Carter Burwell - Raising Arizona & Blood Simple (1987)

Score
Label: Varèse Sarabande

1. A Hole in the Ground (00:38)
  2. Way Out There (Main Title) (1:55)
  3. He Was Horrible (1:30)
  4. Just Business (1:17)
  5. The Letter (2:27)
  6. Hail Lenny (2:18)
  7. Raising Ukeleles (1:41)
  8. Dream of the Future (2:31)
  9. Shopping Arizona (2:46)
  10. Return to the Nursery (1:35)

met Track 1-10 from: Raising Arizona

11. Crash and Burn (2:40)
  12. Blood Simple (3:33)
  13. Chain Gang (4:47)
  14. The March (3:34)
  15. Monkey Chant (1:04)
  16. The Shooting (2:52)
  17. Blood Simpler (1:22)

met Track 11-17 from: Blood Simple

neo (crew)
Raising Arizona is bekend om zijn karakteristiek gebruik van de banjo. Van Warmerdam gebruikte deze ook op soortgelijke manier voor De Noorderlingen. Geeft een film een erg komisch effect. Blood Simple daarentegen is stukken minder. Het piano thema is memorabel, maar neigt soms al naar een wat kitscherig jarig 80 thema. De (toch wel) broeierige synthesizer muziek is sterk verouderd.

yorgos.dalman
Blood simple is hier juist het meesterwerk - zo veel effect met zo weinig middelen. Desolate pianodeuntjes, misvormde stemmen, dreigende electronica... deze soundtrack is een must voor alle liefhebbers van 'dark ambient' gerelateerde muziek. Een topper!

avatar van ZAP!
Vaag om zo verschillende soundtracks op 1 plaat te zetten (daarom ook geen stem)... Het thema van BS is spookachtig mooi - of dat '80s kitsch is of niet, boeit me niet.

neo (crew)
Het contrast kan inderdaad niet groter zijn. IK vrees dat toentertijd het niet als optie werd overwogen om beiden los op cd beschikbaar te stellen, met slechts circa 20 minuten per score. Blood Simple vind ik eigenlijk niet zo interessant, maar Burwell heeft als, niet geschoolde componist, een wonderlijke evolutie doorgemaakt.