Sticks & Delic - Fakkelteit (2007)

Label: Top Notch

met Jawat!

13. Ga (3:37)

met Typhoon en Rico

14. Brak (2:40)
  15. Gisteren / Vandaag (3:24)
  16. Goeiedag Verder (4:33)

avatar van Timo710
Bij mij duurde het bijna 2 jaar tot ik deze plaat echt snapte. Probeer het album eens vanaf track 9 te luisteren met een goede subwoofer. Vanaf dat punt komen wat mij betreft de hoogtepunten van het album.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Nou Sven, ik kan me voorstellen dat je deze minder vindt dan Eigen Wereld maar straightforward? Niet inventief? Niet rijp? Luister nog eens naar de beats van Tot Zo (hoe die erin knalt bij 'Starship Enterprise' ), Slangenleer, Laatste Dagen / Vrij en Goeiedag Verder, misschien verander je dan nog van mening. Ik ken geen andere producer die beats met een dergelijke sound kan bakken, en dan zo heerlijk afgewerkt: de beats zijn nergens eentonig en worden mooi aangevuld met subtiele ornamentjes. Bovendien vind ik dat Sticks zijn kans op een plek in de spotlight hier met beide handen aanpakt, vooral qua stemgeluid is hij hier op zijn toppunt.

'Beter neem ik rappers hun eten want ik hoor geen honger.'

GCITY050
Ik zit wel te twijfelen welke ik nou beter vind: Eigen Wereld of Fakkelteit.
Lange tijd ging mijn voorkeur uit naar Eigen Wereld, maar momenteel vind ik Fakkelteit minstens zo goed. Op Fakkelteit is eigenlijk geen 1 track die niet goed is, op Eigen Wereld vond ik Ukkie en NL door erg uit de toon vallen.

Dit is allemaal wat minder fantasie-achtig, mede doordat het een Sticks N Delic plaat is. Rico heeft toch vaak iets minder real-life teksten, zeg maar gerust Eigen Wereld teksten.

avatar van equalsthree
Laatste verse van broodje aap... Prachtig, een van mijn favoriete verses ooit.

avatar van equalsthree
Tot zo is geweldig!

sxesven
Inmiddels heb ik deze wel een miljoen keer gedraaid ofzo en mijn mening is (dus?) wel bijgesteld. Vond ik de eerste luisterbeurt de eenzame A.R.T.-productie Spaanse Vlieg nog de hoogvlieger, is dat nu wel anders. Nog steeds een toffe track hoor, maar Delic laat zich hier (je had gelijk, Joe ) vaak inderdaad van een inventieve kant zien die de straightforwardness van Spaanse Vlieg dan al gauw pover doet lijken (hey, niks mis met die track, sfeertje is zo raak, Sticks schijnt, maar die productie is w.m.b. A.R.T. op zijn simpelst effectief...). Ook voor mij (net als voor Timo) is de tweede helft van de plaat sterker, hoewel die voor mij dan wel begint bij Snelle Jongens, meteen het hoogtepunt van de plaat. Wat een productie Eerst dat panfluitje, en dan die zieke whuuuup-geluidjes (wat tover ik toch met woorden hier ) als Sticks erin knalt, zo zo zo zo zo zo zo zo zo dik (fun fact: ik whuuuup altijd mee). Verder extreem verslingerd aan Water/Vuur (toffe featuring van Jawat hier), Utopia (Ty ), Laatste Dagen, Ga, Gisteren/Vandaag, wat niet eigenlijk... Vind eigenlijk alleen Sporen2 maar een matige track, hoewel ik altijd wel krom kan liggen om een paar passages (zeg ik het te vaak? ). Ja, dikke plaat dus gewoon, eigenlijk, hoewel 'ie voor mij net als geen enkele andere Nederhopplaat kan tippen aan Eigen Wereld. Maar lekker boeiend ook. Voorlopig dikke 4* als openingsbod.

