Candi Staton - Outside In (1999)

1 stem

Dance
Label: React

1. Love Yourself (3:58)
  2. Young Hearts Run Free (3:45)
  3. Love on Love (3:51)
  4. Outside In (4:16)
  5. Your Still the Lightning (4:55)
  6. Whadda You Want (3:52)
  7. Bouncing Back (4:32)
  8. Musical Freedom (4:24)
  9. Reach (3:48)
  10. Love Has Come to Stay (3:40)
  11. Wake Up Everybody (3:50)
  12. Young Hearts Run Free (3:50)
  13. You Got the Love Now [Voyager Mix] (6:04)
avatar van Angelo
Rond het millennium had de wereld er voor even een hippe oma bij: Candi Staton. Omstreeks het jaar 2000, zong ze in deze periode van haar leven eigenlijk alleen nog maar religieuze nummers, dus het was opvallend dat ze vanuit het niets met nota bene een modern, eigentijds dance album aan kwam zetten; volgens mij zag niemand dat aankomen! In het boekje verklaart Candi dat ze de teksten eerst inspecteerde, alvorens ze besloot akkoord te gaan met het project dat de heren van het React-label voor haar in gedachten hadden. Hetgeen Candi vooral over de streep trok, waren met name de veelal positieve boodschappen van de teksten en de vrolijkheid die de muziek uitademt. En wat mag je nou verwachten van soulkoningin Candi Staton die op ongeveer 60-jarige leeftijd op de dance-tour gaat?

Het materiaal dat de jongens van React voor Candi Staton hadden klaarliggen is beslist uitstekend te noemen. Opener Love yourself is één van de meest softe nummers, het is een combi van pop, dance en post-disco stijl, maar wel één van de meest memorabele nummers. Vooral het refrein en de rijke instrumentatie van het nummer zijn mooi. Love on love deed het toentertijd, naar het schijnt, behoorlijk goed in de Britse clubs, en het is dan ook een regelrechte floorfiller. Onder andere Boy George schreef mee aan dit nummer. De herbewerking van Young hearts run free is wel weer wat minder (geslaagd), het origineel uit 1976 is een stuk leuker. Deze versie klinkt tot mijn spijt iets goedkoop op productioneel gebied – gelukkig geldt dat alleen voor dit nummer. De ruim zes minuut durende versie van You got the love (de new voyager mix) is wel weer helemaal te gek. Deze dijk van een nummer zal niet verouderen. In principe heeft dit nummer potentie om ieder jaar in de hitlijsten te belanden, want je krijgt er niet snel genoeg van. Een tijdloze klassieker! Uit de ballad You’re still the lightning blijkt dat ze de gospel niet geheel de rug toekeerde, de roots van Candi zijn hierin duidelijk hoorbaar. Andere noemenswaardige nummers zijn de Harold Melvin and The Blue Notes cover Wake up everybody die in een fris jasje is gestoken (onlangs nog gecoverd door John Legend and The Roots), Bouncing back dat naar trance neigende elementen bevat (!), en het prachtige titelnummer dat een coole, zelfs alternatieve sfeer kent.

Dit album bevalt me nog steeds erg goed. Ondanks je wel kan horen dat het om jaren ’90 werk gaat, het is een beetje gedateerd, is het album als geheel nog steeds solide. Dance van weleer kan anno 2011 bij vlagen heel kitscherig klinken, maar dat geldt niet voor Outside in. Het meest bijzondere vind ik dat –voor mijn gevoel– dit een album is geworden die kan aanslaan bij zowel jongeren als ouderen. Het enige vereiste is dat je zin moet hebben in een leuk feestje, want dat het is een en al feest met dit album – met de prachtige, soulvolle stem van Candi Staton als hoogtepunt, en de veelal fijne dance muziek als ondergrond is het een fraai, opmerkelijk, en geslaagd album geworden. Zeer leuk uitstapje.