Hit-Boy - SURF OR DROWN (2023)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Big Hit [Intro] [Live] (0:34)
  2. The Tide (3:56)

met Nas

3. State Champ (2:35)

met DOM KENNEDY en Jay 305

4. Corsa (3:08)

met DOM KENNEDY

5. Tony Fontana III (3:03)

met Curren$y

6. Just Ask (3:23)

met Spank Nitti

7. Nu.Wav (2:05)

met Devin Morrison

8. Slipping Into Darkness (4:16)

met The Alchemist

9. 2 Certified (3:20)

met Avelino

10. MTR (3:34)

met James Fauntleroy en C3

11. Composure, Pt. 2 (3:42)
  12. The Tide [Instrumental] (3:57)
  13. State Champ [Instrumental] (2:36)
  14. Corsa [Instrumental] (3:09)
  15. Tony Fontana III [Instrumental] (3:04)
  16. Just Ask [Instrumental] (3:24)
  17. Nu.Wav [Instrumental] (2:06)
  18. Slipping Into Darkness [Instrumental] (4:18)
  19. 2 Certified [Instrumental] (3:21)
  20. MTR [Instrumental] (2:45)
  21. Composure, Pt. 2 [Instrumental] (3:43)
avatar van Yestsida
Tegen de verwachtingen in is dit geen producersalbum.

De beats zijn (neem ik aan) wel van Hit-Boy zelf maar hij rapt ook gewoon lekker mee op elk nummer, iets wat ik niet verwacht had aangezien ook elke track één of meerdere gastartiesten heeft (exclusief de hekkensluiter).
Persoonlijk heb ik nooit zo'n zwak gehad voor deze artiest zijn producties, er zijn veel mensen lyrisch over de King's Disease-serie (en Magic) van Nas en ze zeggen dat die levende legende helemaal terug is door deze man maar dan doe je Nas toch (serieus) te kort vind ik. Het zijn absoluut geen slechte albums, maar ze blijven me toch minder goed bij dan zijn ouder werk.

Ookal word ik niet warm of koud van Hit-Boy toch besloot ik Surf or Drown eens een kans te geven door de korte speelduur en omdat Nas, Curren$y en mede rapper/producer The Alchemist bijdrages hebben op deze LP. The Tide is een sterke collaboratie tussen Nas en de rapper/producer en Spitta zorgt samen met de gastheer met Tony Fontana III ook voor een tof nummer.
Slipping Into Darkness vind ik de meest interessante track op dit project. Dit nummer is opgedeeld in twee delen. Het opent met een strofe van The Alchemist terwijl hij rapt over een beat van Hit-Boy, de tweede helft ziet Hit-Boy spitten over een productie van Uncle Al. Hit-Boy heeft al voor heel wat controverse gezorgd met zijn strofe aangezien hij conculega producers bij naam noemt en velen bijna letterlijk "one-trick ponies" noemt.

Slipping Into Darkness zal nog wel een aantal keren voorbij komen, dat vind ik oprecht wel een toffe samenwerking (The Alchemist wint het wel als rapper naar mijn mening, productie is gelijkspel). De rest van dit album is geen straf om te beluisteren maar er is voor mij geen waarde om dit nog eens op te zetten. Als producer kan ik Hit-Boy wel beter appreciëren, als rapper vind ik hem helemaal saai.

Jammer trouwens dat de instrumentals niet uitgebracht zijn als aparte CD maar meteen achter het eigenlijke album plakken.