John Starling and Carolina Star - Slidin' Home (2007)

Country / Roots
Label: Rebel

1. Waitin' for a Train (3:09)
  2. Cold Hard Business (4:39)
  3. South Riding Tango (2:10)
  4. In My Hour of Darkness (3:35)

met Emmylou Harris

5. The Riverboat Song (2:53)
  6. They'll Never Take Her Love from Me (3:58)
  7. Those Two Blue Eyes (3:10)
  8. Willin' (3:53)
  9. Irish Spring (2:45)
  10. Prayer for My Minds (2:42)
avatar van potjandosie
John Starling was mede oprichter en leadzanger/gitarist van de vermaarde bluegrass band The Seldom Scene, met wie hij een reeks van albums maakte. hij verliet deze band in 1988 om zich op zijn medische praktijk te richten, want behalve een bluegrass muzikant was de man ook een KNO arts en amateur architect. hij overleed in 2019 op 79-jarige leeftijd als gevolg van hartfalen.

hij maakte eerder 2 geweldige solo albums, te weten "Long Time Gone" uit 1980 en "Waitin' on a Southern Train" (1982). Emmylou Harris noemde hem een belangrijke mentor van haar muziek. op dit album werd hij na zijn eerdere vertrek uit The Seldom Scene herenigd met 2 oud leden van die band, Mike Auldridge en Tom Gray. deze samenwerking werd "Carolina Star" genoemd uitgebreid met een aantal gerenommeerde sessiemuzikanten als Richie Simpkins (fiddle) en JImmy Gaudreau (mandolin).

er wordt geweldig gemusiceerd op dit album, het genre is meer country dan bluegrass en de instrumentatie en de harmonievocalen zijn prachtig. verwacht geen spannende muziek, maar dit te kort durende album heeft een heel fijne flow, hoewel voor sommigen wellicht iets te laid-back.

hoogtepunten op dit album zijn de ingetogen versies van het Gram Parsons/Emmylou Harris nummer "In My Hour of Darkness" met harmonie vocalen van Emmylou Harris en Jon Randall, de Lowell George track "Willin" met een fraaie slide gitaar partij van Mike Auldridge en de afsluitende ballad "Prayer for My Friends".

"They'll Never Take Her Love from Me" een country nummer van Leon Payne, dat populair werd in de versie van country legende Hank Williams, wordt mede ingekleurd met een fraaie pedal steel, waar op de openingstrack "Waitin' For a Train" een nummer van Jimmie Rodgers, de fiddle en mandoline domineren.
de 2 instrumentale nummers "South Riding Tango" van Simpkins/Gaudreau en "Irish Spring" van Ricky Scaggs zorgen voor een fijne afwisseling. John Starling's zoon Jay Starling speelde piano op tracks 4 en 8.

ook op dit album "niet echt bluegrass maar ook zeker geen Nashville country" zoals Willem B het verwoordde bij zijn album "Long Time Gone", wel pure, verfijnde, veelal akoestische muziek

Album werd geproduceerd door George Massenburg (bekend van zijn producties met o.a. Lyle Lovett, Linda Ronstadt en James Taylor) en John Starling
Recorded at Petewood Intergalactica, Franklin, Tennessee