The Lemon Twigs - Everything Harmony (2023)

Label: Captured Tracks

1. When Winter Comes Around (4:42)
  2. In My Head (3:18)
  3. Corner of My Eye (3:19)
  4. Any Time of Day (2:51)
  5. What You Were Doing (4:33)
  6. I Don’t Belong to Me (2:59)
  7. Every Day Is the Worst Day of My Life (3:25)
  8. What Happens to a Heart (3:55)
  9. Still It’s Not Enough (3:42)
  10. Born to Be Lonely (4:26)
  11. Ghost Run Free (3:09)
  12. Everything Harmony (3:43)
  13. New to Me (3:58)
De Lemon Twigs zijn al geruime tijd één van de meest aansprekende opkomende bands van deze tijd. Enkele jaren geleden kwam het duo met 'Go To School', dat zich in mijn optiek kwalitatief wist te meten met bekende en vertrouwde dubbelalbums uit de jaren 70 (The Who, Led Zeppelin etc).
Waar 'Go To School' floreerde in een divers geluid, was de focus toch vooral gericht op de klassieke rock sound. De eerste singles van 'Everything Harmony' lieten een verschuiving horen naar licht psychedelische jaren 60 invloeden, waarbij namen als Simon & Garfunkel en The Byrds opkomen.
Helaas blijken de singles, in het bijzonder 'In My Head' en 'Every Day Is the Worst Day of My Life', niet te worden omringd door materiaal van hetzelfde hoge niveau. Dat is jammer, want 'Everything Harmony' blijkt dus vooral een album te zijn met een handvol uitschieters in het begin en een wegzakkend geheel nadien.

Kortom, dit is toch wel een telleurstelling na alle hoge verwachtigen, maar tegelijkertijd beloven de beste nummers dat er mogelijk nog veel in het verschiet ligt. Iets meer goed geplaatste stevigheid is dan evenzo gewenst, want ook daar ontbreekt het een beetje aan. Een 'Go To School' 2.0? Laat maar komen.
De Lemon Twigs blijven een band om in de gaten te houden. Voor nu zet ik de laatste Damien Jurado weer op, voor mij het hoogtepunt van dit jaar tot nu toe.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: The Lemon Twigs - Everything Harmony - dekrentenuitdepop.blogspot.com

The Lemon Twigs - Everything Harmony
The Lemon Twigs sprongen wel erg van de hak op de tak op hun vorige album, maar kiezen voor een wat consistenter en melodieuzer geluid op het nieuwe album, dat ook nog eens vol fraaie harmonieën staat

Muziekliefhebbers die geen zwak hebben voor popmuziek uit de jaren 70 hebben niets te zoeken op het nieuwe album van The Lemon Twigs, dat niet met één maar met twee benen in de jaren 70 staat. Op hun vorige album liepen de broers Brian en Michael D'Addario met zevenmijlslaarzen door de popmuziek uit de jaren 70, maar dit keer kiezen ze vooral voor ballads vol warme klanken en betoverende harmonieën. Het is af en toe wat aan de zoete kant, zeker wanneer de falsetstemmen worden ingezet, maar wat is het lekker wegdromen bij de melodieuze songs en nostalgische klanken van de Amerikaanse broers. Laat de zomer maar komen!

Er zijn niet veel albums waarover ik zo lang heb getwijfeld als over Songs For The National Public van The Lemon Twigs. De eerste twee albums van de Amerikaanse broers Brian en Michael D'Addario waren me niet opgevallen, maar de cover van hun in 2020 verschenen derde album maakte me nieuwsgierig naar de muzikale verrichtingen van de twee. Op deze cover zagen de broers D’Addario er uit als twee vergeten rocksterren uit de jaren 70 en zo klonken ze ook.

