Tortoise - It's All Around You (2004)

Rock / Avant-Garde
Label: Thrill Jockey

1. It's All Around You (4:10)
  2. The Lithium Stiffs (3:59)
  3. Crest (4:21)
  4. Stretch (You Are All Right) (5:15)
  5. Unknown (5:38)
  6. Dot / Eyes (3:46)
  7. On the Chin (5:21)
  8. By Dawn (1:51)
  9. Five Too Many (4:33)
  10. Salt the Skies (4:46)
avatar van starbright boy
Het nieuwe album. Zou nu ongeveer in uw winkel moeten liggen.

avatar van Zachary Glass
Ik ben er vandaag naar beginnen luisteren - "It's All Around You" vond ik meteen memorabel.

Wat volgde vond ik angstaanjagend repetitief klinken - maar ja - na het eerste nummer luisterde ik slechts met een half oor

Binnen een weekje zijn we eruit hoeveel sterren we gaan geven aan dit werkje van Tortoise.

Wat betreft dat artwork - da's een heuse mindfuck voor mij. Het lijkt mij te willen duiden op een soort onaardse over-the-top schoonheid die je nooit kan bereiken in dit bestaan. Andere opinies?

Het ziet er bijzonder psychedelisch uit. Doet me ergens wel denken aan die grote LP-hoezen uit de jaren '70, van bands als Yes, Camel en Pink Floyd.

Ik heb hem nog niet, laat staan gehoord, maar ik ben er wel benieuwd naar. Zeker nu ik zie dat Yak hem al 5 sterren geeft en met de gedachte dat ik TNT en Millions Now Living Will Never Die allebei grandioos vind.

In juni staan ze trouwens in Paradiso, begreep ik.

Yak
Een vijf voor een inderdaad stomweg formidabel album. De eenzame hoogte van TNT bereikt hij niet (TNT is dan ook één van mijn favoriete platen aller tijden, dus die lat ligt behoorlijk hoog), maar het nieuwe album stapt toch wel behoorlijk overtuigend over de wat mindere voorganger Standards heen.

Een diepere betekenis had ik overigens niet achter de hoes gezocht.
Heb je dat verhaaltje ook gelezen? Kan het daar wat mee te maken hebben?

avatar van Zachary Glass
Ja - dat verhaaltje van het meisje met de aardbeien - prachtig gewoon

Overigens - ik zoek overal diepere betekenissen achter (iedereen heeft recht op één afwijking )

Heb hem nu twee keer beluisterd. Het moet nog even beklijven, maar vooralsnog smaakt het zeker naar meer. Een paar nummers halverwege klinken in ieder geval nu al vertrouwd.

JonnieBrasco
Heb hem nu weet-ik-veel-hoe-vaak geluisterd. Omdat 'ie zo goed is. Maar elke keer dat ik hem nu extra luister, zeurt 'ie een beetje aan mijn kop. Hij is vervelend geworden! Maar eventjes een paar maanden niet meer aanraken, het is ook meer een album voor in de winter bedenk ik nu, dus dat komt dan goed uit. 4*

herman schreef:

Een paar nummers halverwege klinken in ieder geval nu al vertrouwd.

'Vertrouwd' ja. Dat is wat de nieuwe Tortoise toch misschien wel het best kenmerkt.

Het is ook niet echt een vernieuwende plaat voor hun doen, als ik het zo hoor. Het is gewoon een gedegen nieuwe Tortoise-plaat. Ik ga hem zo nog maar 's opzetten.

JonnieBrasco
JonnieBrasco schreef:
Hij is vervelend geworden! Maar eventjes een paar maanden niet meer aanraken ... 4*

Na een week toch maar weer uit de kast gepakt, hij is toch wel erg speciaal Stem verhoogd naar 4,5*

Ik luister hem nu en vind hem toch wel behoorlijk geniaal. Ik kan hem nog niet dromen, dus zo halverwege raak ik wel een beetje de draad kwijt. Het laatste nummer doet me dan wel veel... De melodie daar (in het begin, voordat het nummer losbarst) voelt echt aan alsof iemand een warme deken om je heenslaat, terwijl je ziek bent. Hartverwarmend. Wauw!

Yak
Net terug uit Utrecht. Waren er nog andere MuMe-maatjes bij?

Het optreden was bijna identiek aan dat in Paradiso juli vorig jaar, maar what the hell! Wat een gewéldige muzikanten zijn het toch.

Ik kon vanavond helaas niet.

Ik heb ze wel een paar jaar geleden gezien en dat was erg goed, maar toen kende ik nog helemaal niets van ze. Magoe, met een beetje geluk komen ze nog eens.

avatar van Rayaccos
Het is het allemaal net niet lijkt wel, het klinkt heus niet slecht maar het mist een bepaalde genialiteit. Het klinkt als muziek dat uit de Verenigde Staten komt en dat vind ik zelden een pluspunt. Ik luister em zelden. Ik hou het op een 3,5 *

sterk album, prachtige hoes ook 4*

avatar van Dudeness
*Geeuw*

Woops, was ik nu alweer ingedommeld....?

avatar van Mindshifter
Na It's all around you en the lithium stiffs kakt dit album behoorlijk in. Dezelfde inconsistentie op TNT hebben ze hier helaas niet door kunnen zetten. Liftmuziek met sprankjes genialiteit. 3,5*.

avatar van Dr-Gonzo
Deze nog maar eens opgezet na mijn negatieve oordeel over de meest recente plaat van Tortoise. Het grote verschil is de sfeer, die hier wel aanwezig is en warm, zomers aandoet. Dat maakt dat ik blijf luisteren, hoewel ik de geeuw van Dudeness wel begrijp. Toch is mijn oorspronkelijke inzet van 4* te hoog, halfje eraf.