Natural Born Killers (1994)

Rock / Score
Label: Interscope

1. Leonard Cohen - Waiting for the Miracle (3:43)
  2. L7 - Shitlist (2:48)
  3. Dan Zanes - Moon over Greene County (2:18)
  4. Patti Smith - Rock "N" Roll Nigger (4:00)
  5. Cowboy Junkies - Sweet Jane (3:32)
  6. Bob Dylan - You Belong to Me (3:09)
  7. Duane Eddy - The Trembler (1:10)
  8. Nine Inch Nails - Burn (4:59)
  9. Trent Reznor - Route 666 (0:56)

met Robert Downey Jr. en "BB Tone" Brian Berdan

10. Trent Reznor - Totally Hot (0:47)

met "Kipenda Roho" Remmy Ongala & Orchestre Super Matimila

11. Patsy Cline - Back in Baby's Arms (2:04)
  12. Peter Gabriel en Nusrat Fateh Ali Khan - Taboo (4:22)
  13. Jane's Addiction - Sex Is Violent (4:58)
  14. A.O.S. - History (Repeats Itself) (2:21)
  15. Nine Inch Nails - Something I Can Never Have (4:04)
  16. Russel Means - I Will Take You Home (2:18)
  17. Hollywood Persuaders - Drums a Go-Go (1:10)
  18. Trent Reznor - Hungry Ants (3:12)
  19. Dr. Dre - The Day the Niggaz Took OVer (4:33)
  20. Juliette Lewis - Born Bad (0:44)
  21. Sergio Cervetti - Fall of the Rebel Angels (1:19)
  22. Lard - Forkboy (3:54)
  23. Budapest Philharmonic Orchestra - Batonga in Botongaville (1:04)
  24. Nine Inch Nails - A Warm Place (2:59)
  25. Trent Reznor - Allah, Mohammed, Char, Yaar (1:07)

met Nurat Fateh Ali Khan & Party en Diamanda Galás

26. Leonard Cohen - The Future (3:47)
  27. Tha Dogg Pound - What Would U Do? (4:12)
avatar van doornappel
te gekke film, te gekke ost!

avatar van doornappel
omhoog van 4* naar 4,5*

reden van deze verhoging is dat het album zo heerlijk weg draait door de intermissions van trent.

Dit zie ik nu pas.
Nummer 13 is niet van (Trent Reznor, NIN), maar van Jane's Addiction.

avatar van Joy4ever
De film was beter.

avatar van Nicolage Rico
Nog steeds toch?

Ik geef 3* voor de film. Zo te zien is deze cd net zo chaotisch als de film zelf.

De eerste paar jaar gedacht dat Patti Smith Sweet Jane uit voerde.
Bleek Cowboys Junkies te zijn.
Nu ik beide artiesten beter ken, vond ik mijn gedachte niet eens zo verkeerd.

Down_By_Law
Jammer van al die vreselijke hip hop op deze soundtrack. Ik heb 'm gekocht omdat Bob Dylan's 'You Belong To Me' verder op geen album te vinden is. De nummers van Leonard Cohen zijn helaas ingekort, dus zet ik liever Cohen's "The Future" op als ik ze wil horen.

De film van Oliver Stone is trouwens erg onderschat.

Er staat hier toch bijna geen hiphop op.

Verder geen beste soundtrack, maar de film is inderdaad erg goed. Fantastische persiflage van de Amerikaanse mediacultuur.

Down_By_Law
Klopt, maar 2 tracks is voor mij al te veel

Jammer dat Oliver Stone later niet meer films van deze kwaliteit maakte...

avatar van barrett
De film is dd beter dan de soundtrack... het hangt weinig of niet samen de songkeuze kon idd beter.

avatar van lennon
aardige soundtrack ,maar inderdaad.. de film boeit meer..

Bob Dylan - You Belong to Me ---> mijn God, wat een afschuwelijke stem heeft deze man toch....

Volgens mij heeft Trent Reznor nog een oscar gekregen voor het samenstellen van deze soundtrack. Hij heeft een aantal van de nummers ook herbewerkt waardoor het toch wel interessant is vind ik. Film vond ik destijds geniaal, maar achteraf bezien toch eigenlijk wat overschat denk ik.

3 prijzen op het filmfestival van Venetië kreeg de film over het beroemde en beruchte duo serie-moordenaars Micky & Mallory. Een gestoorde film, ook over het absurde gedrag van de media. Daar hoort ook een gestoorde soundtrack bij. Trent Reznor van Nine Inch Nails stelde deze samen op een fraaie wijze. Hij was zeker, gezien zijn platen van toen, erg geschikt hiervoor.

Je wordt ook op de soundtrack heen en weer geslingerd tussen allerlei stemmingen. Tussen rust en chaos, tussen romantiek en drama, tussen schoonheid en waanzin. Dit dankzij de verschillende muziekstijlen die Reznor gebruikte en de verschillende versnellingen die er in de muziek zitten. Van rustig, via sfeervol naar (kei-)hard. We komen Arabische muziek tegen, rock muziek, hip hop & elektronische muziek. Maar toch: als je de plaat vaker draait, dan zit er meer samenhang in dan je in eerste instantie denkt. Dit ook dankzij de uitstekend gebruikte filmdialogen.

De hoogtepunten van het album hangen zo ook af van je persoonlijke voorkeuren. Zelf vind ik bijvoorbeeld L7, Patti Smith, Cowboy Junkies, Burn & Something I Can Never Have van NIN, Jane's Addiction, A.O.S., Hollywood Persuaders, Lard, The Future van Leonard Cohen & Tha Dogg Pound erg sterk. Momenteel is deze score nog te krijgen op limited 2LP op 180 gram vinyl, eventueel in het bloodred with black. Hoe toepasselijk.

avatar van spinout
Leuk dat lennon zegt, dat Dylan een afschuwelijke stem heeft. Hij heeft gelijk, maar John Lennon klinkt nog net iets erger.

Elvis zong veel mooier!

avatar van Poeha
Meesterwerkje hoor, dat Taboo van Peter Gabriel / Nusrat Fateh Ali Khan.