R.E.M. - The Automatic Box (1993)

Label: Warner Bros.

1. It's a Free World, Baby (5:11)
  2. Fretless (4:49)
  3. Chance [Dub] (2:32)
  4. Star Me Kitten [Demo] (3:04)
  5. Winged Mammal Theme (2:55)
  6. Organ Song (3:28)
  7. Mandolin Strum (3:45)
  8. Fruity Organ (3:26)
  9. New Orleans Instrumental #2 (3:48)
  10. Arms of Love (3:35)
  11. Dark Globe (1:51)
  12. The Lion Sleeps Tonite (2:41)
  13. First We Take Manhattan (6:06)
  14. Ghost Rider (3:44)
  15. Funtime (2:14)
  16. Memphis Train Blues (1:38)
  17. Popsong 89 [Acoustic] (3:03)
  18. Everybody Hurts [MTV Unplugged 1991] (4:56)
avatar van musicfriek

Dit is aan mij voorbij gegaan. Wie weet hier meer over?

avatar van Tribal Gathering
Lekkere R.E.M. verzamelaar met b-kanten, outtakes en coverversies voor verzamelaars van andere artiesten. Niet alles is even goed, maar er staan flink wat goede tracks tussen. De periode loopt van Green t/m Automatic for the People.

Er zijn 4 discs. Disc 1 heet de Vocal Tracks. Met name Fretless en Chance (waarvan ik het origineel niet ken) zijn heerlijke tracks.

Disc 2 heet Instrumental tracks en heeft, jawel, 5 instrumentale nummers. Hier zijn mijn favorieten Fruity Organ (lekker vrolijk) en N.O.I. #2 die totaal niet lijkt op #1 van het album Automatic for the People.

Disc 3 heet Cover Versions. Vreemd genoeg staan Ghost Rider en Funtime niet op deze disc. De andere 4 covers zijn uitstekend uitgevoerd.

Disc 4 heet B-sides en zal wel b-kantjes bevatten (hoewel die op de andere cd's ook staan). Ghostrider is leuk, de rest is niet echt essentieel.

Al met al een leuk allegaartje dat makkelijk op één cd had gepast.

avatar van SirNoodle
Nog wat verduidelijking: box is eigenlijk enkel b-sides van alle singles gereleased bij automatic for the people, maar ze hebben op de laatste cd dan nog wat extra zaken opgegooid (voornamelijk green b-kantjes die wat moeilijker te vinden waren). Vandaar de vreemde structuur.

randinfo:
- it's a free world, baby is oorspronkelijk een demo van het out of time-album, hier full version, te vinden op de cdmaxi van drive. ook winged mammal theme (oftewel batman, wat ze ook werkelijk ergens zachtjes zingen in het nummer dacht ik) is van die cdmaxi
- fretless is te vinden op de soundtrack van until the end of the world (film van wim wenders) en dateert eigenlijk ook van out of time. deze versie is met kate pierson, het nummer werd een paar keer live acoustisch gespeeld tijdens die acoustische toernee na out of time
- chance (dub): nog nooit de originele versie van gehoord of gezien, is een b-kantje van everybody hurts
- fruity organ: klinkt ongeveer even grappig als de titel, was een b-kantje van man on the moon
- dark globe: cover van het syd barrett nummer, hele knappe versie
- first we take manhattan: is te vinden op de Leonard Cohen-tribute album i'm your man of i'm your fan (de hele eerste, niet de nieuwere die nu uitgekomen is naar aanleiding van die film)
- ghost rider / funtime / memphis train blues / popsong 89 zijn de echte b-kantjes van de 4 Green singles (werkelijke vinyl-singles), die trouwens ook verzameld zijn in een vinyl-single box
- everybody hurts is volgens mij niet van MTV unplugged, wel van MTV music awards show, electrische live-versie dacht ik die dan op het einde direct overging in de hardere live versie van drive (maar hier dus niet te horen valt, heel jammer)

mooie box qua inhoud als je geen maxi-cd koper bent, verpakking is wat zwakjes

avatar van DjFrankie
Fretless is een van de allermooiste nummers van R.E.M..
Deze box heb ik destijds gekocht voor 60 gulden en dat was veel voor 18 nummers.
Maar als je alles wil hebben van REM dan hoort deze erbij.

avatar van EttaJamesBrown
Alleen al vanwege First we take Manhattan de moeite waard. Na 9/11 toch een twijfelachtige titel, trouwens.