avatar van Niek
Voor het eerst in lange tijd weer opgezet en blij verrast met hoe fijn dit nog klinkt. Eigenlijk eens met alles wat sxesven al meldde, behalve dan de eerste zin. Delic in absolute topvorm, hij was het nog verre van verleerd, jammer dat we niks meer van hem horen. Toch is het weer Sticks die in Slangeleer de show steelt; briljant!

avatar van Glaciers of Ice
Niek schreef:

Delic is in topvorm op dit album, Sticks is een stuk minder vind ik juist. Als de productie niet zo sterk was, was de album een stuk, maar dan ook een stuk minder imo. Ik vind ook dat Delic juist de show steelt met Slangeleer; geweldige beat.

GCITY050
Dit is wel echt de allerbeste plaat ooit gemaakt, voor mij dan:)

avatar van 'rens.
Die beat van Slangeleer!

avatar van Harderwiek
Vreselijke beat.

avatar van 'rens.
Ik vind hem echt geniaal, keiharde drums zoals we van Delic gewend zijn. Overweldigende beat

avatar van Demon.
Goeiedag Verder had zo nummer 22 op Eigen Wereld kunnen zijn. Utopia is echter de banger van dit album. Delic

avatar van Booyo
Man, man, man. Wat is Vuur / Water toch een ongelofelijk harde track.

"Gelukkig zijn we terug want de scene heeft klassiekers nodig"

Dit mag graag nog 'ns bewaarheid worden.

avatar van Booyo
Hele plaat is keihard. Sticks in absolute topvorm, met heerlijke gastbijdragen van Rico, Typhoon en Jawat. Wat zijn die Zwolse Boys toch een klasse apart.. Internationaal.

avatar van Bedorvenkebab
Ik begin me steeds meer te ergeren aan Jawat op Water/Vuur. Zo'n beat verdiend gewoon meer.

avatar van Delars
Ja jammer van Jawat, maar die verse van Sticks daarna !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lekker man.

avatar van XtReM3 SkILLz
Ben dit pareltje uit het oog verloren, kwam het weer toevallig tegen op de ouderwetse Ipod shuffle mode al genietend in de tuin met dit mooie weer

avatar van siedss
Water/vuur, Utopia, Spaanse Vlieg en Brak zijn geweldig, de pareltjes van de nederhop. Maar één liedje sprint eruit, 'Broodje Aap' vind ik een belachelijke track, tekstueel goed en toch niet betweterig (wat ik wel eens heb bij rappers), en het heeft een soort genialiteit:
'Op zoek naar je gram, doe wat je kan,
word er moedeloos van, het leven als een beatloop ik hoor ‘m te lang' En hop, de beatloop verandert
Voor de rest, stuk voor stuk heerlijke liedjes

avatar van Oortrommel
Het laatste wapenfeit van Delic is een pareltje geworden. Heerlijke muziek in het verlengde van Eigen Wereld, met wat meer variatie en diversiteit (zowel qua gastartiesten als teksten). Sticks klinkt op sommige nummers niet altijd even geïnspireerd, maar op die momenten redden uitstekende features of simpelweg de geniale producties de dag. Gek genoeg luister ik dit album nog geregeld, in tegenstelling tot de Opgezwolle platen (die ik kwalitatief beter vond).

avatar van royals
Ik vind vooral de producties zo goed met originele samples. Maar de rappers hun flow vloeien er goed over heen. Een paar van mijn hoogtepunten:

Utopia (de beat, hook, en hoe Typhoon even struikelt over zijn woorden en verder rapt, als een verlengde jongleur gooi ik bal op...), Spaanse Vlieg (Sticks flow en de hook), Slangelaar (zieke beat, klinkt als een koor van spoken. Maar duurt te kort), Broodje Aap (de mysterieuze samples), Water/Vuur (de meeslepende beat, en de geweldige flows van Jawat en Sticks), Ga (experimentele beat), Goeidag Verder (de sinistere beat, en één van de beste flow/teksten van de plaat van Rico. Hoe hij in komt: "Van dag één af Achmea Groene Land verzekerd. Van een up-to-date dagboek, boekhouding geregeld...". Meesterlijk.

