Candi Staton - It's Time (1995)

1 stem

Soul
Label: Intersound

1. When I See the Blood (The Passover) (4:51)
  2. Mama (3:01)
  3. Somebody's Knocking (5:24)
  4. I'm Changed (5:55)
  5. The Greatest Worship (4:37)
  6. Prelude (1:25)
  7. Born Again (3:01)
  8. You Can Make It (4:15)
  9. He Steps In (4:01)
  10. Rapture Me (3:33)
avatar van Angelo
Met It’s time leverde Candi Staton wellicht haar beste/mooiste gospel album af. Behalve het feit dat ieder nummer de moeite waard is, staan hier een aantal van haar mooiste nummers ooit op. Nee, een volledig gospel album is dit niet eens. Veel teksten zijn namelijk autobiografisch. De helft van de tracklist werd door haarzelf geschreven. Die nummers zijn vooral erg persoonlijk, en liggen dicht bij haar privé leven. Dat maakt dit een erg toegankelijk album. Het repertoire kent mooie melodieën en zijn, ondanks soms wat treurige teksten, nooit dramatisch of deprimerend. Dat maakt It's time zo mooi.

Het album opent met When I see the blood, een voor de tijd redelijk modern uptempo gospel lied. Het is behoorlijk catchy en er zit een mooie melodie in het nummer. Helaas wordt dat nummer geheel vergeten als het tweede nummer begint. Mama (I thought you’d like to know) is zo’n autobiografisch nummer dat uit het hart gegrepen is. Candi’s moeder wilde graag dat ze niet-seculaire muziek maakte, dus de teleurstelling was groot dat ze soul en disco nummers maakte. Haar moeder wilde graag dat Candi goed terecht zou komen en dat ze een mooi leven zou leiden, en nu het te laat is bezingt Candi de waardering die ze voor haar moeder heeft en dat ze (al met al) goed is terecht gekomen. Somebody’s knocking is nog een favoriet, heerlijk upbeat nummer dat ook nog eens zwaar aansteklijk is! Hierin beschrijft ze dat in de dagelijkse sleur graag aan wil kloppen bij hetgeen dat haar kracht geeft: het geloof. I’m changed is het derde pareltje op rij. Een prachtige ballad over hoe het geloof haar leven heeft veranderd… ”Hallelujah – I’m changed”. The greatest worship vind ik een typisch gospel nummer, daar houd ik normaal niet zo van, maar van Candi kan ik het hebben. Prelude, normaal bespreek ik niet dit soort “onderbrekingen”, maar deze prelude is werkelijk mooi. Kort maar krachtig, bestaande uit slechts één refrein maar het koortje is geweldig! Born again staat ook in het teken van de koerswijzinging in haar leven, en is daarmee wederom een toptrack op dit album. In You can make it weet Candi op overtuigende wijze te brengen dat je met het geloof in je leven een heel eind kunt komen. Ze komt geloofwaardig over, maar toch, voor een atheist als ik heeft het toch weinig zin. He steps in is met afstand het vrolijkste en vlotste nummer op dit album, klinkt zelfs ietwat Calypso-achtig en heeft een heerlijke zomerse sfeer. Rapture me brengt nog meer vrolijkheid en lijkt bij vlagen op het nummer Rescue me alleen dan met een gospel tekst! Erg leuk en ritmisch nummer in ieder geval. In afsluiter I want to grow laat ze horen dat ze nog groeien in het proces van het leven. En jaren later is dat zeker gelukt. Anno 2011 behoort ze na tientallen jaren nog steeds tot één van de beste soul zangeressen ooit (voor mij waarschijnlijk dé beste), en ongeveer vijf jaar geleden wist ze vriend en vijand te verbazen toen ze weer authentieke soul ging maken. Nee, Candi is nu wellicht op haar best!

Enfin, haar stem klinkt na al die tijd nog steeds in topvorm en de nummers weet ze met veel bezieling te brengen. ’t Blijft me verbazen dat, hoewel ik eigenlijk geen liefhebber ben van gospels, deze eigen stukken met telkens weer weten te bekoren. Iedere keer wanneer ik dit album beluister blijf ik ‘m geweldig vinden en na al die jaren is hij me nooit gaan tegenstaan. Inmiddels is deze CD al jaren “out of print”, maar mocht je hem ooit tegenkomen: neem hem mee! Een zeer leuke kennismaking met de gospel, maar ook met deze fenomenale zangeres. "Somebody's knocking at the door of your heart!"