Jason Hart - If I Were You (2005)

1 stem

Label: Racket

1. Take a Look Around (4:30)
  2. Hold On (4:08)

met Ana Torroja

3. Israel (3:54)

met Noah Chase

4. Sweet Lorraine (5:24)
  5. Antonio (4:20)

met Mercedes Ferrer

6. If I Were You (4:51)
  7. Rising / Falling (4:46)
  8. Marco Polo (4:12)
  9. I Won't Blame Myself (3:57)
  10. Beautiful Nightmare (4:02)
  11. Don't Fall (3:52)

met Antony Hegarty

12. Sometimes the Heart (4:12)
  13. (Space) (0:07)
  14. Mona Lisas and Mad Hatters (5:17)

met Rufus Wainwright

Al bij de eerste tonen van het nummer Take a Look Around weet je wel dat het goed zit met deze cd: een lekkere lente-sfeer, luchtige pop met toch een diepere laag en dat weet Hart vast te houden tot en met de Elton John-cover Mona Lisas and Mad Hatters, een duet met Rufus Wainwright.
Rufus is niet de enige grote naam die meedoet op dit album, Antony is de andere. Kan Hart zich meten met het werk van deze grote artiesten? Nee, daarvoor is dit net even te licht van gewicht. Zo pakt het nummer met Ana Torroja van Mecano minder goed uit omdat Hart een soort van rapt en daardoor glijdt het iets te veel naar mainstream-pop af.
Gelukkig is ook dit nummer prima te behappen ook al zie ik het als de ietwat mindere van deze cd.
Jason Hart is overigens pianist geweest bij Antony & the Johnsons en dat merk je toch best wel. De arrangementen zijn uiterst zorgvuldig en bevatten hier en daar wel wat zwierigs.
In elk geval was dit album een zeer aangename verrassing (en ik geef toe dat die 2 gastartiesten me deden uitkomen bij dit album). Een lente-cd bij uitstek en voorlopig zal ik daar nog even flink van genieten want dat dit veelzijdig is te noemen mag een feit zijn en dat bevalt me zeer goed net als het piano-spel van Jason Hart en de begeleiding hier en daar van de strijkers: ik noem het schitterende Antonio. Overigens speelt Joan Wasser, ook bekend als Joan as Police Woman, alt-viool op deze cd.
Heerlijk,en zeker een tip voor velen die niet zo'n zin hebben in al te moeilijk werk en toch kwaliteit willen horen.
Het leuke is ook dat het per draaibeurt blijft groeien.

aERodynamIC schreef:
Het leuke is ook dat het per draaibeurt blijft groeien.

En zelfs verliefd op het nummer Antonio............

wcs
Erg leuk plaatje, misschien geen hoogvlieger maar het ligt toch enorm lekker in de oren. De pianopartijen zijn sterk en er is genoeg variatie om de boel boeiend genoeg te houden.
Ik vind het ook wel knap dat hij iets totaal verschillend van Antony & the Johnsons heeft gemaakt en zijn eigen weg gevonden heeft. Toch is het wel leuk om in Don't Fall nog eens Antony terug te horen. Alleszinds een erg aangename plaat waarvan ik verbaasd ben dat hij nooit meer aandacht heeft gekregen. Lijkt me toch wel iets dat een groter publiek kan aanspreken.