Mijn top nederhop platen is misschien nog steeds zo (in willekeurige volgorde):

- Raymzter: Rayacties
- Extince: Binnelandse Funk
- Duvel Duvel: Aap-O-Theek
- Sticks & Delic: Fakkelteit
- Spookrijders: Klokkeluiders Van Amsterdam

avatar van YCya'll
Inmiddels heb ik de plaat een aantal keren geluisterd en ben ik ervan overtuigd dat het behoort tot de top 3 van beste Nederlandstalige hiphop-albums aller tijden. Het voelt voor mij heel erg aan als een verlengstuk van Eigen Wereld (2006) en dat is enkel positief te noemen. Dezelfde soort vibe dankzij Delic met daaroverheen een nog betere Sticks en dankzij de vele samenwerkingen met onder andere Rico en James voelt het niet eens meer aan als een soloplaat.

Tijdens het luisteren van het album heb ik alle teksten meegelezen via Spraakwater. Onderstaande sprongen er wat mij betreft echt tussenuit.

#3 Utopia / Sticks (dankzij de beat, Typhoon en James' zijn flow haast een perfect nummer)
Overzicht, driehonderdzestig graden
Vertegenwoordig dit, tot in de lengte van dagen
Breedbeeldvisie, geef het hele spectrum
De meeste mc's kennen maar één vertrekpunt

Eendimensionaal, eenzelfde centrum
De één bijt aas, de ander is Rex Hunt
Fakkelbrigade, Fakkelbrigade, wat, zeg ik het te vaak?
Fakkelbrigade
Je kan niets, tegen Sticks en Petrovic, Delic

#5 Tot Zo / Sticks
Een slok voor ons, is een fles voor de mensheid
Dus laat ons dronken zijn, volg wat de pen schrijft
Je vraagt om verklaringen, we staan op stand-by
Zoveel haringen, je lokt ons niet de tent uit

#6 Spaanse Vlieg / Sticks (misschien wel het beste nummer van het album)
Ja, proost, de flow is sowieso iets magistraals
Zelfs m'n oude tracks zijn nog niet achterhaald
Elke bom die ik drop, klopt en klapt met kabaal
Trap rappers terug in schoolbanken van het klaslokaal

En:
Fok schaapjes op het droge, schaapjes op m'n broodje
Lamsvlees, het is nooit anders geweest
Ik zoek geen bevestiging
en last best ben ik zo zelfverzekerd dat ik jou succes wens

#8 Snelle Jongens / Sticks
Tuurlijk, het had voeten in de aarde
Mensen geschokt, mensen gekwetst, mensen bedaar eens
Ik snap die sentimenten, merk dat het 't waard is
Merk dat Stick Rafael van de Kaart is

#11 Broodje Aap / Sticks (heerlijke beat, heerlijke flow, beste uitloop)
Chicks saboteren m'n relatie in de kroeg
Of zit ik er naast en ben ik zelf niet sterk genoeg?
Op zoek naar je gram, doe wat je kan
Word er moedeloos van, het leven als een beatloop
Ik hoor 'm te lang

En:
Snap ik ook, het duurt niet lang voordat je achterloopt
Als je altijd maar achteloos fakkels smookt
Ontsnap de rook

#12 Water/Vuur / Jawat
Waar je groepen ziet vallen door een hond in de click
Nemen wij de schade op en ruimen stront zonder kick

En:
Ben overtuigd dat ik niet de mooiste flow heb
Maar als ik een show zet ieders overhoop rap
En dat zijn zaken die besproken en geschreven worden
Codes opgeplakt zodat we straks een sterk leger vormen

#13 Ga / Typhoon
We gaan plaatsen, steden en gaten
Gehuchten waar geruchten ontstaan, rondgaan
En zo is er een basis, een fundament
Voor eenieder die weigert mee te lopen, als kuddemens

