Captain Beefheart - The Spotlight Kid (1972)

Label: Reprise

1. I'm Gonna Booglarize You Baby (4:34)
  2. White Jam (2:56)
  3. Blubber 'N Smoke (2:47)
  4. When It Blows Its Stacks (3:41)
  5. Alice in Blunderland (3:56)
  6. The Spotlight Kid (3:21)
  7. Click Clack (3:31)
  8. Grow Fins (3:30)
  9. There Ain't No Santa Claus on the Evenin' Stage (3:12)
  10. Glider (4:35)
  11. Kiss Me (Outtake) * (2:29)
avatar van Zachary Glass
Good ol' Captain!

Ik moet dringend 'ns op zoek gaan naar al z'n platen

M'n favoriet is hier "I'm gonna Booglarize you Baby" - machtig, machtig - de manier waarop "wwwwwwwwwwwwwwaaaaaaaaa!" schreeuwt naar het einde van dat nummer.

Op de één of andere manier doen de meeste nummers van de Captain me denken aan fietsende penguïns!

Fietsende penguins? LOL. :D:D

Ik moet deze CD ook maar weer 's opzetten. Ik heb hem op 1 schijfje met The Clear Spot.

ElMeroMero
Zachary Glass schreef:
.. fietsende penguïns!

Zeker ook nog op vijf meter hoog op een gespannen touw, zwaaiend met een vlaggetje.

avatar van Zachary Glass
Ja hoor en op hun vlaggetje staat: "stem op penguïn"!

LocoHermano
Ik ben bang dat ik verslaafd aan dit schijfje ga raken. De laatste dagen is deze (samen met Clear Spot, staan op 1 cd) niet uit mijn auto te branden. Heerlijk om in je eentje achter het stuur weg te zinken, terwijl je naar huis raast door een donker landschap. Ik transformeer in een eigentijdse Alice in Blunderland, in gedachten weg van het gele pad. Alleen de tieten ontbreken nog. Van Beefheart moet ik meer ontdekken, luisteren en kopen. Zeker en vast.

beaster1256
zeer goede beefheart , minder experimenteel maar bluesier en ja ' booglarized ' is prachtig

avatar van MetalDog
.....lalalalala..alimo... te gek... wat een rits van klassiekers..straight from Blunderland...een 5

JolkiPalki
Deze c.d. heb ik zo'n 12 jaar geleden eens gekocht maar voor een 18-jarige was het waarschijnlijk te hoog gegrepen. De plaat nu maar eens afgestoft, gelukkig maar! De eerste drie nummers zijn erg lekker, de rest moet waarschijnlijk nog groeien. Overigens kan ik hem op 'Booglarize' nauwelijks horen zingen maar dat kan liggen aan de geluidsinstallatie (lees computer) of omdat ik slechthorend ben. In ieder geval, dit smaakt zeker naar meer. Eerst ***, maar ik denk wel dat ik later nog hoger uitkom.

JolkiPalki
Inmiddels al 4*, er staan toch wel een aantal erg briljante nummers op.

avatar van willemmusic
Voor mij is dit The Captain op zijn best; ik kan hier erg genieten van zijn stem en teksten (Grow Fins!). Bonus: het fantastiese drummen van Art Trip III (op Click Clack stopt-ie zelfs even halverwege) !
Mijn advies: strijk van de nummers 1, 5, 9 en 10 met een hete strijkbout de groeven glad en je houdt een werkelijk fantastiese bluesplaat over !

Stijn_Slayer
Beefheart's poging om commercieel succes te behalen. Ik snap wel waarom dat niet gelukt is. De muziek is beduidend simpeler (de bandleden hadden een hekel aan deze plaat, en vonden het niet leuk om te spelen) en is voor Beefheart begrippen toegankelijk. Voor pop-begrippen is dit echter nog steeds ontoegankelijk.

Het is wel een tikkeltje minder dan zijn vroegere werk, maar toch vind ik dit een hele fijne plaat. Misschien de beste optie als instapplaat, al is Safe as Milk daar ook zeer geschikt voor (en van hogere kwaliteit). In ieder geval absoluut de moeite waard voor de fans.

avatar van Stalin
Wat is dit toch een heerlijke plaat van Kapitein Bieflap, net als de in hetzelfde jaar uitgebrachte Clear Spot, die ondanks hun (volgens critici althans) commerciele sound toch typisch Beefheart blijven.

Zelfs op zijn meest toegankelijk is de muziek van Beefheart nog immer ontoegankelijk en dat bewijzen The Spotlight Kid & Clear Spot mijn inziens zeer uitvoerig...

Persoonlijk is voor mij Clear Spot de betere van de twee en door het veelal beluisteren van deze twee albums, zit ik de laatste tijd middenin een persoonlijke Beefheart Revival.

Met als prettig gevolg dat ik vandaag het (volgens sommigen) ultieme boek over Don Van Vliet, zijn muziek, zijn leven en muzikale erfenis heb besteld.

Het boek is geschreven door Magic Band drummer John French en is getiteld Beefheart: Through the Eyes... en volgens de recensies op Amazon ZEER de moeite waard.

Bijna 900 pagina's trouwens...

avatar van barrett
Ja bij mij doet deze meer commerciële plaat van Beefheart het ook enorm goed, deze plaat kan je eigenlijk blijven draaien zonder dat deze gaat vervevelen.

avatar van BB King
heb deze plaat gister gekocht als dubbelalbum met "Clear Spot."
erg goede platen, maar inderdaad niet zo experimenteel als Trout Mask en Icecream For Crow.
Deze vergen iets minder energie bij het luisteren en klinken wat relaxter.

ik weet trouwens niet of hij een commercieel album wilde maken, kan het me niet voorstellen, wellicht wilde hij gewoon een andere style bevaren.

avatar van Ataloona
Iets mindere plaat dan zijn voorgangers, zoals gezegd wat commerciëler, maar ook wat makkelijker. Ook het in de Zappa-cultuur vaak voorkomende marimba instrument word vaak, maar zorgvuldig gebruikt. Zo krijgen we een toegankelijke plaat die wat minder experimenteel is, maar die goed kan werken als een instapper. En het eerste nummer is natuurlijk een kapiteinsklassieker en 1 van zijn besten. Ik twijfelde tussen 3,5 of 4*. Omdat het de kapitein is een 4* voor dit nette album.

sugartummy
ee eenvoudiger betekent niet minder, dit is een prachtplaat van een goede beefheart .soms kan ik de man niet volgen (trout), maar op dit album houd ik hem makkelijk bij.

Ondanks dat Nick Cave met zijn Birthday Party een stuk gestoorder klonk, hoor ik erg veel vergelijkingen met dit Beefheart album.
Ik hou hier wel van.

avatar van Stalin
Captain Beefheart & The Magic Band - The Spotlight Kid Outtakes
Link

Ruim 3 uur

Meer info
Discogs

kistenkuif
Captain Beefheart Box Set Sun Zoom Spark: 1970 to 1972, Featuring Unreleased Tracks, Announced | News | Pitchfork

Bovenstaand zit er aan te komen, voor de liefhebbers. Let op: bij deze info ook een mooie lange clip met een staaltje van zijn toenmalig kunnen. Smullen.

avatar van EttaJamesBrown
Kijk, mijn oortjes en muzikaal snapvermogen zijn beperkt geschikt voor echte avant-garde. Ze gedijen beter bij een light-versie van muzikale gekheid. En dan past dit album prima in mijn universum.

Michael Stipe zong het al: that’s me in the spotlight, that’s me in the corner