De twee broers kregen de popmuziek uit de jaren 70 met de paplepel ingegoten door hun vader Ronnie D’Addario, die in het betreffende decennium een veelgevraagd sessiemuzikant was en ongetwijfeld een goed gevulde platenkast in de woonkamer had staan. Songs For The National Public van The Lemon Twigs klonk als de omgevallen platenkast van de vader van Brian en Michael D'Addario en dat klonk, zeker in eerste instantie, bijzonder lekker. Mijn oorspronkelijke bewondering voor de muziek van The Lemon Twigs hield echter niet heel lang stand, want uiteindelijk sprong het album me toch wat teveel van de hak op de tak en koos ik toch liever voor een echte jaren 70 playlist.

Deze week keren The Lemon Twigs terug met Everything Harmony en dit album beviel me direct beter dan zijn voorganger. Brian en Michael D'Addario zijn hun liefde voor muziek uit de jaren 70 zeker niet vergeten op hun vierde album, want ook de meeste songs op Everything Harmony lijken zo weggelopen uit het decennium waarin de popmuziek meerdere metamorfoses onderging. De Amerikaanse broers hebben zich ook dit keer stevig laten inspireren door de platenkast van hun vader, maar zijn hierbij wel wat selectiever te werk gegaan.

Everything Harmony leunt wat minder zwaar op de wat theatrale of zelfs pompeuze popmuziek uit de jaren 70, maar heeft gekozen voor de popmuziek waarin de mooie stemmen en de betoverende melodieën domineerden. We krijgen dit keer daarom wat minder Meat Loaf en wat meer Simon & Garfunkel, The Bee Gees en The Beach Boys en dat bevalt me wel.

De Amerikaanse broers hebben de titel van hun nieuwe album niet zomaar gekozen, want harmonieën spelen een veel belangrijke rol dan op het vorige album van The Lemon Twigs. Het nieuwe album van de Amerikaanse broers streelt hierdoor veel nadrukkelijker het oor dan zijn voorganger.

Ballads domineren op het album en het zijn ballads van het zoete maar smaakvolle soort. Af en toe grijpen The Lemon Twigs nog naar wat bombastische uitspattingen, maar op het grootste deel van het album domineren smaakvolle klanken, mooie harmonieën en heerlijk melodieuze songs met een bijzonder aangename jaren 70 vibe.

Wanneer een band zo zwaar leunt op de popmuziek uit de jaren 70 als The Lemon Twigs ligt het gevaar dat het een gimmick wordt, maar de broers D’Addario blijven op hun vierde album wat mij betreft vrijwel continu aan de juiste kant van de streep en blijven ver verwijderd van fantasieloze retro.

Vanwege het hoge jaren 70 gehalte, inclusief een productie met hier en daar een vleugje Phil Spector, die destijds zeer in de smaak zou zijn gevallen, zal niet iedereen gecharmeerd zijn van de muziek van The Lemon Twigs, maar voor een ieder die niet vies is van een vleugje melancholie en een flinke dosis nostalgie valt er veel te genieten op dit album. Erwin Zijleman

avatar van nico1616
Mijn eerste kennismaking met the Lemon Twigs was de single Any Time of Day, waarop de soft rock uit de jaren 70 als inspiratiebron te horen is. In het hele album zijn nummers te vinden in de stijl van 'All out of Love' van Air Supply of 'Keep on Lovin' You' van REO Speedwagon. Muziek die indertijd behoorlijk fout werd gevonden, maar voor mij altijd guilty pleasures waren.
Ik kan Everything Harmony dan ook ten zeerste smaken.

AC1
Nou, wat weet je?! Ik vind nog eens een heel recent pop/rock album goed. Oh, wacht! Ook al zijn het allemaal nieuwe nummers, het is een nostalgisch en throwback-album naar de melodieuze folk/pop/rockmuziek van eind jaren zestig. Sommige nummers hadden zelfs heuse Carpenters klassiekers kunnen zijn. Hoe dan ook, een 7/10. En bedankt Amazon Music voor de aanbeveling!