#15 Gisteren/Vandaag / Sticks (ook één van de betere nummers van de plaat)
Dit is een achtbaan, kan niet altijd goed gaan
Het circuleert als witte lichamen in mijn bloedbaan

En:
Ik pluk fruit en vruchten van het leven
Zelfs Adam en Eva hebben die vruchten opgegeten
Wij zijn niet die enige, tweebenige
die met regelmaat vreemde plannen ondernemen

Verdere hoogtepunten zijn de gehele flow op 'Sporen2' en alle heerlijke instrumentale stukken tussen de nummers door, waardoor je niet overspoeld word door constante bars van Sticks en de rest. Verder is 'Laatste Dagen' en 'Vrij' het vermelden waard. 'Goeiedag Verder' is dankzij de lome feeling een heerlijke afsluiter van het album.

De bijdragen van James laten me trouwens wel afvragen waarom hij zelf nog nooit een plaat heeft uitgebracht.

Een album moet de tand des tijds doorstaan wil het wat mij betreft benoemd worden tot één van de betere. Zowel Eigen Wereld als Fakkelteit hebben hier totaal geen moeite mee en leken hun tijd ver vooruit te zijn. Het is goed dat Sticks nog steeds actief is, maar ik hoop dat Delic ooit nog eens een terugkeer maakt met een volledige plaat. Hij behoort met gemak tot de top van Nederland, net zoals Sticks met zijn teksten. En dat maakt van deze samenwerking toch wel een heel bijzondere.

avatar van VforVictor
Idd. een lekkere plaat, toen klonk Sticks noig hongerig, maar nu vind ik em ongeinspireerd en saai rappen, alsof hij het opdreunt, en dan heb ik het over zijn werk na fakkelteit.

avatar van Shelter
Broodje Aap is eigenlijk vetter dan ik me kon herinneren, ook kwa tekst.

avatar van Ekma
Topplaat, elke track is raak!

avatar van ThingMan
Dat ik hier nog niet op gestemd had. Schande. Dit vind ik echt een top plaat. Elke track is vet. Sticks gaat hard over die beats van Delic op deze plaat. Deed hij ook al bij Opgezwolle maar deze solo plaat is geweldig. 5 sterren!

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Gyzzz schreef:

En uit Brak even een paar regels die me iets te automatische piloot zijn:
...ik open een flesje Hero fruitontbijt, voor de duidelijkheid: de fakkelteit kent geen sluitingstijd. Zowaar als mijn naam is Uiterwijk. Je kan er niet zomaar komen, je wordt om de tuin geleid... etc. Een beetje onverschilligheid in zijn raps is leuk, maar dit is volgens mij pure willekeur, ontstaan uit inspiratiegebrek, dat over het gehele album doorklinkt.

Oh man, ik vind dit juist een magistraal stukje. Loop al dagen met: M-m-m misschien moet ik wat eten, maar niet te uitgebreid. Dus ik open een flesje Hero Fruitontbijt, rond. Dat flowt toch als een malle, heerlijk!

avatar van jordidj1
Blijf deze maar draaien, wat een ijzersterk album.

avatar van Rudi S
Tot zo; Rico is een held, Delic is een held
En ik zeg het publiekelijk, ben zelf ook niet onverdienstelijk

avatar van Linius
Heb hem weer eens opgezet. Wat een geweldenaar blijft deze plaat toch.

avatar van Frenz
Rudi S schreef:
Tot zo; Rico is een held, Delic is een held
En ik zeg het publiekelijk, ben zelf ook niet onverdienstelijk

moet elke nog glimlachen als ik het hoor.

Moeilijk hoor, Delic, Kubus, ART, wie hoor ik nou het liefst met Rico & Sticks

Deze Fakkelteit gooit wel hoge ogen, weinig zwakke nummers hier, mss idd wel beter dan Eigen Wereld

Kubus komt daarentegen wel weer uit Utreg, ook wel een dingetje