The Blood Brothers zijn een punk/screamo band uit (jawel) Seattle. Maar met grunge heeft dit gelukkig niks te maken. De band heeft zich razendsnel ontwikkeld van van standard punkband tot invloedrijke, originele alle-stijlen-door-elkaarband. Omdat men werkt met twee zangers en niet bang is om voor het genre niet-alledaagse instrumenten te gebruiken (zoals orgel, piano, synthesizer, castagnetten) is een geheel eigen geluid ontstaan.
Het eerste wat opvalt bij het luisteren naar deze plaat is de schijnbare chaos. De nummers springen van hot naar her, zijn verdeeld in meerdere secties en zitten vol met tempowisselingen. Ook niet-alledaags is de zang: die is netjes verdeeld tussen Jordan Blilie (lage, sinistere stem) en Johnny Whitney (hoge, hysterische zang). Bij nadere beluistering valt alles op zijn plek, en blijken de nummers minder onlogisch dan op het eerste gehoor blijkt. De teksten zijn ronduit bizar, en zitten vol met personages en plaatsen die op meerdere Blood Brothers albums terugkomen: Mr. Electric Ocean, Piano Island, erg leuk verzonnen allemaal. Omdat ze me mateloos intrigeren, volgen hieronder een aantal merkwaardige passages.
Elk nummer op deze plaat staat op zichzelf en lijkt op geen enkel ander en dat is knap omdat elk nummer eigenlijk weer meerdere sub-nummertjes bevat. Elk nummer afzonderlijk heeft zich vastgenesteld in mijn hoofd. Tegelijk is er wel eenheid en lijkt de plaat een verhaal te willen vertellen.
De highlights:
Guitarmy: slecht 40 seconden en toch een afgerond liedje.
Do you remember us?
Do you remember us?
We wrapped your corvette in cellophane, set it aflame!
Do you remember us?
Do you remember us?
We doused your TV set in propane, turned up the gain!
This party's dying so guitar-me!
Raise the glass to the guitarmy!
Do you remember us?
Do you remember us?
Hallo, dat is nog eens met de deur in huis vallen.
Burn, Piano Island, Burn
Een waanzinnige over the top call-and-response structuur:
Bulimic rainbows vomit what?
Burn Piano Island Burn!
Coconut pupils never shut?
Burn Piano Island Burn!
Jigsaw babies and their bamboo stilts?
Burn Piano Island Burn!
Charred toucans weaving their black sky quilt?
Burn Piano Island Burn!
The sea shells scream out celestial code.
Melting on the shore inside a flame sno globe.
Burn Burn So burn Piano island!
Piano Island is een vreemde plek.
Every Breath Is A Bomb
Het nummer begint langzaam, dreigend, met een synthesizerintro om daarna los te barsten in een malend mid-tempo. Om doodleuk halverwege te worden onderbroken door een cabaret-achtig meezingstuk.
USA Nails
Een verzengend nummer, knoertharde noiserock. Wederom een vreemde tekst rondom een afschuwelijke gebeurtenis:
[Prisoner:] "The county sheriff said that my baby is dead.
They found him in some trash can, blue all clenched and chewed.
Don't judge me, I'm not his real mother,
I couldn't even recognize his face, his tears of wax,
his skin like a subway running over spinal tracks.
Operator can I confide you?
They haven't got an ounce of proof!
Those pigs locked me up to see what color i'd rot into!
(It wasn't me it was my false tiger limbs..
It wasn't me it was the garbage gryphon!)
Six Nightmares At The Pinball Masquerade
Ook weer zo’n hak-op-de-tak nummer. Wellicht het sleutelnummer, omdat het terugkerende thema nachtmerries lijken te zijn.
You hold each other by well groomed hands,
mumbling prayers to a neglected jesus.
The matradees quiver as they watch you shiver as the mask
and the mouth knit into each other.
Our laughter was deafining but our lips
but our lips but our lips were trembling.
Now the lady with the peacock mask,
is writhing around in broken monicle glass,
imprisoned like a beetle laying on it's back,
and the man striped up and clawed calico like a cat,
is trapped forever looking like that.
The Salesman, Denver Max.
Een van de meer toegankelijke nummers, en zelfs deels akoestisch. Alleen de tekst: die bouwt het “in elk stadje een ander schatje” thema uit rondom de pedofiele handelsreiziger Denver Max.
Through the screen door your thoughts are quarentined,
by the way you smell I can tell that you're fifteen.
My name is Denver Max, I eat heart attacks.
From your mouth to your hands to the floor you're bubbling syntax.
What the crickets see is between you and me.
What scarecrows think would turn you pale cheek pink.
Don't you try to call the cops little girl
because before you pics up the phone you'll be dead.
Don't you try to call the cops little girl, cops little girl,
your tongue is withered, it's heavier than lead.
Won't you just step into the car little girl,
your parents don't understand what's in your head.
We're really onto something special little girl,
you're blushing red,
you're head can't hide those thoughts of dread.
Through the screen door kiss me, kiss me like a queen...
It tastes like metal in my mouth, like rusty listerine.
My name is Denver Max, please excuse the mask,
running down my face, bound by tacks and paste.
Dat verklaart denk ik wel het “parental advisory” stickertje.
The Shame
Het laatste nummer, spiralend rondom een schitterende zanglijn.
My heart is a black haunted loom,
weaving jackets for children who'll never be born.
My hands are abandoned factories
manufacturing heartbreak and hate for the world.
As we waltz the broken dance of our limbs
this ballroom has been groped by so many evil whims.
As I drill the last hole into you,
the well of your body has hardened into glue.
Everything is going to be just awful when we're around.
All the colors gonna rot off your sight when we're around.
I remember the day that I sold my smile to that nice couple
who lost their first child.
I threw in a set of sympathy,
and a bucket of popcorn for the cemetary.
But now my face is all fenced off, the sky is boarded up,
the hills covered in drop cloth.
Dit is zo’n plaat waar je in kan verdwalen en een universum op zichzelf vormt. Welkom in het duistere universum van The Blood Brothers. 5* en een top-10 notering.