The Abyssinians - Satta Massagana (1976)

Alternatieve titel: Forward on to Zion

Jamaica
Reggae
Label: Penetrate

1. Declaration of Rights (3:28)
  2. The Good Lord (3:29)
  3. Forward unto Zion (3:51)
  4. Know Jah Today (2:58)
  5. Abendigo (3:37)
  6. Y Mas Gan (3:46)
  7. Black Man's Strain (2:49)
  8. Satta Massagana (3:27)
  9. I and I (3:36)
  10. African Race (2:53)
  11. Leggo Beast * (3:12)
  12. Peculiar Number * (4:04)
  13. Reason Time * (2:57)
  14. There Is No End * (3:23)
  15. Jerusalem * (2:17)
  16. Leggo Beast [Dub] * (2:58)
  17. Abendigo [Extended Mix] * (5:57)
  18. Poor Jason Whyte [Extended Mix] * (4:18)
avatar van Memphis
Ken alleen het titelnummer dat een reggae-klassieker is. Rest van de cd moet dan ook wel goed zijn.

avatar van misja82
de rest van de cd is ook erg goed. het eerste nummer is gelijk een van de fijnste reggaesongs ever. staat hoog in mijn favoriete reggaealbums.

avatar van misja82
Na het zien van de film 'rockers' kwam ik weer eens terecht bij deze plaat. De film begint met een prachtige trommel/zang-'chant' van 'satta massagana', vandaar.
The Abyssinians zijn een van de beste vocale reggaegroepen die ik ken (samen met the gladiators en mighty diamonds). Maar daarnaast zijn ook de riddims geweldig.

avatar van Pruimpit
Dit is ook een van mijn favoriete jaren 70-reggae-albums. De samenzang is prachtig, de songs zijn sterk en de riddims zijn strak. De titeltrack en 'Declaration of Rights' zijn onverbiddelijke klassiekers die elke rootsreggae-liefhebber zou moeten kennen, maar verder staan er nog veel meer pareltjes op (o.a. Abendigo en Leggo Beast zijn klappers).

Als je heel kritisch bent, dan kun je er nog op aanmerken dat alles wel een beetje in hetzelfde mid-tempo sfeertje blijft hangen, maar voor mij mag dat de pret niet drukken, dus ik geef 'm de maximale waardering.

Pruimpit schreef:

welkom trouwens op MUME. Wat mij betreft kunnen ze hier wel wat meer roots fans gebruiken! en aan je eerste berichten te lezen houd je er wel van, mooi.

avatar van Murdoc023
Fantastische plaat met een authentieke sound. Het nummer Satta Massagana is denk ik wel een stuk of 10 tot 20x gecovered of gesampled. Weet nu dus waar het vandaan komt.

avatar van vork666
Moet dit niet met The Abyssinians - Satta Massagana (1976) worden samengevoegd?

marleone
Tijdloze, unieke reggaeplaat. Diep spiritueel en politiek, prachtig gezongen, badend in een vreemd, ijl sfeertje, en op het hypnotische af repetitief. Heerlijke blazers ook.

Met Satta Massagana bevat de plaat het feitelijke volkslied van de rastafari.
Declaration of rights: behoort ook tot de canon.
Abendigo , Y Mas gan = wereldnummers.

Eigenlijk pijnlijk dat deze bloedserieuze, belangrijke muziek hier uitsluitend geassocieerd wordt met wietrokende, grinikkende leeghoofden.
Terwijl ze - net als de blues - het verhaal vertelt van een gans volk. In hun taal.