Andy Pratt - Not Just for Dancing (1985)

Label: Aztec

1. Face I Wear (3:57)
  2. What Can I Do (4:34)
  3. I Always Will Love You (5:22)
  4. Modern Police (4:16)
  5. It Will Get Better (3:17)
  6. I'm Only Sleeping (4:07)
  7. Age of Goodbye (4:31)
  8. One More Soldier (4:53)
  9. I Love You (4:35)
Fedde
Dit album lag lange tijd stof te vergaren in mijn rekje. Ik had er een vervelend boem-boem jaren tachtig geluid bij in mijn hoofd. Nog maar eens beter beluisterd. Jaren 80: ja, vervelend: nee. Er staan een paar waanzinnig goede nummers op: Face I Wear, What Can I Do en de cover van het Beatles-nummer I'm Only Sleeping. Slotnummer I Love You is Lennonesk (is dat een woord?). De falsetstem van Pratt moet je niet te lang horen, maar is zeker expressief.

Begaafd muzikant en onderbelicht, deze man. Dat ik toch echt niet verder kom dan een 3,5 komt dan door het teveel aan synthesizer. Je verlangt na een paar nummers een echt drumstel te horen in plaats van een ritmebox. Ook dat moet gezegd worden.

Ik zag dit album op vinyl nog gloednieuw liggen in de kringloop en hoewel ik thuis nog een exemplaar had toch maar meegenomen. Met Andy Pratt heb ik op muzikaal gebied een moeilijke verhouding. Zeker bij hem , toch best een muzikaal genie, ben je nooit zeker wat hij nu weer opdient. Gestart met een paar geweldige albums waarbij een ieder hem een glorieuze toekomst voorspelde, maar daar is niets van terecht van gekomen. Ik denk door meerdere redenen, een platenmaatschappij die hem de tijd gunde, de verkeerde muzikale tijd, het karakter van Andy Pratt met daarbij ook veel wisselvalligheid, zijn bekering. Al met al veel oorzaken dat het niet al te best ging. Dat Andy Pratt het in de jaren 80 moeilijk zou krijgen was wel te verwachten. De 'herrie' van punk en new wave paste in het geheel niet bij hem, maar toch probeerde hij wel iets met de sound te doen in de jaren 80. Ik weet dat ik toen ik de plaat in de jaren 80 kocht nou niet bepaald onder de indruk was. Toch nu ik hem opnieuw hoor, sla ik deze iets hoger aan. Lastig is wel het gedateerde jaren 80 synth geluid. Toen waarschijnlijk redelijk revolutionair en passend modern, nu is het lastig de singer-songwriter achter dat muzikale behang te ontdekken. Maar toch zitten er carchy songs verborgen. De complexiteit van de eerste platen is verdwenen, makkelijk in het gehoor liggende songs terug, maar wel met wat rauwe randjes. De gospel cover 'I always will love you' (dus niet 'i will always kove you'van Dolly Parton of Whitney Houston) is absoluut geen hoogte punt. Door dat nummer kom ik bijna niet doorheen. De cover van the Beatles 'I'm only sleeping' is aardig, gewaagd en haalt het niet bij het origineel. Maar Andy maakt er wel echt zijn ding van.
De Allmusic recensent was laaiend enthousiast maar volgens mij had hij een heruitgave van deze plaat met de voorganger (e.p) 'Fun in the First World die als 'The Age of Goodbey' in 2004 is uitgegeven.
Het enthousiasme van die recensent heb ik niet, waar hij overeenkomsten ziet met Billy Joël en Phil Collins, ik was van hun jaren 80 platen ook niet zo'n fan.
Wat wel duidelijk is, Andy Pratt laat zich hier zien als een wat obscure artiest die niet te plaatsen is qua muziek. Verder vind ik dat hij hier zijn falset stem redelijk in bedwang houdt, ook wel prettig.
Ik twijfel wat met mijn punten, toch door die ongelooflijke authenticiteit en eigengereidheid toch maar 3,5.

avatar van Wandelaar
Teacher schreef:

Dat is wel typerend voor deze plaat inderdaad. Ik zie dat je de vinylversie hebt, en nu zelfs twee exemplaren. Dat je die tweede niet kon laten liggen in de kringloop, zegt toch wel wat.
Zelf heb ik sinds 1988 de CD met daarbij als bonus de hele EP Fun in the First World (1982), die ook hier op MuMe staat. Uitgave op het Duitse label Pila Music nr. 60059.

Beter dan het wat latere Perfect Therapy, die ik hier heb op het Nederlandse label GMI nr 1041. Pratt woonde in die jaren in Nederland en had een zekere aanhang in Nederland en Duitsland. Ik neem aan in de hoek van de zogenaamde Koffiebars (alleen zuivere koffie daar).

Wandelaar schreef:

Herkenbaar. Ik heb Andy Pratt leren kennen in zijn 'christelijke tijd' en pas later de oudere platen aangeschaft. In deze tijd ooit een optreden van hem meegemaakt. Dat was een optreden waar hij eerst optrad en daarna Larry Norman. De meeste mensen kwamen voor Larry Norman. Nu was de combinatie van die twee al niet al te verstandig, in ieder geval Andy dolf het onderspit. Nu was zijn optreden ook niet erg sterk en ook alle mierzoete evangelische verhaaltjes tussen door waren ook niet aan een ieder besteed. In de jaren 90 heb ik nog twee albums van hem aangeschaft 'One body' en 'Fire of love' die echt door de ondergrens zakken en gewoon zeer middelmatige gospel is. Het lukt me bijna niet om één album in één keer te beluisteren. Het blijft daarom ook wel een zeer typische artiest, die prachtige nummers kan schrijven, maar ook zeer bedenkelijke kitsch. Zeker zijn christelijke periode, die hij in België en Nederland rond bracht heeft weinig inspiratie bij hem los gemaakt.