you.Guru - UNtouchable (2023)

Polen
Rock / Electronic
Label: Antena Krzyku

1. Direct Commotion (5:54)
  2. Sunny Spot in the Black Hole (7:47)
  3. Wild Telescope (7:23)
  4. Untouchably Smooth Skin (8:15)
  5. Quick Feeling (5:07)
  6. Taxi Galaxy (8:09)
  7. Simple Connections (6:43)
Futuristische krautrock, experimentele freejazz fusion, blikkerige funk, hooghartige progrock en vintage new wave vormen de ingrediënten voor de eigenzinnige Young Adult Fiction basis waarmee het instrumentale Poolse You. Guru trio zich in 2020 op de kaart zet. De veelzijdige muzikale achtergrond van toetsenist en gitarist Artur Maćkowiak, bassist Michał Lutrzykowski en drummer Piotr Waliszewski (jazz, punk, postpunk en zelfs hiphop) levert genoeg rest inspiratie op om dit muzikale betoog te vervolgen. Verwacht echter geen goedkope herhaling van zetten, het asgrijze postpunk gordijn heeft zich definitief gesloten. UNtouchable is qua opzet gedurfder, genialer en gevarieerder dan het meer dan overtuigende debuut.

Het herhalende bedwelmende Direct Commotion is een zuigende sjamanistische progrock bezweringsdans. Confronteer jezelf met de diepste innerlijke duisterheden, en gun deze een stevig weerwoord. Het is een freakende rituele uitdrijving die zoveel kracht vrijgeeft, en welke aan de volwassen diversiteit van You. Guru meerdere herziende kleurendimensies toevoegt. Ondanks dat het drietal een even groot aandeel aflevert, valt vooral het retro psychedelische toetsenwerk van Artur Maćkowiak sterk op. Hij legt de karakteriserende ziel van het instrument bloot en bewerkt deze bijna tot een levendig ademend dierlijk wezen.

De elektronische ravende breakbeats visualiseren Sunny Spot in the Black Hole, ze leggen het digitale netwerkverkeer volledig plat en zetten er een spannende dansbare jaren negentig handtekening onder. Michał Lutrzykowski en Piotr Waliszewski krijgen hierdoor vrij spel en walsen er duellerend met hun overstijgende humane next level uitgezette drum and bass lijnen overheen. Dat ze de postpunk niet volledig afschrijven en blijven verdedigen bewijzen ze in de doodse naargeestige kilte welke zich tevens bij vervolgtrack Wild Telescope opdringt. Wild Telescope verkent de ambient grenzen, de potige tegenpartijen voeren echter het hypnotiserende tempo op en zorgen voor een bevreemdende krautrock effectenkakofonie aan lancerende tegendraadsheid. Normaal zou het als een verschaald biertje doodslaan, hier heeft het een alchemistische bruisende werking.

Op het Untouchably Smooth Skin slagveld laten ze schoonheid en stoerheid gevierd tot een rotsvaste massa samensmelten. You. Guru zou You. Guru niet zijn als ze daar onverschillig nog de nodige diep-zware vertragende glamrock uitspattingen een plek in geven. Het waterafstotende Quick Feeling heeft nog van die heerlijke ouderwetse spokende postpunkinvloeden waar vooral bassist Michał Lutrzykowski verantwoordelijk voor is. Artur Maćkowiak plugt zijn elektrische gitaar weer in en geeft het geheel nog net wat meer glans. Ik besef dat ik het geluid toch wel erg gemist heb, wat een verademing om dit terug te horen.

De Taxi Galaxy kristalrocker springt opdringerig alle kanten op, en barst hierbij bijna uit zijn voegen. Het kolossale onverzadigde krautrock ruimtemonster heeft voedingsbronnen nodig, en eist deze vraatzuchtig op. De floppy Simple Connections flipperkast zegeviert op een heerlijke repeterende funk cross-over basis, de lieflijke synthpop zachtheid poetst de hardheid daarvan weg, waardoor het zich net te toegankelijk speels voortzet. Hier is het Piotr Waliszewski die al ritmisch marcherend het haastende tempo bepaald. Toch pakt UNtouchable mij net wat minder dan Young Adult Fiction. De lengte van de albumtracks vergt een hoog concentratiegehalte, en ik bemerk dat ik die aandacht niet over de hele linie vasthoudt.

You. Guru - UNtouchable | Rock | Written in Music - writteninmusic.com