David Krakauer - A New Hot One (2000)

Wereld / Jazz
Label: Bleu

1. Klezdrix (6:40)
  2. Klezmer à La Bechet (2:59)
  3. A New Hot One (8:06)
  4. Krakow Doina (2:18)
  5. The Russian Shers (4:24)
  6. Love Song for Lemberg / Lvov (7:39)
  7. Nine, Nine, Ninety-Nine (5:17)
  8. lower case e (6:04)
  9. Sirba (2:05)
  10. A Simcha Gone Mad Medley (10:10)
Een van de 'problemen' bij klezmer-muziek is dat je al snel telkens weer dezelfde nummers hoort, in andere, interessante uitvoeringen weliswaar, maar iedere keer weer herkenbaar. David Krakauer gaat onder de niet echt bescheiden noemer 'A New Hot One' de uitdaging aan om 'nieuwe' klezmer te maken, en dan geen moderne versies van oude nummers, maar totaal nieuwe melodieën. Dat klopt trouwens niet helemaal hoor, want bijvoorbeeld The Russian Shers is wél een klassiek nummer onder een andere naam. In het laatste nummer passeert trouwens nog dat melodietje uit de intro van Pulp Fiction (heet dat Misirlou?).

David Krakauer is klarinettist, en een van de beste en creatiefste die ik (als erg bescheiden muziekliefhebber) ken. Hij speelt zowel klassiek, avantgarde als klezmer (meestal onder de naam 'David Krakauer's Klezmer Madness! ', wat er al op wijst dat hij niet direct de platgetreden paden bewandelt )
Deze cd is onder zijn eigen naam uitgebracht, omdat ze ook een pak verder gaat dan Klezmer Madness: de joodse invloed is ontegensprekelijk aanwezig, maar verdrinkt soms compleet in het experiment.

Niet direct een aangename cd om te beluisteren, echt harmonisch klinkt het ook niet, maar de muziek is onwaarschijnlijk intens. Een poging tot vergelijking zou iets geven in de trend van DAAU, gecombineerd met Kroke, en daar nog een geflipte drummer genre Art Blakey bij (ik zeg maar wat hoor ) Ik heb de cd niet meer liggen en ik ben niet in staat de bezetting op het gehoor te reconstrueren, maar naast drums en klarinet zitten er sowieso nog een aantal gitaren bij (alle soorten dooreen). Geen violen of accordeon, of toch niet in herkenbare vorm .

Ik vind het een geweldige cd, die toch minstens een beetje meer aandacht zou verdienen. Volgens mij loopt het hier op deze site trouwens vol mensen die dit schitterend vinden!

Ik zet hem op mijn luisterlijstje.

Het andere album van Krakauer dat hier op de site staat, heb ik wel in bezit en dat is echt een soort van progklezmer. Dus ik snap wel dat je iemand als Art Blakey noemt.

Ik ben dat andere album net aan het beluisteren, en blijkbaar staat het nummer ' A New Hot One' daar in een vroegere versie ook al op, onder de naam 'Bogota Bulgar'. Maar geloof me, de uitvoering op deze cd is stukken beter .