Albert Ayler - New Grass (1969)

Jazz / Soul
Label: Impulse!

1. New Grass / Message from Albert (3:55)
  2. New Generation (5:09)
  3. Sun Watcher (7:30)
  4. New Ghosts (4:12)
  5. Heart Love (5:33)
  6. Free at Last (3:07)
avatar van Toon1
R&B en soul vocals met daarover de saxofoon van Ayler. Lekker groovy, lekker funky. Een geslaagde mix als je het mij vraagt. Gaat hij hier de hippie-tour op? Tja, je kan dit beschouwen als een sell out, maar het is gewoon aardige plaat, in de geest van de tijd. Little Richard meets Ornette Coleman noemde iemand het. Geen avant garde plaat, maar een R&B plaat met free jazz solo's. Leuk!

avatar van klaezman
Niet de Ayler die je gewend bent en evenmin een meesterwerk, maar toch zeker een heerlijke scheurplaat. Toon1 verwoordt het mooi met zijn 'R&B plaat met free jazz solo's'. Gospelmadammen met een ontketende Clarence Clemons op speed en heroïne tegelijk. Alleen van dat eerste nummer snap ik geen drol.

avatar van Ludo
ha ja ik moest ook aan Clarence denken. Alberts party plaat.

avatar van Brunniepoo
In zijn andere albums lijkt Ayler de vrijheid binnen de jazz gevonden te hebben, maar New Grass kent een ander soort vrijheid. Het is inderdaad eerder een cross-over met soul en funk, met een Ayler die volgens mij lekker aan de stimulerende middelen heeft gezeten, maar die op de een of andere manier ook volkomen op zijn gemak lijkt.

Zijn zang is sowieso - meer nog dan zijn saxofoonspel - de ultieme zelfexpressie: het gaat er niet om of je er goed in bent, maar of je er zelf lol aan beleeft. Natuurlijk had hij de zang prima aan de zeer competente zangeressen over kunnen laten, maar waarom zou hij, het is toch zijn plaat? Dus krijgen we zijn weinig toonvaste zang. Het is even wennen, maar ik kan de schoonheid er wel van inzien.

Verder vind ik New Grass in zijn composities eigenlijk niet veel onder doen voor zijn eerdere werk, Spiritual Unity uitgezonderd. Fijne plaat derhalve!