bevat zeker sporen van de liefdesbreuk van een paar jaar geleden, maar het is zeker geen typisch breakup album geworden. Het is bovendien geen typisch rootsalbum, want Ruston Kelly, die tot nu toe vooral actief was binnen de folk en de country, heeft zijn nieuwe album bijzonder in laten kleuren door producer Nate Mercereau, die het album heeft voorzien van een fraai laagje elektronica. The Weakness schuift daarom flink op richting pop en rock, maar onder het blinkende laagje is Ruston Kelly de singer-songwriter gebleven die hij altijd al was. Fascinerend album.

Ik kende de Amerikaanse muzikant Ruston Kelly tot voor kort eigenlijk alleen als de voormalige echtgenoot van Kacey Musgraves, maar had nog nooit naar zijn muziek geluisterd. Ik ging er om onduidelijke redenen van uit dat hij wat gladde en oubollige countrymuziek zou maken, maar dat is zeker niet de muziek die is te horen op The Weakness, het deze week verschenen vierde album van de muzikant uit Nashville, Tennessee.

The Weakness is het eerste album dat Ruston Kelly heeft gemaakt nadat zijn huwelijk met Kacey Musgraves op de klippen liep, maar omdat dit inmiddels even is geleden, is het zeker geen typisch breakup album, al staat de Amerikaanse muzikant in een aantal songs stil bij het einde van zijn huwelijk. Kacey Musgraves maakte dat breakup album in 2021 overigens wel met star-crossed, dat ik sinds de release wel meer ben gaan waarderen, maar dat me nog steeds veel minder goed bevalt dan het briljante Golden Hour uit 2018.

The Weakness van Ruston Kelly is verschenen op het Rounder label, dat vooral bekend staat om wat traditioneel aandoende Amerikaanse rootsmuziek, en krijgt ook nog steeds labels als folk en country opgeplakt, maar het is wat mij betreft toch vooral een pop- en rockalbum met de ene keer wat meer en de andere keer wat minder invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek.

Ruston Kelly maakte zijn nieuwe album samen met producer Nate Mercereau, die de afgelopen jaren werkte met onder andere Pink, Lizzo en The Weeknd, maar ook met Leon Bridges, Jon Batiste en recent nog met Kimbra. Het is niet de producer die je op voorhand verwacht bij een muzikant als Ruston Kelly, maar het pakt wat mij betreft prachtig uit.

Nu moet ik overigens wel direct toegeven dat ik The Weakness bij eerste beluistering geen bijzonder album vond. Bij snelle beluistering maken met name de songs waarin invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek grotendeels ontbreken een wat gladde en weinig onderscheidende indruk, maar op een of andere manier werd ik toch steeds nieuwsgieriger naar het album, dat ik al snel steeds beter vond en dat ik inmiddels niet alleen een mooi maar ook indrukwekkend of zelfs imponerend album vind.

Het is een album dat geen moment is te vergelijken met de Amerikaanse rootsmuziek zoals deze momenteel in Nashville wordt gemaakt. Nate Mercereau, die Ruston Kelly naar zijn studio in Los Angeles haalde, heeft flink wat elektronica toegevoegd aan het geluid van Ruston Kelly, die zich zelf nog wel beperkt tot de akoestische gitaar en zijn stem. Onder de synths die zijn toegevoegd bevindt zich zelfs de fameuze Mellotron, die The Weakness voorziet van een bijzonder geluid.

Toch heeft Ruston Kelly de Amerikaanse rootsmuziek niet helemaal afgezworen, maar hooguit grondig gemoderniseerd. Het zal bij rootspuristen waarschijnlijk onmiddellijk in het verkeerde keelgat schieten, maar ik vind The Weakness een uitstekend album. Ruston Kelly heeft een aantal persoonlijke songs geschreven, die in de basis prima sobere rootssongs zouden kunnen zijn, maar die vervolgens prachtig worden ingekleurd door producer Nate Mercereau, die de ene keer kiest voor een betrekkelijk dunne laag elektronica, maar ook flink kan uitpakken. The Weakness is hierdoor een album waar ik flink aan moest wennen, maar inmiddels ben ik echt volledig overtuigd door Ruston Kelly. Erwin Zijleman