Thelonious Monk - Genius of Modern Music (1951)

Jazz

6. Epistrophy
  7. Well You Needn't
  8. Misterioso
avatar van Rhythm & Poetry
Toen ik besloot mee te doen met het topic Super Tip-Topper, was ik op voorhand al tevreden als ik twee goede (4 sterren) albums zou ontdekken. Nu ik inmiddels 18 tips heb beluisterd, blijkt dat ik heel veel meer fraaie parels in de muziek heb ontdekt. Albums van rond de 4 sterren, en zelfs een enkeling die richting de 4,5 sterren zal gaan.
En toen kwam ik bij het laatste album terecht: een tip van L_T_B. Dat is dus - voor alle duidelijkheid - Genius of Mondern Music. Meteen de oudste LP die ik ken. Ook meteen de LP die me na een luistersessie het meest heet kunnen verrukken. Wellicht dat ik ooit zelfs vijf sterren voor deze plaat zal geven - want als ik na elke luisterbeurt het zelfde gevoel krijg als tijdens de eerste luistersessie dan is dit de meest betoverende muziek waar ik kennis mee heb gemaakt.

Thelonious Monk maakt er een feest van op Genius of Modern Music, zijn warme en speelse pianoklanken vullen zonder probleem de huiskamer op. Dit project swingt aan alle kanten en door het hoge tempo vliegt de tijd. Wat mij betreft had dit meesterwerk wel twee uur (meer) mogen duren.

avatar van Teunnis
Ik had hier niet geheel de juiste verwachtingen bij. Ik had het idee dat jazz voor midden jaren '50 voornamelijk bestond uit hele saaie standaardjazz als achtergrondmuziek. De versie van deze plaat die Rob me tipte was erg lastig te pindakazen, dus had ik eerst een aantal andere versies van Genius of Modern Music binnengehaald. Het tweede nummer van die plaat, Evonce, knalde meteen binnen en zorgde ervoor dat mijn vooroordelen over oude jazz weg waren. Gisteren heb ik dan eindelijk de goede versie geluisterd (alle nummers stonden ook op die andere versie, dus ik kende het wel allemaal). Ik luisterde het vlak nadat ik de film Taxi Driver zag, een film die erg mooi de sfeer schets van New York. Het openingsnummer van dit album zou gemakkelijk in de film passen. Doordat ik de film van tevoren had bekeken zat ik helemaal in de New Yorkse sfeer en daardoor greep Monk me nog beter dan voorheen. Zijn pianospel is alles behalve saaie standaardjazz. Al moet wel worden toegegeven dat niet elk nummer even sterk is. Ik zou dit nog vaker moeten beluisteren voor een goed oordeel.

avatar van Barney Rubble
Best aardig jazzalbum, maar daar waar de bovenstaande heren de speelsheid roemen, vind ik dit album wat houterig en oubollig klinken. Goed het album komt dan ook uit het begin van de jaren 50. Later zou Monk voor mij wat frisser klinken. Niettemin kan ik wel een kleine voldoende uitdelen aan deze plaat.

Soledad
De muziek komt zelfs uit 1947