Hania Rani - Ghosts (2023)

Polen
Electronic / Pop
Label: Gondwana

1. Oltre Terra (2:39)
  2. Hello (5:08)
  3. Don't Break My Heart (5:22)

met Duncan Bellamy

4. 24.03 (4:13)
  5. Dancing with Ghosts (4:59)

met Patrick Watson

6. A Day in Never (4:25)
  7. Whispering House (4:52)

met Ólafur Arnalds

11. Komeda (11:03)
  12. Utrata (4:11)
  13. Nostalgia (3:26)
avatar van m@rcel_a
Het nummer Hello is lichtelijk verslavend. Ben benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Veelbelovende singles! Ze beweegt hier wat weg van de neoklassiek en gaat meer de ambient en pop kant op.

avatar van -SprayIt-
En met Watson, ben benieuwd!

avatar van vivalamusica
Uitgebreid interview met deze bijzondere componist/performer nav haar nieuwe album:

Hania Rani | MusicRadar

avatar van Monsieur'
Mooie hoes, en leuk interview. Best geïntrigeerd.

avatar van m@rcel_a
Ze maakt mooie muziek. Zeker de moeite waard om haar albums te beluisteren. Mijn favoriete album is inner symphonies met dobrawa Czocher.

avatar van Zwammer
Hmm ik ken dit niet, maar verwijzingen naar Nils Frahm en release op Gondwana doen mijn oren spitsen. Ik ga dit checken.

avatar van Mssr Renard
Hier een video (schijnbaar met Olafur Arnalds):

Het blijkt niet uit de tracklisting hier op Musicmeter, maar op dit nummer speelt dus Olafur ook mee (piano, synthesizer). Dat verklaart ook gelijk de richting die zij op gaat met haar muziek.

Het klinkt bezwerend, mysterieus en dromerig. Niet mijn theekopje, maar ik kan het wel waarderen.

avatar van jrn
jrn
Veel tracks van dit album speelde ze al tijdens het concert in de Tolhuistuin in Maart. Dat was al prettig, en dit album is dat ook. Redelijk divers, het gaat meerdere kanten op. Ik ben fan van de synth richting in 24.03, dat doet me denken aan live performances van Nils Frahm. Hoop dat Rani dit in de toekomst verder gaat verkennen, misschien zelfs samen met Frahm? Dat zou erg interessant kunnen zijn.

avatar van Zwammer
Ik snap de bovenstaande comments wel. Het is album vrij divers, van indiepop (Hello) tot neoklassieke instrumentals. Zelf ben ik groot fan van het werk van Frahm en Arnalds, dus meer muziek a la het prachtige nummer Whispering House zou ik wel kunnen waarderen.

avatar van Broem
Ook hier onder de indruk van dit fantastische album. Was eerder al gevallen voor het wat meer ingetogen album "Oh Giacometti". Daar staat haar ragfijne pianospel centraal terwijl ze hier met haar muzikale stijlen alle kanten opschiet. Dat is niet erg, integendeel. Wat een fraai gevarieerd album is dit zeg. Pop, electronic, ambient en neo-klassiek en dat allemaal voor dezelfde prijs. Nou ja zeg! Dat doet deze dame knap en zeer smaakvol. Album verveelt geen seconde. Ik had enkele luisterbeurten nodig om eea te ordenen in m'n bovenkamer Erg lekker en bovenstaande associaties (met andere artiesten) zijn allemaal waar. Toch een vette voldoende voor de originele aanpak van Hania.

avatar van vivalamusica
Broem schreef:

Helemaal waar. Hania Rani kan met een breed palet stijlen uit de voeten (klassiek, ambient/electro, pop/songs). Voor mij met dit album een van de verrassingen van het jaar.

avatar van Zwammer
Dit album komt beetje bij beetje mijn top 10 van 2023 in gerold. De sfeer van dit album past uitstekend bij de donkere december dagen.

Voor liefhebbers kan ik de Gondwana podcast afleveringen aanraden, waarin Hania vertelt waar ze vandaan komt en hoe Ghosts tot stand is gekomen. Afleveringen zijn o.a. hier te vinden.

Dim
Nóg een plaat van Hania Rani in 2023, en dat is allerminst een straf. Waar op On Giacometti de verstilde piano nog op de hoofdrol speelde, is er op Ghosts ruimte voor meer variatie in stijlen, zonder dat de piano in de ban wordt gedaan. En dat levert een pracht van een luisterervaring op. Favoriet is toch wel 24.03, dat zó uit de koker van Nils Frahm lijkt te komen.