Sarah Brightman - Harem (2003)

Label: Angel

1. Harem (5:45)
  2. What a Wonderful World (3:40)
  3. It's a Beautiful Day (3:56)
  4. What You Never Know (3:24)
  5. Journey Home (4:56)
  6. Free (3:45)
  7. Mysterious Days (5:17)
  8. War Is Over (5:15)
  9. Misere Mei (0:54)
  10. Beautiful (4:35)
  11. Arabian Nights: Scimitar Moon / Voyage / Promise / Hamesha / Alone (8:50)
  12. Stranger in Paradise (4:27)
  13. Until the End of Time (4:32)
  14. Gueri de Toi (6:50)
Het blijft kitsch, ik weet het, maar dan wel van het goede soort. Zeker als je beseft dat artiesten als Nigel Kennedy en Jaz Coleman (Killing Joke) hun medewerking aan dit album verlenen. Je moet er alleen van houden, en dat is vaker bij dit soort muziek: je bent er dol op of je verafschuwt het. Ik behoor tot de eerste categorie.

avatar van Zachary Glass
aEROdynamIC schreef

je bent er dol op of je verafschuwt het.

Ik hang er ergens tussenin, denk ik (zoals wel bij meerdere zaken het geval is ). 't Blijft wel enorm grappig, de sérieux waar mevrouw Lloyd Webber (is ze dat nog steeds?) spreekt over haar "kunstwerken" (k-u-n-s-t - ik weet zelfs niet wat het woord überhaupt mag betekenen in deze postmoderne tijden ).

Andrew Lloyd Webber - laten we even Neil Finn's woorden er even bij halen:

"Not everyone in New York would pay to see Andrew Lloyd Webber - May his trousers fall down as he bows to the queen and the crown - I don't know what tune that the orchestra played. But it went by me sickly and sentimental"

Bovenstaande lyrics zijn te vinden op de magistrale (jawel! jawel!) cd "Woodface" van het toch-wel sublieme Crowded House. Ik heb gesproken

En laat ik die cd van Crowded House nu net even meer als kunst zien dan.
Alhoewel.............

avatar van bloempje24
1,0
sorry, ik kan hier echt niet van genieten. bombastisch en gemaakt. kitsch en geen kunst. binnen een kunstzinnig genre valt dit erg uit de toon. pseudo klassiek en pseudo arabische klanken. pas op bij het consumeren van deze cd, het glazuur spat van je tanden zo zoet is het.

Een paar maanden kijken naar Vrije geluiden op tv en je weet waar je het wel kunt zoeken in dit genre.

Dit is prima gemaakt hoor. Klassiek maar toch modern met arabische invloeden. Mooie stem ook! 4/5.

Dit vind ik eigenlijk de enige goede cd van Sarah Brightman. Vooral Harem, Journey Home en Arabian Nights zijn hemels qua opbouw.

avatar van Hardcoremaster
voor mij de beste zangeres die er is..ok ik heb een ID&T logo..maar naast die muziek, aanbid ik sarah...echt een goede zangeres.

Ben dan ook helemaal weg van de nummers:
Free
Mysterious Days
Harem
Arabian Nights & Beautiful.

Hier mijn alltime favo van deze mooie en Mysterieuze vrouw
YouTube - sarah brightman - free

Voel ik me effe getressed of kwaad..pak ik een cd van sarah en het relaxen kan beginnen. Ben trouwens al fan van haar vanaf de cd Dive.
Wat mensen van haar denken moeten ze zelf weten..voor mij is ze een nr1 zangeres

avatar van Stekelnootje
Ik kan maar niet wennen aan deze cd. Wat te drammerig wat mij betreft, te bombastisch las ik ook al in een eerdere review en dat is misschien een betere beschrijving. Knap gemaakt en zeker ook knap gezongen maar toch niet mijn ding, ik geniet meer van de stijl die ze liet zien bij de albums Eden en Luna. Maar ik ben
Toch is het niet allemaal zo hoor, de nummers van Harem die ik wél kan waarderen zijn "war is over" en het prachtige, "what you never know".

avatar van funforremi
Vrienden van mij lieten mij dit album horen in 2003. Ik kon Sarah wel van het ultieme uitvaartnummer Time to say goodbye maar verder was ik niet bekend met haar werk.
Nou, dat veranderde dus na Harem. Ik was er he-le-maal weg van! Wat een geweldige muziek. Liedjes als Harem, Mysterious Days, The Journey Home en Arabian Nights nemen je mee naar een Duizend in 1 nacht wereld (dat was natuurlijk ook het thema).

Beautiful neemt mij mee terug naar iemand lang geleden verloren, Until the End of Time is de levenslange zoektocht die ooit weer te vinden.....